
Kortlopende Reisverzekering
1.1 Wie wordt bedoeld met ‘de maatschappij’?
Met de maatschappij wordt de N.V. Noordhollandsche van 1816 schadeverzekeringsmaatschappij bedoeld, die verder in deze voorwaarden wordt aangeduid met ‘wij’ of ‘ons/onze’.
1.2 Wie wordt bedoeld met ‘de verzekeringnemer’?
De verzekeringnemer is de persoon die met ons de verzekeringsovereenkomst is aangegaan en die onder die benaming op het polisblad is vermeld en die verder in deze voorwaarden wordt aangeduid met ‘u’/ ‘uw’.
1.3 Wie is verzekerd?
De op het polisblad vermelde perso(o)n(en). Deze perso(o)n(en) moet(en) tijdens de geldigheidsduur in Nederland wonen. De verzekering is niet van kracht voor perso(o)n(en) aan wie wij eerder hebben gemeld geen reisverzekering meer te willen aanvaarden. Voor deze perso(o)n(en) bestaat recht op teruggave van de premie.
1.4 Waar en hoe lang geeft de verzekering dekking?
De verzekering geeft dekking tijdens een vakantiereis.
- Op het polisblad staat vermeld of de verzekering van kracht is in Europa of in de gehele Wereld.
- Het dekkingsgebied ‘Europa’ omvat alle Europese landen en de landen aan de Middellandse Zee;
- Het dekkingsgebied ‘Wereld’ omvat alle landen van de wereld.
De verzekering begint op de ingangsdatum en eindigt op de einddatum. Deze data staan vermeld op uw polisblad.
Als de duur van de verzekering door onvoorziene vertraging buiten de wil van een verzekerde wordt overschreden dan blijft de verzekering kosteloos en automatisch van kracht tot het eerst mogelijke tijdstip van terugkeer van die verzekerde.
1.5 Hoe kunt u de premie, kosten en assurantiebelasting betalen?
De dag voordat de verzekering ingaat moet de totaal verschuldigde premie, kosten en assurantiebelasting zijn voldaan aan ons of aan uw verzekeringsadviseur. Wanneer dit niet gebeurt, is de verzekering niet geldig. Uw plicht tot het betalen van de premie en kosten blijft echter bestaan. Recht op teruggave van premie bestaat niet, als wij verzekeringsdekking hebben geven.
1.6 Wanneer en hoe eindigt een verzekering
Wij willen de polis beëindigen
Naast de opzegmogelijkheden die in de wet zijn bepaald, kunnen wij de verzekering ook beëindigen in de volgende situaties:
- als u, of een verzekerde, fraude pleegt of ons opzettelijk misleidt of heeft misleid dan kunnen wij de verzekering(en) direct, dus zonder opzegtermijn, beëindigen. Er bestaat dan geen recht op premierestitutie;
- nadat op grond van deze verzekering een schade is gemeld, uitbetaald of door ons is afgewezen.
1.7 Hoe gaan wij om met fraude?
1.7.1 Wat bedoelen wij met fraude?
Met ‘fraude’ bedoelen wij dat u ons doelbewust benadeelt. Bijvoorbeeld omdat u:
- niet eerlijk vertelt wat er is gebeurd;
- (aankoop)nota’s wijzigt en/of valse nota’s instuurt;
- meer dan de geleden schade claimt;
- bij meerdere partijen dezelfde schade claimt en dat niet aan ons doorgeeft;
- informatie achterhoudt of wijzigingen niet aan ons doorgeeft;
- een eerder afgewezen schade opnieuw met een ander verhaal claimt.
1.7.2 Wat doen wij als u fraudeert?
Constateren wij dat u heeft gefraudeerd? Dan nemen wij een of meer van de volgende maatregelen:
- wij verhalen alle onderzoekskosten op u, wij vergoeden de schade niet en/of reeds ontvangen vergoedingen moet u terugbetalen;
- wij beëindigen alle verzekeringen die u bij ons heeft;
- wij sluiten u uit voor toekomstige verzekeringen;
- wij nemen uw gegevens op in ons interne incidentenregister;
- wij geven uw gegevens door aan de Stichting CIS (Centrale Informatie Systeem) in Den Haag. Andere financiële instellingen in Nederland kunnen nagaan of u hierin voorkomt met uw persoonsgegevens. Dit is toegestaan volgens het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen. Meer informatie hierover vindt u op de website van Stichting CIS, www.stichtingcis.nl;
- wij geven uw gegevens door aan het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars;
- wij doen aangifte bij de politie.
1.8 U komt voor op een sanctielijst?
De verzekeringsovereenkomst komt niet tot stand als u of een andere belanghebbende voorkomt op een nationale of internationale sanctielijst. Wij toetsen dit achteraf. Daarom is een ‘opschortende voorwaarde’ van kracht. De toetsing voeren wij zo snel mogelijk uit. Als u of een andere belanghebbende niet voorkomt op een sanctielijst, dan is de overeenkomst geldig vanaf de op de polis vermelde ingangsdatum. Komt u of een belanghebbende wel voor op een sanctielijst? Dan informeren wij u daarover schriftelijk. Wij doen dit in ieder geval binnen 30 dagen nadat wij de polis hebben verzonden. De opschortende voorwaarde luidt:
- De overeenkomst komt alleen tot stand als er voldoende informatie beschikbaar is en uit toetsing niet blijkt dat het verboden is om op grond van de sanctiewet of regelgeving financiële diensten te verlenen voor of ten behoeve van de verzekeringnemer, verzekerden, medeverzekerden en andere (rechts)personen die voordeel zouden kunnen hebben bij het bestaan van de overeenkomst.
1.8.1 Gedurende de looptijd van de verzekering
De verzekeringsovereenkomst kan niet gehandhaafd worden als u of een andere belanghebbende voorkomt op een nationale of internationale sanctielijst. Wij toetsen regelmatig of onze relaties of andere belanghebbenden voorkomen op een sanctielijst. Als dit het geval is, hebben wij het recht de verzekering met onmiddellijke ingang te beëindigen. De verzekeringsovereenkomst kan gehandhaafd worden zolang als uit toetsing niet blijkt dat het verboden is om op grond van sanctiewet of regelgeving financiële diensten te verlenen voor of ten behoeve van de verzekeringnemer, verzekerden, medeverzekerden en andere (rechts)personen die voordeel zouden kunnen hebben bij het bestaan van de overeenkomst.
1.9 Aan welk adres sturen wij informatie?
Wanneer wij u informatie sturen dan gebruiken wij het bij ons bekende adres of het adres van de verzekeringsadviseur die u hebt ingeschakeld bij het afsluiten van de verzekering. Wij gaan er in die gevallen vanuit dat onze informatie of mededelingen, die aan dat adres zijn gestuurd, u heeft/hebben bereikt.
1.10 Wat gebeurt er met uw persoonsgegevens?
- Bij de aanvraag of de wijziging van een verzekering of bij de verwerking van een schade worden aan u persoonsgegevens gevraagd en eventuele andere gegevens. Deze gegevens gebruiken wij om met u een verzekeringscontract te kunnen sluiten en om dat contract te kunnen onderhouden. Wij gebruiken deze gegevens ook om fraude te bestrijden en om u op de hoogte te houden van onze producten en diensten. Deze laatstgenoemde activiteiten vinden in principe plaats via uw verzekeringsadviseur.
- Op de verwerking van de persoonsgegevens is de gedragscode ‘Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars’ van toepassing. Hierin staan de rechten en plichten van partijen bij de verwerking van gegevens genoemd. De volledige tekst kunt u opvragen bij het informatiecentrum van het Verbond van Verzekeraars, Postbus 93450, 2509 AL Den Haag, telefoon (070) 333 87 77 of via: www.verzekeraars.nl/branche/zelf reguleringsoverzicht-digiwijzer/gedragscode- verwerking-persoonsgegevens. Hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u lezen in onze privacyverklaring: www.nh1816.nl/privacyverklaring
- Wij kunnen uw gegevens raadplegen bij de Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) te Zeist. Dit kunnen wij doen omdat wij risico’s willen beheersen en fraude tegen willen gaan. Het privacyreglement van de Stichting CIS is van toepassing (zie www.stichtingcis.nl).
1.11 Welk recht is van toepassing op deze verzekeringsovereenkomst?
Op deze verzekering is het Nederlandse recht van toepassing.
1.12 Wat kunt u doen als u een klacht heeft?
- Als u klachten hebt over deze verzekering of over onze dienstverlening, neemt u dan contact op met uw verzekeringsadviseur. Deze zoekt, zo nodig in overleg met ons, naar een passende oplossing.
- Als het overleg met uw verzekeringsadviseur geen oplossing biedt, kunt u een klacht indienen bij onze directie. Als u het met het oordeel van onze directie niet eens bent, kunt u zich, binnen 3 maanden nadat u een definitieve reactie van ons heeft ontvangen, wenden tot het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD), Postbus 93257, 2509 AG Den Haag, telefoon: 0900 - 355 22 48.
- Als u geen gebruik wil maken van deze klachtenbehandelingsmogelijkheden of de behandeling of de uitkomst hiervan niet bevredigend vindt dan kunt u het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter.
1.13 Hoe vergoeden wij schade door terrorisme?
Schade door terrorisme vergoeden wij volgens het Protocol afwikkeling claims van de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden N.V. De volledige tekst van dit Protocol vindt u op www.terrorismeverzekerd.nl of op onze website, www.Nh1816.nl.
1.14 Welke uitsluiting gelden er in verband met sancties en/of handelsbeperkingen?
Nh1816 is niet gehouden om dekking of schadeloosstelling te bieden krachtens deze verzekering, als dit een inbreuk zou vormen op regelgeving uit hoofde waarvan het de verzekeraar verboden is om krachtens deze verzekering dekking te bieden of een schadeloosstelling uit te keren.
Op het polisblad staat vermeld welke dekkingen en aanvullende dekkingen door u zijn afgesloten.
Als u een wintersportdekking heeft afgesloten dan is de verzekering ook van kracht tijdens alpineskiën, snowboarden, langlaufen en schaatsen.
Als u een onderwatersportdekking heeft afgesloten dan is de verzekering ook van kracht tijdens technisch duiken, met uitzondering van freediving. Recreatief duiken is standaard meeverzekerd.
Reizen die geheel of gedeeltelijk een zakelijk karakter hebben, vallen niet onder het begrip vakantiereis en zijn dus niet verzekerd.
In de Bijzondere voorwaarden staat per dekking beschreven wat verzekerd is en welke verzekerde bedragen en/of maximumvergoedingen van toepassing zijn. Deze maximumvergoedingen gelden per persoon per vakantiereis, tenzij anders is vermeld. Als daarover niets apart of aanvullend is beschreven, dan geldt geen maximumvergoeding.
Alle uitsluitingen die in de bijzondere voorwaarden van de verzekerde rubrieken van deze Kortlopende Reisverzekering staan beschreven zijn van kracht voor deze verzekering.
Bovendien verlenen wij geen hulp en vergoeden wij geen schade:
- ontstaan door molest zoals gewapend conflict, burgeroorlog, opstand, binnenlandse onlusten, oproer en muiterij;
- ontstaan door atoomkernreacties;
- als bij het begin van de reis bij verzekerde zodanige omstandigheden bekend of aanwezig waren, dat het maken van kosten hiervoor redelijkerwijs te verwachten was. Hiervan is in ieder geval sprake wanneer voor de reisbestemming door het Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies werd uitgegeven;
- die rechtstreeks of indirect verband houden met of veroorzaakt zijn door het deelnemen van verzekerde aan of willens en wetens bijwonen van hi-jacking, staking, oproer, opstand of terreurdaad;
- die in verband staan met zwangerschap en kosten die daarmee samenhangen met uitzondering van kosten ten gevolge van complicaties. Deze uitsluiting geldt niet voor de annuleringskostendekking;
- die ontstaat tijdens een reis of verblijf die geheel of gedeeltelijk te maken heeft met uw beroep, uw bedrijf en/of een betaalde functie, tenzij op het polisblad is vermeld dat hiervoor dekking wordt verleend;
- die veroorzaakt is door of verband houdt met professioneel beoefenen van een sport (hiervan is in ieder geval sprake als u een betaling ontvangt);
- door deelname aan of trainen voor snelheidswedstrijden of recordritten met bijvoorbeeld motorrijtuigen, skelters, paarden, fietsen, ski’s, snowboards, boten of andere vaartuigen op het water;
- die veroorzaakt is omdat verzekerde(n) bij het skiën of snowboarden niet de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen en/of niet de juiste voorzorgsmaatregelen heeft genomen;
Voorbeelden van ‘niet de normale voorzichtigheid in acht nemen en/of niet de juiste voorzorgsmaatregelen nemen’ zijn:
- verzekerde(n) negeert waarschuwingen of een verbod op of rond de piste;
- verzekerde(n) neemt niet de juiste voorzorgsmaatregelen. Bijvoorbeeld;
- verzekerde(n) gaat in zijn eentje off-piste skiën en niet met een gids, een skileraar of andere skiërs die ook goed voorbereid zijn;
- verzekerde(n) draagt tijdens off-piste skiën geen helm en heeft geen lawinepieper, lawineschep, enz. bij zich;
- verzekerde(n) heeft niet het juiste materiaal, bijvoorbeeld goede kwaliteit ski’s.
die ontstaat of mogelijk is geworden omdat u of een andere verzekerde overmatig alcohol heeft gebruikt of onder invloed is van bedwelmende, opwekkende of soortgelijke middelen, waaronder begrepen soft- en harddrugs. Van overmatig alcoholgebruik is sprake als:
- een bloed-alcoholgehalte van 0,8 promille of hoger;
- een adem-alcoholgehalte van 352 microgram of hoger;
- schadegebeurtenissen die plaatsvinden tijdens het reizen in verband met woon-/werkverkeer tussen uw vakantieverblijf en uw werkplek zijn niet verzekerd;
- voor geneeskundige en tandheelkundige kosten, gemaakt binnen Nederland, is de verzekering niet van kracht.
- ontstaan doordat een verzekerde expres iets gevaarlijks heeft gedaan waarmee een verzekerde bewust zijn of haar leven, lichaam of zaken in gevaar heeft gebracht. Als dit waagstuk redelijkerwijs noodzakelijk was bij een rechtmatige zelfverdediging of bij pogingen om zichzelf, anderen, dieren of zaken te redden, dan vergoeden wij de schade wel;
- als gevolg van het beoefenen van een ‘sport of activiteit die een substantieel verhoogd risico op letsel’ met zich meebrengt.
Bij de uitsluitingen genoemd in artikel 3 bent u wel verzekerd:
- voor de kosten voor opsporing en/of vervoer van het stoffelijk overschot als u opgespoord moet worden en/of overlijdt.
- als u tijdens uw vakantiereis gaat rodelen, klettern, abseilen, deltavliegen, zeilvliegen, parachutespringen, parasailing, hanggliding, paraglyding, wildwatervaren, bungeejumpen, canyoning en als dit:
- onder begeleiding van een professionele organisatie en/of persoon plaatsvindt en
- als geen ervaring of training is vereist.
Zodra u op de hoogte bent of hoort te zijn van een schadegebeurtenis die voor ons tot een betalingsverplichting kan leiden, bent u verplicht:
- van verlies of diefstal direct aangifte te doen bij de gemeente of de lokale politie en ons een kopie van het proces-verbaal te sturen. Is aangifte daar niet mogelijk? Dan moet u dit alsnog doen bij de eerstvolgende mogelijkheid die u heeft. Als diefstal of verlies heeft plaatsgevonden in uw hotel, appartement of vakantiewoning dan dient u hiervan ook melding te maken bij de directie, beheerder of manager hiervan. Het schriftelijk bewijs van deze aangiften of meldingen moet u ons toesturen;
- binnen 7 dagen of zo spoedig mogelijk nadat u de schade heeft geconstateerd een schriftelijke en ondertekende verklaring over de oorzaak, toedracht en omvang van de schade aan uw assurantieadviseur te sturen. De door u verstrekte c.q. te verstrekken opgaven, mondeling dan wel schriftelijk, zullen wij gebruiken om de omvang van de schade en het recht op uitkering vast te stellen;
- originele bewijsstukken aan ons te geven en onze vragen steeds zo spoedig mogelijk en naar waarheid te beantwoorden;
- bij schade aan bagage ons in de gelegenheid te stellen deze te (laten) onderzoeken voordat tot herstel of reparatie wordt overgegaan. Beschadigde bagage kan door ons worden opgevraagd;
- wanneer wij dit nodig vinden, op onze kosten, door een door ons aan te wijzen arts te laten onderzoeken op een door die arts bepaalde plaats en tijd. U dient deze arts alle door hem gewenste informatie te geven en zijn voorschriften moeten door u worden opgevolgd;
- het eigendomsrecht van de verzekerde zaak/zaken, waarvoor wij u een schadevergoeding hebben betaald, aan ons over te dragen;
- als wij dat aan u vragen ons de voorgenomen reis- en verblijfsduur aan te tonen;
- rechten op een schadevergoeding van derden aan ons overdragen als wij de schade aan u hebben betaald.
Let op! Raakt u een voorwerp kwijt of raakt dit beschadigd tijdens een reis met openbaar vervoer? Dan moet u hiervan direct aangifte doen bij bevoegd personeel van het vervoersbedrijf. Ook als u de verdwijning of beschadiging pas thuis ontdekt. Van deze aangifte laat u een vervoerdersverklaring opmaken die stuurt u naar ons toe. Luchtvaartmaatschappijen gebruiken daarvoor een speciaal formulier ‘Property Irregularity Report’.
Het niet nakomen van een verplichting kan betekenen dat wij geen vergoeding verlenen. Dit geldt in ieder geval als er bij verlies of diefstal geen aangifte wordt gedaan bij de gemeente of de politie tenzij er aantoonbare omstandigheden zijn.
- Wij stellen in overleg met u de schade vast of wij laten de schade vaststellen door een expert die wij aanwijzen;
- Bent u het niet eens met de vastgestelde schade door ons, dan mag u zelf een expert inschakelen. Wij vergoeden de in redelijkheid gemaakte kosten van de door u benoemde expert. Tot de kosten van een expert worden ook gerekend de kosten van personen die door deze expert zijn geraadpleegd. Als de kosten van de door u benoemde expert meer bedragen dan de kosten van onze expert, dan zal het meerdere worden getoetst aan de redelijkheid;
- Zijn beide experts het niet met elkaar eens over de hoogte van de schade? Dan benoemen zij een derde expert die een bindende uitspraak doet. De in redelijkheid gemaakte kosten komen voor rekening van ons.
- Als de hulp van de Nh1816 Hulpdienst moet worden ingeroepen, bent u, of een andere verzekerde die een beroep op deze verzekering kan doen, verplicht direct telefonisch contact met de hulpdienst op te nemen onder opgave van de uw verzekeringsgegevens.
- Het telefoonnummer van de Nh1816 Hulpdienst kunt u vinden op uw ‘VerzekeringApp’ of op onze website: www.Nh1816.nl. Wanneer u een polispas gebruikt terwijl er geen dekking op de reisverzekering bestond, dan worden de door ons ten onrechte gemaakte kosten op u verhaald.
- De Nh1816 Hulpdienst verleent haar diensten binnen redelijke termijn en in goed overleg met u, maar is vrij in de keuze van personen en instanties, die bij de uitvoering van haar diensten worden ingeschakeld of behulpzaam zijn.
- De Nh1816 Hulpdienst heeft het recht om van u de nodige financiële garanties te verlangen over afspraken en overeenkomsten die met derden met betrekking tot de hulpverlening worden of zijn gemaakt en waarvan de kosten niet door deze verzekering zijn gedekt. De Nh1816 Hulpdienst kan de vorm en omvang van die garanties naar eigen inzicht bepalen.
Als bij een schadegebeurtenis blijkt dat de schade ook op één of meer andere verzekeringen geheel of gedeeltelijk is gedekt of zou zijn gedekt als deze verzekering niet bestond, of op grond van een wet of andere voorziening vergoed wordt, dan zijn wij slechts tot uitkering verplicht voor dat deel van het schadebedrag dat hoger is dan de uitkering van die andere verzekering(en), wet of voorziening. Deze bepaling is niet van toepassing op de Rubriek D - Ongevallen.
Voor ander vervoer dan openbaar vervoer moet zo mogelijk van tevoren toestemming worden gevraagd aan de Nh1816 Hulpdienst.
Vergoeding van gemaakte kosten vindt plaats onder aftrek van besparingen, restituties en dergelijke. Wij passen een vaste aftrek van 10% op de verblijfskosten toe vanwege bespaarde kosten van normaal levensonderhoud.
Als u (extra) kosten heeft moeten maken omdat een reisgenoot (die niet op het polisblad als verzekerde is vermeld) een onder deze rubriek verzekerde schadegebeurtenis is overkomen dan vergoeden wij deze kosten uitsluitend als:
- bij het begin van de reis het de bedoeling was dat de getroffen reisgenoot en u samen heen en terug zouden reizen en dat dit ook blijkt uit de boekingsnota en
- dat de schadegebeurtenis van de getroffen reisgenoot onder de dekking van zijn of haar reisverzekering valt, maar deze reisverzekering geen dekking biedt voor de extra kosten van u en
- de gemaakte kosten aantoonbaar noodzakelijk waren en
- de gemaakte kosten tijdens de duur van de reis zijn gemaakt of verband houden met een langer verblijf op het vakantieadres in verband met het verlenen van bijstand aan de getroffen reisgenoot.
1.1 Kosten gemaakt door de Nh1816 Hulpdienst
- Wij vergoeden de kosten die de Nh1816 Hulpdienst moet maken om het vervoer van zieke, gewonde of overleden verzekerden naar een ziekenhuis in Nederland of naar hun woonplaats in Nederland te organiseren en ook de kosten van voorgeschreven medische begeleiding door een arts of een verpleegkundige tijdens het vervoer.
- Voor het vervoer van een zieke of gewonde verzekerde is een schriftelijke verklaring vereist van de behandelende arts, waaruit blijkt:
- dat vervoer naar een ziekenhuis in Nederland of de woonplaats in Nederland verantwoord is;
- welke vorm van medische begeleiding tijdens het vervoer wordt geadviseerd.
- Ook vergoeden wij de kosten die de Nh1816 Hulpdienst moet maken om medicijnen en/of kunst- enOok vergoeden wij de kosten aan verzekerden die de Nh1816 Hulpdienst moet maken om medicijnen en/of kunst- en hulpmiddelen toe te sturen, die op doktersvoorschrift dringend noodzakelijk zijn en waarvoor ter plaatse geen bruikbare alternatieven verkrijgbaar zijn. De aanschafkosten van deze medicijnen en/of kunst- en hulpmiddelen, de eventuele douaneheffingen en retourvracht komen voor rekening van de verzekerde, ook als de toegezonden artikelen niet worden afgehaald. Annulering van bestellingen is niet mogelijk. De kosten van de medicijnen, kunst- of hulpmiddelen vergoeden wij tot € 500,– per verzekerde per reis als bij deze verzekering ook de rubriek Geneeskundige Kosten is afgesloten en daarvoor de premie is betaald.
Het definitieve besluit tot vervoer en de wijze waarop, wordt bepaald door de Nh1816 Hulpdienst.
1.2 Kosten van opsporing, redding en berging van een verzekerde
Wij vergoeden de kosten die door of onder leiding van een bevoegde instantie zijn of worden gemaakt om een verzekerde op te sporen, te redden, te bergen of terug te transporteren naar de bewoonde wereld.
1.3 Kosten in verband met overlijden van een verzekerde
Wij vergoeden de kosten:
In geval van overlijden van een verzekerde buiten Nederland
- de in overleg met de Nh1816 Hulpdienst gemaakte kosten, in verband met het vervoer van het stoffelijk overschot naar Nederland, waaronder de kosten van de voor het vervoer noodzakelijke kist;
of, - de begrafenis of crematie ter plaatse en de reiskosten vanuit Nederland en terug inclusief de verblijfkosten gedurende 3 dagen van de familieleden van de overledene in de 1e of 2e graad. Deze kosten vergoeden wij tot maximaal het bedrag dat wij zouden hebben moeten betalen als het stoffelijk overschot naar Nederland getransporteerd zou worden.
In geval van overlijden van een verzekerde in Nederland
- de reiskosten in Nederland naar de plaats van overlijden en terug inclusief de verblijfkosten van twee familieleden van de overledene in de 1e of 2e graad;
- de kosten die verband houden met het vervoer van het stoffelijk overschot naar een plaats in Nederland;
1.4 Kosten van bijzonder vervoer van zieken of gewonden
Wij vergoeden de kosten van medisch noodzakelijk vervoer vanuit het buitenland naar een ziekenhuis in Nederland die met toestemming van de Nh1816 Hulpdienst zijn gemaakt.
Ook vergoeden wij:
- de kosten van noodzakelijke begeleiding van zieke of gewonde verzekerden door een arts of verpleegkundige;
- de kosten van medisch noodzakelijk vervoer anders dan per openbaar vervoer of het vervoermiddel waarmee de reis werd gemaakt van het betreffende ziekenhuis in Nederland terug naar de woonplaats.
1.5 Overige kosten bij uitvallen door ziekte of ongeval
Als een verzekerde een ongeval of ziekte is overkomen dan vergoeden wij:
- de extra kosten van de terugreis - inclusief verblijf - van deze verzekerde per openbaar vervoer of het vervoermiddel waarmee de reis werd gemaakt;
- de kosten van een langer verblijf dan de op het polisblad vermelde einddatum respectievelijk de extra kosten van verblijf tijdens die reisduur die deze verzekerde daarvoor heeft gemaakt;
- de hiervoor genoemde kosten van alle meereizende verzekerde gezinsleden of van 1 andere reisgenoot mits die kosten noodzakelijk zijn om een gewonde of zieke verzekerde te verplegen of bij te staan;
- de reiskosten voor heen- en terugreis inclusief de redelijk gemaakte verblijfkosten van ten hoogste 2 personen mits die noodzakelijk zijn om een alleenreizende verzekerde te verplegen of bij te staan.
Aan reis en verblijfskosten zal maximaal € 2.500,- per persoon per schadegebeurtenis worden vergoed.
Let op! Kosten in verband met een ziekte of een ongeval worden uitsluitend vergoed na vooraf overleg met de Nh1816 Hulpdienst.
1.6 Kosten van terugkeer in verband met overlijden of levensgevaar van familie
Als een verzekerde van de reis moet terugkeren in verband met het overlijden of in levensgevaar zijn van:
- zijn niet-meereizende levenspartner of
- zijn niet-meereizende familieleden in de 1e, 2e of 3e graad of
- de niet-meereizende familieleden in de 1e, 2e of 3e graad van zijn levenspartner,
- de ex-partner, een vriend en/of vriendin van verzekerde, of een huisdier van verzekerde
Dan vergoeden wij de extra reis- en verblijfkosten van deze verzekerde en zijn verzekerde gezinsleden naar de plaats waar de betreffende persoon is overleden of wordt verzorgd of verpleegd. Wij vergoeden deze extra reis- en verblijfkosten tot maximaal het bedrag van de terugreiskosten die wij zouden hebben moeten betalen als de terugkeer direct naar Nederland zou hebben plaatsgevonden. Wij vergoeden ook de reiskosten van de terugreis naar de oorspronkelijke vakantiebestemming op voorwaarde dat die zijn gemaakt binnen de oorspronkelijke reisduur.
1.7 Kosten van terugkeer in verband met schade aan eigendom
Als een verzekerde van de reis moet terugkeren, omdat zijn aanwezigheid dringend noodzakelijk is in verband met een belangrijke zaakschade aan zijn eigendom in Nederland door brand, inbraak, explosie of natuurgeweld, dan vergoeden wij de extra reis- en verblijfkosten van deze verzekerde en zijn verzekerde gezinsleden om terug te keren naar de woonplaats.
1.8 Kosten door oponthoud door natuurgeweld, een protestactie of een staking
Als door natuurgeweld, protestactie of door staking bij een vervoersonderneming(en) oponthoud ontstaat op de heen- of terugreis naar of van uw vakantieverblijf, dan vergoeden wij de daardoor veroorzaakte extra verblijfs- en reiskosten van verzekerden.
1.9 Kosten van skipassen, -liften, -huur, -lessen
Als een verzekerde door een ongeval, ziekte of door een andere schadegebeurtenis die wij op deze verzekering dekken, niet kan skiën of genoodzaakt is voortijdig van de reis terug te keren, vergoeden wij de kosten van skipassen, -liften, -huur (al of niet inclusief skistokken en skischoenen) en skilessen. Deze vergoeding geldt bij voortijdige terugkeer ook voor de met de getroffen verzekerde mee terugreizende meeverzekerde gezinsleden.
Deze kosten vergoeden wij alleen:
- als de extra dekking wintersport is meeverzekerd;
- als die afzonderlijk zijn gemaakt en vooraf zijn betaald;
- voor de periode en dat deel dat verzekerde(n) geen gebruik van heeft/hebben kunnen maken (de datum gebeurtenis geldt als gebruikt);
- als aan ons de originele documenten worden overhandigd;
- als een originele verklaring van een plaatselijke arts wordt overhandigd waarop staat aangegeven wanneer de gebeurtenis ten gevolge waarvan de reis werd afgebroken heeft plaatsgevonden;
- als een wintersportdekking is afgesloten en dit staat vermeld op uw polisblad.
1.11 Extra verblijfskosten gemaakt door uitvallen van het motorrijtuig, waarmee de reis wordt gemaakt, niet zijnde het eigen motorrijtuig van een van de verzekerde(n)
Reist u als passagier(s) van een motorrijtuig? En is het motorrijtuig niet uw eigen motorrijtuig? En heeft u extra verblijfskosten door gedwongen oponthoud, door het uitvallen van het motorrijtuig, waarmee de reis wordt gemaakt, tijdens de reisduur? Dan vergoeden wij de extra verblijfskosten met een maximum van € 50,– per verzekerde per dag, voor maximaal 10 dagen. Deze dekking geldt enkel voor verzekerde(n) in de hoedanigheid van passagier(s) van een motorijtuig, niet zijnde het eigen motorrijtuig of een motorrijtuig die op basis van lease, huur of leen wordt gebruikt.
Met ‘uw eigen motorrijtuig’ wordt bedoeld: een motorrijtuig op naam van (een van de) verzekerde(n), of een door verzekerde(n) geleased-, gehuurd- of geleend motorrijtuig.
1.12 Extra verblijfskosten gemaakt door natuurgeweld
De extra verblijfskosten van verzekerde(n) omdat de accommodatie moet worden verlaten of dat er sprake is van een noodzakelijk langer verblijf. Wij vergoeden maximaal € 100,- per dag gedurende maximaal 10 dagen.
1.13 Extra kosten in verband met quarantaineverplichting
Wij vergoeden de volgende extra kosten als een verzekerde tijdens een vakantiereis in quarantaine moet vanwege een epidemische of pandemische ziekte (zoals COVID-19):
- de extra gemaakte kosten van een terugreis naar Nederland met het openbaar vervoer of het vervoermiddel waarmee de vakantiereis werd gemaakt;
- de noodzakelijke gemaakte kosten voor een extra verblijf tot € 75,- per verzekerde per dag tot een maximum van € 750,- per vakantiereis.
De vergoeding geldt alleen als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- de quarantaine geldt specifiek voor een verzekerde(n) of een reisgenoot. Dat betekent dat een verzekerde(n) of een reisgenoot specifiek en met name genoemd moet zijn in een individuele aanwijzing tot quarantaine vanwege een epidemische of pandemische ziekte en
- de quarantaine moet het gevolg zijn van een schadegebeurtenis.
Wij vergoeden niet de kosten:
- Genoemd onder de artikelen 1.3, 1.4 en 1.5
- als de reis geheel of gedeeltelijk was ondernomen om een (para)medische behandeling te ondergaan, tenzij u aantoont dat deze kosten geen enkel verband houden met deze (para)medische behandeling of met de ziekte of aandoening waarvoor de reis geheel of gedeeltelijk werd ondernomen;
- als de verzekering is afgesloten of begonnen, terwijl u al buiten Nederland onder (para)medische behandeling was, tenzij u aantoont dat deze kosten geen enkel verband houden met deze (para)medische behandeling of met de ziekte of aandoening waarvoor de reis geheel of gedeeltelijk werd ondernomen.
- Genoemd onder de artikelen 1.4, 1.5 en 1.9
Als de schade:
- is ontstaan door opzet of met goedvinden van een verzekerde;
- is ontstaan omdat u of een andere verzekerde een misdrijf of een poging daartoe pleegt;
- is ontstaan door zelfdoding of een poging daartoe;
- (mede) veroorzaakt is door een ziekte of door een abnormale toestand van lichaam of geest;
- het gevolg is van een door verzekerde ondergane medische behandeling, die niet door een ongeval is veroorzaakt of noodzakelijk gemaakt;
- is ontstaan of verband houdt met het gebruik maken van een motorvliegtuig, anders dan als passagier.
Deze verzekering geldt voor schade aan of verlies van uw bagage en uw reisdocumenten. Wij gaan ervan uit dat bij schade aan of verlies van een zaak deze aan één verzekerde toebehoort ook als de zaak in juridische zin eigendom is van meer verzekerden.
Wij vergoeden schade aan of verlies of diefstal van bagage tot ten hoogste € 2.000,– per persoon per reis. Hierbij gelden de volgende bijzonderheden:
2.1 Tijdens de reis aangeschafte voorwerpen
Wij vergoeden maximaal € 350,– per verzekerde per reis voor schade aan, verlies of diefstal van tijdens de reis aangeschafte voorwerpen.
2.2 Fietsen
Wij vergoeden per object maximaal € 300,– per reis voor schade aan, verlies of diefstal van fietsen (niet zijnde huurfietsen) inclusief accessoires zoals een helm, kilometerteller, fietszitje, enz. Wanneer op het polisblad de aanvullende dekking ‘fiets’ is meeverzekerd dan geldt deze dekking tot maximaal € 2.000,– per object. Voor alle verzekerden samen zal per reis nooit meer dan € 6.000,– worden uitgekeerd. Zijn de accessoires afneembaar, zoals bijvoorbeeld een fietscomputer, en zijn deze onbeheerd op de fiets achtergelaten? Dan is er geen dekking.
Is de fiets gestolen? En was deze onbeheerd achtergelaten? Wij vergoeden geen diefstalschade als:
- de fiets niet op slot stond, en
- de fiets geen kabel-, ketting- of beugelslot had met minimaal een categorie 2 ART-keurmerk, en
- u bij diefstal de sleutels van het slot niet aan ons kan overleggen.
2.3 Zeilplanken, kano’s, opvouwbare en opblaasbare boten
Wij vergoeden maximaal € 300,– per reis voor alle verzekerden samen voor schade aan of bij verlies of diefstal van zeilplanken, kano’s, opvouwbare en opblaasbare boten, inclusief toebehoren, maar exclusief (buitenboord)motoren.
Wanneer op het polisblad de ‘aanvulling sportuitrusting’ is meeverzekerd, geldt voor zeil- en surfplanken incl. toebehoren een dekking tot maximaal € 2.000,– per verzekerde per reis. Voor alle verzekerden samen zal per reis nooit meer dan € 6.000,– worden uitgekeerd voor alle hobby en sportuitrusting in totaal.
2.4 Meegenomen of gehuurde hobby- en sportuitrusting (geen fietsen)
Wij vergoeden maximaal € 500,– per verzekerde per reis voor schade aan, verlies of diefstal van op reis meegenomen of gehuurde sportuitrusting. Wanneer op het polisblad de aanvullende dekking ‘sportuitrusting’ meeverzekerd dan geldt deze dekking tot maximaal € 2.000,– per verzekerde per reis. Voor alle verzekerden samen zal per reis nooit meer dan € 6.000,– worden uitgekeerd. Voor deze extra dekking geldt een eigen risico van € 150,–.
Onder hobby-/sportuitrusting verstaan wij:
- uitrusting voor racketsport, balsport, ruitersport, onderwatersport, hengelsport, wintersport, klim- en bergsport, inline-skating, skeeleren, vecht- en verdedigingssport en wandelsport;
- muziekinstrumenten en optische instrumenten, zoals een verrekijker;
- parachute-, parazeil-, (delta-)vlieger-, kite-uitrusting;
- een hand- of kruisboog.
Het gaat om sportuitrusting:
- die u voor eigen gebruik meeneemt;
- die u tijdens de reis aanschaft;
- die u huurt in het buitenland.
Onder hobby- en sportartikelen wordt niet verstaan:
- kleding die gebruikt wordt en nodig is voor het uitoefenen van de hobby of sport, met uitzondering van ski/snowboardschoenen.
2.5 Gereedschappen en accessoires
Wij vergoeden maximaal € 200,– per reis voor alle verzekerden samen voor schade aan, verlies of diefstal van gereedschappen, imperialen, bagageboxen en fietsdragers, sneeuwkettingen, motorkleding, -laarzen en/of -helmen, alsmede reserveonderdelen.
Voorbeelden van reserveonderdelen zijn onder andere
een V-snaar, bougies, bougiekabels, verdeelkap, contactpuntjes en gloeilampen.
2.6 Kunstgebitten, losse beugels, prothesen en gehoorapparaten
Wij vergoeden maximaal € 300,– per verzekerde per reis voor schade aan, verlies of diefstal van kunstgebitten, losse beugels en kunstmatige elementen van een gebit. Wij vergoeden maximaal € 500,– per verzekerde per reis de schade aan, verlies of diefstal van andere prothesen en/of gehoorapparaten.
2.7 Foto-, film-, video- en computerapparatuur
Wij vergoeden maximaal € 1.000,– per verzekerde per reis voor schade aan foto-, film-, video- en computerapparatuur inclusief hun toebehoren door beschadiging, verlies of diefstal. Voor alle verzekerden samen zal per reis nooit meer dan € 3.000,– worden uitgekeerd.
2.8 Mobiele elektronica-apparatuur
Wij vergoeden maximaal € 500,- per object per schadegebeurtenis voor schade aan mobiele elektronica-apparatuur inclusief toebehoren door beschadiging, verlies of diefstal. Per schadegebeurtenis geldt een eigen risico van € 75,–.
2.9 Sieraden
Wij vergoeden maximaal € 300,– per verzekerde per reis voor schade aan, bij verlies of diefstal van sieraden.
2.10 Horloges (geen smartwatches)
Wij vergoeden maximaal € 300,– per verzekerde per reis voor schade aan of bij verlies of diefstal van horloges met horlogebanden en kettingen.
2.11 Geld
Wij vergoeden maximaal € 250,– per reis voor alle verzekerden samen bij verlies of diefstal van geld. Wanneer op het polisblad de ‘aanvulling geld’ is meeverzekerd dan geldt deze dekking tot maximaal € 750,– per reis voor alle verzekerden samen.
2.12 Brillen, zonnebrillen en contactlenzen
Wij vergoeden maximaal € 300,– per verzekerde per reis voor schade aan of bij verlies of diefstal van brillen, zonnebrillen en contactlenzen.
2.13 Vervangende kleding en toiletartikelen
Wij vergoeden maximaal € 100,– per verzekerde per reis de kosten van de noodzakelijke aanschaf van vervangende kleding en toiletartikelen wegens vermissing of vertraagde aankomst van bagage op uw vakantiebestemming, wanneer deze langer dan 24 uur vermist of vertraagd was.
2.14 Tent(en)
Wij vergoeden tot maximaal € 1.000,– per reis voor alle verzekerden samen als u schade heeft aan uw tent door een oorzaak van buitenaf, zoals brand of storm, waardoor u niet meer kunt overnachten in uw tent of, bij diefstal van uw tent.
2.15 Reisdocumenten
Bij schade aan, verlies of diefstal van reisdocumenten geldt dat wij een bedrag vergoeden dat nodig is om de betreffende documenten opnieuw te krijgen. Moet u extra reis- en verblijfskosten maken, omdat u tijdens uw reis een nieuw reisdocument moet halen? Dan krijgt u deze kosten, inclusief de kosten voor het nieuwe reisdocument, vergoed tot maximaal € 400,– per reis per reisgezelschap.
Wij vergoeden niet:
- andere schade dan schade aan of verlies van het verzekerde voorwerp zelf;
- schade die uitsluitend bestaat uit krassen, schrammen en/of deuken;
- schade aan verzekerde zaken die is ontstaan door normaal gebruik, eigen gebrek, eigen bederf, slijtage, verkleuring, veroudering, vervorming, verrotting, ongedierte, corrosie en/of schade door geleidelijk (in)werkende (weers)invloeden. Schade die het gevolg is van eigen gebrek of eigen bederf is wel verzekerd. De herstelkosten van het eigen gebrek zelf zijn niet verzekerd;
- schade als gevolg van een inbeslagname of verbeurdverklaring anders dan als gevolg van een verkeersongeval;
- schade aan of verlies en diefstal van skistokken, skibindingen, skistoppers, het belag en de kanten van uw ski’s en/of snowboards;
- schade die het gevolg is van het feit dat een verzekerde (of degene van wiens hulp verzekerde gebruik maakt) niet de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen ter voorkoming van diefstal, verlies, vermissing of beschadiging van de verzekerde reisbagage. Van normale voorzichtigheid is in ieder geval geen sprake indien de verzekerde reisbagage onbeheerd, buiten het zicht of handbereik van verzekerde, wordt achtergelaten anders dan in een deugdelijk afgesloten ruimte. Ook is geen sprake van normale zorgvuldigheid als van verzekerde in redelijkheid verlangd mag worden dat verzekerde onder de gegeven omstandigheden op eenvoudige wijze betere maatregelen had kunnen en moeten treffen ter voorkoming van diefstal;
Voorbeelden van onvoorzichtigheid of het treffen van onvoldoende voorzorgsmaatregelen:
- Verzekerde heeft geld, kostbaarheden en/of reisdocumenten zonder toezicht achtergelaten in een ruimte die niet goed kon worden afgesloten of een ruimte die ook door anderen, dan de verzekerden, kon worden geopend.
- Verzekerde is op strandvakantie en gaat zwemmen. Hij laat de kostbare zaken zonder toezicht achter onder een handdoek. Als hij terugkomt is alles weg.
- Verzekerde zit in Parijs op een terras en maakt zijn fotocamera vast aan de achterkant van de leuning van zijn stoel.
- schade door diefstal van bagage uit of vanaf een vervoermiddel vergoeden wij alleen als u kunt aantonen dat:
- het vervoermiddel goed was afgesloten en er sporen van braak aanwezig zijn;
- de bagage was opgeborgen in:
- een afzonderlijke afgesloten (koffer)ruimte van een personenauto of motor;
- de (koffer)ruimte van een personenauto met 3e of 5e deur die met een hoedenplank of rolhoes werd afgedekt;
- een kampeerauto, bestelauto/-bus of caravan waarbij de bagage niet van buitenaf zichtbaar is;
- een bagage- of vouwkampeerwagen;
een goed afgesloten harde bagage- of skibox die goed op het vervoermiddel vast gemaakt is, zodat die niet gemakkelijk gestolen kan worden.
Wordt aan deze voorwaarden wel voldaan, maar is de schade het gevolg van onvoorzichtigheid, zoals wij hebben beschreven in dit artikel, dan vergoeden wij de schade niet.
4.1 De hoogte van de schade wordt vastgesteld:
- in onderling overleg tussen u en ons;
- in overleg met u door een door ons ingeschakelde expert.
4.2 Hoe stellen wij de waarde van bagage vast?
- Voor voorwerpen die niet ouder zijn dan één jaar geldt de nieuwwaarde;
- Voor voorwerpen die ouder zijn dan één jaar geldt de dagwaarde.
4.3 De volgende bijzondere bepalingen zijn van toepassing:
- als beschadigde of verloren gegane voorwerpen redelijkerwijs kunnen worden hersteld, gerepareerd of vervangen, dan hebben wij het recht die voorwerpen te laten herstellen, te repareren of te vervangen;
- wij vergoeden schaden tot maximaal de in deze voorwaarden genoemde verzekerde bedragen, ook als de totale waarde van de verzekerde voorwerpen hoger is;
- als een schadebedrag hoger is dan het maximale verzekerde bedrag voor alle verzekerden samen, dan verdelen wij het maximale verzekerde bedrag over alle bij de schade betrokken verzekerden naar verhouding van de door elk van hen geleden schade;
- aangebroken toiletartikelen zoals, haargel, shampoo, deodorant, make-up, parfum etc. worden altijd op basis van 50% van de aankoopprijs uitgekeerd.
Als verzekerde schade veroorzaakt aan door verzekerde gehuurde of aan verzekerde in gebruik gegeven accommodaties of inventaris dan vergoeden wij deze schade tot maximaal € 400,–. Onder gehuurde of in gebruik gegeven accommodaties verstaan wij verblijven zoals hotelkamers, appartementen, vakantiehuisjes, stacaravans, tenten etc. Hieronder vallen niet (gehuurde) campers, vaartuigen of toercaravans. Wij vergoeden ook de kosten van het vervangen van de sleutels en/of openbreken van een door verzekerde tijdens de reis gehuurde kluis of safe als deze sleutels verloren zijn gegaan. Deze dekking geldt alleen als een verzekerde voor deze schade aansprakelijk is, de schade € 50,– of meer bedraagt en de schade niet wordt betaald door een aansprakelijkheidsverzekering van verzekerde.
Als u of een andere verzekerde tijdens een vakantiereis in het buitenland naar een dokter en/of een tandarts moet dan vergoeden wij de door verzekerde gemaakte kosten zoals hieronder omschreven. Deze verzekering is een aanvulling op een door verzekerde in Nederland afgesloten Zorgverzekering.
Door uw nota’s eerst bij uw zorgverzekeraar in te dienen, weet u zeker dat uw eigen risico wordt bijgewerkt. Op deze manier voorkomt u dat deze kosten niet op een later moment alsnog voor uw rekening komen.
1.1 Welke kosten vergoeden wij?
Wij vergoeden de volgende kosten uitsluitend als er voor een verzekerde een basiszorgverzekering bij een Nederlandse zorgverzekeraar van kracht is en na ontvangst van de afrekening van de zorgverzekeraar, voor zover deze kosten niet door de zorgverzekeraar zijn voldaan.
Deze kosten zijn:
- de kosten van de eerste hulp;
- de kosten/het loon van artsen;
- de kosten van verpleging in een algemeen ziekenhuis;
- de kosten van door een arts voorgeschreven behandelingen en/of onderzoeken;
- de kosten van door een arts voorgeschreven medicijnen, hulp- en/of verbandmiddelen;
- de redelijke kosten van vervoer vanaf de plaats van uw vakantiebestemming naar de plaats/plek waar u behandeld werd en de redelijke vervoerskosten terug;
- de kosten van ambulancevervoer naar het algemeen ziekenhuis waar u behandeld wordt indien vervoer per ambulance noodzakelijk is.
- de kosten die verband houden met het wettelijke eigen risico op uw zorgverzekering voor zover deze door uw zorgverzekeraar in haar vergoeding in mindering zijn gebracht.
1.2 Welke tandheelkundige kosten vergoeden wij?
Wij vergoeden de kosten tot maximaal € 350,– per verzekerde per schadegebeurtenis. Wij vergoeden uitsluitend als er in Nederland voor verzekerde een aanvullende tandartsverzekering bij een Nederlandse Zorgverzekeraar van kracht is en na ontvangst van de afrekening van de zorgverzekeraar, voor zover deze kosten niet door de zorgverzekeraar zijn voldaan.
Deze kosten zijn:
- de kosten/het loon van een tandarts;
- de kosten van door een tandarts voorgeschreven behandelingen en/of onderzoeken;
- de kosten van door een tandarts voorgeschreven medicijnen, hulp- en/of verbandmiddelen;
- de redelijke kosten van vervoer vanaf de plaats van uw vakantie bestemming naar de plaats/plek waar u door de tandarts werd behandeld, en de redelijke vervoerskosten terug.
Wij vergoeden geen kosten:
- van behandeling of verpleging in een privékliniek als er vooraf geen toestemming is gegeven door de Nh1816 Hulpdienst;
- als de (tand)arts niet als zodanig erkend is door de bevoegde instanties;
- die het gevolg zijn van een schadegebeurtenis bij het uitoefenen van een winter- of onderwatersport als de aanvullende dekking winter- en onderwatersport niet is afgesloten;
- als de verzekering is afgesloten of ingegaan terwijl de verzekerde al in het buitenland onder (para)medische behandeling was en de kosten verband houden met deze (para)medische behandeling of met de ziekte of aandoening waarvoor verzekerde reeds onder behandeling was;
- als verzekerde op reis is gegaan uitsluitend of mede met de bedoeling om een (para)medische behandeling te ondergaan en deze kosten verband houden met deze (para)medische behandeling of met de betrokken ziekte of aandoening;
- als bij vertrek al vaststond dat die kosten tijdens de vakantiereis gemaakt zouden moeten worden;
- als die kosten verband houden met een ziekte, kwaal of aandoening die op of voor de ingangsdatum van deze verzekering al bestond of klachten veroorzaakte(n) en u deze kosten kon voorzien toen u op reis ging;
- als die worden gemaakt door een ziekenhuisopname die langer dan 24 uur duurt en de behandeling had kunnen worden uitgesteld tot ná de vakantiereis.
heeft u gekozen voor een vrijwillig eigen risico op uw zorgverzekering? Dit wordt niet door ons vergoed.
Als u of een andere verzekerde tijdens een vakantiereis in een ziekenhuis wordt opgenomen, dan moet er direct contact opgenomen worden met de zorgverzekeraar of de alarmcentrale van de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar of diens alarmcentrale zal indien nodig contact opnemen met de Nh1816 Hulpdienst. De zorgverzekeraar of diens alarmcentrale kan in overleg met verzekerde, de Nh1816 Hulpdienst en/of de behandelend arts de maatregelen treffen die op dat moment zijn vereist. Als deze verplichting niet wordt nagekomen dan kan dit betekenen dat er geen recht op een vergoeding is.
Bij overlijden
Als u of een andere verzekerde overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval, dan keren wij € 12.500,– per verzekerde uit. In de volgende gevallen wordt een afwijkend verzekerd bedrag uitgekeerd:
- Ongevallen ontstaan tijdens het (mee-)rijden op een motorrijwiel > 50cc: € 2.500,–
- Kinderen tot 16 jaar en personen van 70 jaar en ouder: € 5.000,–
Op deze uitkering brengen wij in mindering de bedragen die wij voor hetzelfde ongeval hebben uitgekeerd wegens blijvende invaliditeit. Als de uitkering wegens blijvende invaliditeit hoger is dan het voor overlijden verzekerde bedrag vindt geen terugvordering plaats.
Bij blijvende invaliditeit
Als u of een andere verzekerde blijvend invalide raakt als rechtstreeks gevolg van een ongeval dan keren wij maximaal € 50.000,– per verzekerde uit. In de volgende gevallen wordt een afwijkend verzekerd bedrag uitgekeerd:
- Kinderen tot 16 jaar: € 60.000,–
- Ongevallen ontstaan tijdens het (mee-)rijden op een motorrijwiel > 50cc: € 12.500,–
- Personen van 70 jaar en ouder: € 5.000,–
Als u of een andere verzekerde blijvend invalide raakt als rechtstreeks gevolg van een ongeval, dan keren wij het bedrag voor blijvende invaliditeit uit. De uitkering wordt dan vastgesteld op een percentage van het voor blijvende invaliditeit verzekerde bedrag, zoals wij onder punt 4 van deze rubriek hebben beschreven.
Als u of een andere verzekerde, anders dan door het ongeval overlijdt voordat de (mate van) blijvende invaliditeit kan worden vastgesteld, dan blijft het recht op een uitkering bestaan. De hoogte van de uitkering wordt in zo’n geval vastgesteld op grond van de in een medische rapportage verwachte definitieve mate van invaliditeit in het geval dat de verzekerde niet zou zijn overleden.
Wij vergoeden niet de schade voor ongevallen die:
- door opzet of met uw goedvinden of die van een andere verzekerde zijn ontstaan;
- ontstaan omdat u of een andere verzekerde een misdrijf of een poging daartoe pleegt;
- ontstaan zijn door zelfdoding of een poging daartoe;
- ontstaan omdat u of een andere verzekerde uw c.q. zijn leven of lichaam roekeloos door een waagstuk in gevaar heeft gebracht. Als dit waagstuk redelijkerwijs noodzakelijk was bij uw rechtmatige zelfverdediging of bij uw pogingen om zichzelf, anderen, dieren of zaken te redden, dan vergoeden wij de ongevalsschade wel;
- (mede) zijn veroorzaakt door een ziekte of door een abnormale toestand van lichaam of geest;
- het gevolg zijn van een door u of een andere verzekerde ondergane medische behandeling, die niet door een ongeval is veroorzaakt of noodzakelijk gemaakt;
- ontstaan of verband houden met het gebruik maken van een motorvliegtuig, anders dan als passagier.
3.1 Binnen welke tijd moet u ons informeren?
Overlijden
Als u of een verzekerde overlijdt door een ongeval dan bent u of de begunstigde verplicht ons hierover tenminste 48 uur voor de begrafenis of crematie te informeren.
Blijvende invaliditeit
Als u of een verzekerde blijvend invalide wordt door een ongeval waardoor een uitkering op deze verzekering kan worden gevraagd, dan bent u verplicht ons daarvan door middel van een volledig ingevuld en ondertekend aangifteformulier zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 maanden na dat ongeval, te informeren. Wordt de aanmelding later gedaan dan kan toch een recht op uitkering ontstaan als u ons aantoont dat:
- de blijvende invaliditeit uitsluitend het gevolg is van het ongeval;
- de gevolgen van het ongeval niet zijn vergroot door ziekte, gebrek of abnormale lichaams- en geestesgesteldheid;
- u of een andere verzekerde de voorschriften van de behandelend arts in alle opzichten heeft opgevolgd.
3.2 Welke verplichtingen heeft de begunstigde in geval van overlijden
Als u of een verzekerde overlijdt door een ongeval dan is de begunstigde verplicht om, als wij hem daarom vragen, alle medewerking te verlenen aan maatregelen die wij nodig vinden om de doodsoorzaak vast te kunnen stellen.
3.3 Welke verplichtingen heeft een verzekerde bij een ongeval
Een verzekerde is verplicht:
- zich direct medisch te laten behandelen en onder medische behandeling te blijven zolang dat redelijkerwijs noodzakelijk is;
- alles te doen om zijn herstel te bevorderen en de voorschriften van de behandelend arts op te volgen;
- zich op ons verzoek en op onze kosten te laten onderzoeken door een door ons aan te wijzen arts of in een door ons aan te wijzen ziekenhuis of andere medische instelling;
- akkoord te gaan met de rechtstreekse toesturen van de resultaten aan de door ons aangewezen arts of aangewezen ziekenhuis/medische instelling;
- op ons verzoek onze medisch adviseur te machtigen om de door hem gewenste inlichtingen op te vragen bij de behandelende arts(en).
4.1 Bij blijvende invaliditeit
In geval van blijvende invaliditeit van de verzekerde, als rechtstreeks gevolg van een ongeval, verstrekken wij een uitkering die overeenkomt met de mate van invaliditeit. De mate van blijvende invaliditeit wordt uitsluitend vastgesteld door middel van medisch onderzoek dat in Nederland is uitgevoerd.
Voor de bepaling van de mate waarin de verzekerde blijvend invalide is, hanteren wij de Gliedertaxe. Als de mate van blijvende invaliditeit niet is vast te stellen conform de Gliedertaxe dan hanteren wij maatstaven die zijn vastgelegd in de laatste uitgave van de Guides to the Evaluation of Permanent Impairment. Dit is een uitgave van de American Medical Association (A.M.A.). De richtlijnen die daarin staan, worden aangevuld met richtlijnen van de Nederlandse specialistenverenigingen.
Gliedertaxe
Hoofd
Bij volledig (functie)verlies van | Invaliditeitspercentage |
---|---|
Beide ogen | 100% |
Een oog | 30% |
Het gehele gehoorvermogen | 60% |
Het gehoorvermogen van een oor | 25% |
Een oorschelp | 5% |
Het spraakvermogen | 50% |
De reuk of smaak | 10% |
De neus | 10% |
Een natuurlijk blijvend gebitselement | 1% |
Inwendig orgaan
Bij volledig (functie)verlies van | Invaliditeitspercentage |
---|---|
De milt | 5% |
Een nier | 20% |
Een long | 30% |
Ledematen
Bij volledig (functie)verlies van | Invaliditeitspercentage |
---|---|
Beide armen | 100% |
Beide handen | 100% |
Beide benen | 100% |
Beide voeten | 80% |
Een arm | 75% |
Een hand | 60% |
Een voet | 40% |
Een been | 70% |
Een onderbeen | 50% |
Een duim | 25% |
Een wijsvinger | 15% |
Een middelvinger | 15% |
Één van de overige vingers | 12% |
Een grote teen | 5% |
Één van de andere tenen | 3% |
Wanneer er sprake is van een volledig (functie)verlies van meer dan 1 vinger van één hand dan keren wij niet meer uit dan bij het volledig (functie)verlies van de hele hand.
In alle gevallen anders dan vermeld in ‘de Gliedertaxe’ wordt de uitkering op basis van medisch onderzoek vastgesteld op een percentage van het voor blijvende invaliditeit verzekerde bedrag naar de mate van blijvende invaliditeit, die het letsel voor het lichaam als geheel oplevert.
Als een verzekerde(n) blijvend invalide wordt door één of meer ongevallen dan keren wij maximaal 100% van het verzekerde bedrag voor blijvende invaliditeit uit.
4.2 Welke dekking geldt er bij gedeeltelijk (functie-)verlies?
Bij blijvend gedeeltelijk (functie)verlies stellen wij een evenredig deel van de genoemde percentages vast. In de gevallen van blijvende invaliditeit die hier niet genoemd zijn, is de uitkering afhankelijk van het percentage van het verzekerde bedrag dat evenredig is aan de mate van blijvende invaliditeit, zonder rekening te houden met het beroep van de verzekerde.
Voorbeeld
Door een ongeval is er sprake van een gedeeltelijk verlies van de arm van verzekerde. Dit verlies is blijvend. Bij geheel verlies van de arm zouden wij volgende de Gliedertaxe 75% van de verzekerde uitkering bij invaliditeit uitkeren. Een medisch deskundige stelt het percentage gedeeltelijke verlies vast op 50%. Het uitkeringspercentage wordt dan 37,5% (50% functieverlies van 75% uitkering) van de verzekerde uitkering bij invaliditeit.
4.3 De invloed van kunst- en hulpmiddelen
- De mate van blijvende invaliditeit zal worden vastgesteld op basis van het (functie-)verlies zonder rekening te houden met uitwendig geplaatste kunst- of hulpmiddelen.
- Als inwendig kunst- of hulpmiddelen zijn geplaatst, wordt met het daardoor verkregen geringere (functie)verlies wel rekening gehouden.
Overigens blijft het bepaalde onder punt 5 van deze rubriek altijd van toepassing.
4.4 Termijn voor de vaststelling van de blijvende invaliditeit
De mate van blijvende invaliditeit wordt vastgesteld zodra van een onveranderlijke toestand kan worden gesproken, maar in elk geval binnen 2 jaar na de ongevalsdatum, behalve wanneer wij met u anders overeenkomen.
4.5 Geldt er een rentevergoeding?
Indien binnen één jaar na de datum van het ongeval nog geen blijvende invaliditeit is vastgesteld dan vergoeden wij de wettelijke rente over de uitkering verminderd met eventuele voorschotuitkeringen. Deze rente wordt berekend vanaf de 366e dag na de datum van het ongeval. Wij keren de rente gelijktijdig met de uitkering wegens blijvende invaliditeit uit. Geen recht op wettelijke rente bestaat indien verzekerde kiest voor verlenging van de termijn omschreven in artikel 7 gerekend vanaf de 731e dag na het ongeval.
Bestaande ziekte of kwaal
Worden de gevolgen van een ongeval vergroot of verergerd omdat u al ziek was of omdat er al een abnormale lichamelijke toestand bestond, dan keren wij nooit meer uit dan dat wij voor hetzelfde ongeval aan een volledig gezonde persoon zouden hebben uitgekeerd. Als de omschreven situatie het gevolg is van een ongeval, waarvoor wij op grond van deze verzekering al een uitkering hebben gedaan of moeten doen, dan geldt de beperking niet.
Bestaande invaliditeit
Worden de gevolgen van een ongeval vergroot of verergerd omdat u al invalide was, dan beoordelen wij hoe invalide u was vóór het ongeval en na het ongeval. Wij baseren ons in dat geval op de uitkering die u krijgt na het ongeval en trekken voor uw invaliditeit van voor het ongeval een bedrag af.
Tenzij anders is overeengekomen keren wij respectievelijk uit aan:
- u;
- uw echtgeno(o)t(e) of de levenspartner met wie u duurzaam samenwoont;
- de kinderen van de verzekerde;
- de ouders van de verzekerde;
- de wettelijke erfgenamen van de verzekerde.
De Staat der Nederlanden kan nooit als begunstigde optreden.
Geschillen van medische aard en alle geschillen over de omvang van de uitkering worden door arbitrage beslecht. De arbitrage geschiedt door twee medisch deskundigen, waarvan één door u aan te wijzen en één door ons. Voordat zij met hun werkzaamheden beginnen moeten zij een derde medisch deskundige benoemen. Als de twee eerste deskundigen niet tot overeenstemming kunnen komen, stelt de derde deskundige de schade vast. Deze derde deskundige blijft daarbij binnen de grenzen van de beide eerdere uitkomsten. Zijn vaststelling is bindend, zowel voor u als voor ons. De aan de arbitrage verbonden kosten komen voor onze rekening.
U heeft bij de hierna genoemde schadegebeurtenissen recht op de omschreven hulpverlening. Deze hulpverlening geldt voor één motorrijtuig per reisgezelschap.
2.1 Hulpverlening als een motorrijtuig uitvalt
Als het motorrijtuig tijdens de geldigheidsduur van de verzekering uitvalt door een onzekere gebeurtenis, dan heeft u recht op de volgende hulpverlening of vergoeding van kosten:
Transport van het motorrijtuig
Het transport van het motorrijtuig inclusief de bagage naar een door u op te geven adres in Nederland, als het motorrijtuig zodanig beschadigd of defect is geraakt, dat een (provisorische) reparatie niet binnen 2 werkdagen kan worden verricht. Als de transportkosten hoger zijn dan de waarde van het motorrijtuig (naar Nederlandse maatstaven gerekend) na de schadegebeurtenis of de hoogte van de reparatiekosten na het defect raken van het motorrijtuig, dan heeft u geen recht op het hier genoemde transport.
Invoer, vernietiging of verkoop van het motorrijtuig
Het regelen van de invoer en/of de vernietiging of zo mogelijk de verkoop van het motorrijtuig in het land waar het zich na de beschadiging bevindt, als het motorrijtuig niet voor transport in aanmerking komt zoals beschreven in het voorgaande artikel ‘Transport van het motorrijtuig’.
Transport van achtergebleven bagage
Het transport van achtergebleven bagage die door u of een andere verzekerde redelijkerwijs niet kan worden meegenomen, als het motorrijtuig definitief in het buitenland achterblijft.
Stallingskosten, kosten van berging en kosten van vervoer
Wij vergoeden tot maximaal € 750,- voor alle verzekerden tezamen de redelijk gemaakte kosten aan berging en vervoer en de stallingskosten van het motorrijtuig respectievelijk en/of de aanhangwagen naar de dichtstbijzijnde garage. Voor schade aan of verlies van het motorrijtuig en/of de bagage tijdens de stalling zijn wij of de Nh1816 Hulpdienst niet aansprakelijk.
Noodzakelijke hulp langs de weg
De vergoeding van de kosten van noodzakelijke hulp langs de weg tot maximaal € 125,– per schadegebeurtenis per reisgezelschap of van de kosten van het lidmaatschap van een plaatselijke toeristenclub, eveneens tot maximaal € 125,– per schadegebeurtenis per reisgezelschap als dat lidmaatschap noodzakelijk is om in aanmerking voor deze hulp te komen.
Bestellen en toesturen van onderdelen
Het namens u bestellen en toesturen van onderdelen uit Nederland die noodzakelijk zijn om het motorrijtuig (al dan niet provisorisch) rijklaar te maken, als deze ter plaatse niet of niet op korte termijn verkrijgbaar zijn. Hiervoor geldt:
- als deze toezending in strijd is met geldende douanebepalingen dan heeft u geen recht op deze hulpverlening;
- de verzend- en inklaringskosten zijn voor onze rekening;
- de kosten voor de onderdelen zelf komen voor uw rekening en worden, als ze door ons zijn voorgeschoten, achteraf bij u in rekening gebracht;
- als de kosten van de onderdelen meer dan € 700,- bedragen, dan moet het meerdere boven de € 700,- vooruit worden betaald;
- annulering van bestellingen is niet mogelijk;
- de door u redelijk gemaakte kosten, voor het zelf afhalen van toegestuurde onderdelen, worden vergoed als de Nh1816 Hulpdienst daarvoor vooraf toestemming heeft gegeven en u originele tickets of kwitanties aan ons kunt overleggen;
- wij en de Nh1816 Hulpdienst zijn niet aansprakelijkheid voor schade die verband houdt met het toesturen van onderdelen. Bijvoorbeeld beschadiging tijdens het transport van onderdelen. De kosten van arbeidsloon, gemaakt om de toegestuurde onderdelen in te bouwen, zijn niet verzekerd.
Wij of de Nh1816 Hulpdienst zijn wel aansprakelijk als wij of de Nh1816 aantoonbaar onderdelen niet overeenkomstig uw opdracht, of die van iemand die uit uw naam handelde, hebben geleverd.
Het vinden van een geschikte garage
Bepalingen die van toepassing zijn, voor noodzakelijke en uitvoerbare hulp bij het vinden van een geschikte garage, als het motorrijtuig ter plaatse wordt gerepareerd:
- wij en de Nh1816 Hulpdienst zijn niet aansprakelijk voor schade die ontstaat bij of wordt veroorzaakt door de uitgevoerde reparatie.
- wij en de Nh1816 Hulpdienst geven geen reparatieopdracht.
- Nh1816 Hulpdienst kan desgevraagd assisteren bij taalproblemen.
- als alleen het motorrijtuig is uitgevallen wordt ook de hulp voor een aanhangwagen geboden.
Autohuur
Let op! Neem altijd uw creditcard mee. Een creditcard is vaak onmisbaar op reis. Voor het huren van vervangend vervoer is een creditcard (meestal) noodzakelijk.
Als het motorrijtuig tijdens de reis uitvalt
Als het motorrijtuig en/of de daarachter op reis meegenomen aanhangwagen, waarmee vanuit Nederland de reis wordt gemaakt, tijdens de reis uitvalt dan stelt de hulpverlener een vervangend soortgelijk motorrijtuig en/of aanhangwagen ter beschikking als herstel niet binnen 2 werkdagen kan plaatsvinden. De vergoeding is maximaal 25 dagen en geldt niet voor de brandstofkosten, afkoop eigen risico, tolgelden, parkeergelden, boetes en schoonmaakkosten.
Per object gelden de volgende maximale vergoedingen per dag:
- personenauto € 90,–;
- aanhangwagen € 50,–;
- bestelauto € 90,–;
- motorfiets € 90,–;
- camper € 175,-
òf
de door het uitvallen van het motorrijtuig veroorzaakte extra reiskosten per trein of bus, inclusief het vervoer van bagage, voor zover gemaakt tijdens de geplande reisduur.
Wij betalen ook de kosten van:
- de taxi naar het treinstation waar u het dichtst bij bent;
- de trein (2e klas) naar het treinstation, dat het dichtst bij het gekozen woonadres ligt;
- de taxi van dit treinstation naar het gekozen woonadres;
- de taxi van de plek van stranding naar de locatie van de huurauto.
- de taxi van de plek van stranding naar een verblijfsaccomodatie. Hiervoor geldt een maximumvergoeding van € 75,-.
Als het motorrijtuig vóór de reis uitvalt
Als het motorrijtuig en/of de daarachter op reis mee te nemen aanhangwagen, waarmee vanuit Nederland de reis gaat worden gemaakt, binnen 7 dagen voor de reis uitvalt dan stelt de hulpverlener een vervangend soortgelijk motorrijtuig en/of aanhangwagen ter beschikking als herstel niet binnen 2 werkdagen kan plaatsvinden. De vergoeding is maximaal 25 dagen en geldt niet voor de brandstofkosten, afkoop eigen risico, tolgelden, parkeergelden, boetes en schoonmaakkosten.
Per object gelden de volgende maximale vergoedingen per dag
- personenauto € 90,–;
- aanhangwagen € 50,–;
- bestelauto € 90,–;
- motorfiets € 90,–;
- camper € 175,-
Is uw bestemming Marokko of Turkije?
Heeft u op grond van deze voorwaarden recht op vervangend vervoer, dan kunnen wij dit vanwege de geldende beperkingen niet inzetten voor reizen naar deze landen of voor een terugreis naar Nederland. In samenspraak met de Nh1816 Hulpdienst zoeken wij naar een passende oplossing.
Heeft u recht op vervangend vervoer en wilt u in Marokko of Turkije daarvan gebruik maken dan kan de Nh1816 Hulpdienst, bij uitzondering vóóraf vragen om een borgsom te voldoen van maximaal € 2.500,-. De borgsom wordt geretourneerd bij inlevering van het vervangend vervoer of wordt verrekend met eventuele schade. Kunt u of wilt u de borgsom niet voldoen? Dan kan geen aanspraak worden gemaakt op vervangend vervoer.
Extra verblijfskosten door uitvallen van het motorrijtuig
De extra verblijfskosten van verzekerden gedurende het gedwongen oponthoud door het uitvallen van het motorrijtuig en/of de aanhangwagen tijdens de reisduur met een maximum van € 40,- per persoon per dag, gedurende maximaal 10 dagen.
Wij vergoeden de schade of kosten niet of verlenen geen hulp als het motorrijtuig en/of de aanhangwagen bij het begin van de reis in een zodanig slechte staat van onderhoud verkeerde, dat was te voorzien, of redelijkerwijs voorzien had kunnen worden, dat het motorrijtuig en/of de aanhangwagen gedurende de reis zou uitvallen. Daarvan is in ieder geval sprake als de geldigheidstermijn van het wettelijk voorgeschreven APK-keuringsbewijs op het moment van uitvallen is verlopen. Als wij u daarom vragen dan moet u ons de goede staat van onderhoud van het motorrijtuig en/of de aanhangwagen aantonen.
2.2 Hulpverlening als een bestuurder uitvalt / inzet van een vervangende chauffeur
De Nh1816 Hulpdienst zal in de hierna genoemde gevallen een vervangende chauffeur inzetten voor de terugreis naar Nederland. Er gelden een aantal voorwaarden:
- u heeft hierover overlegd met de Nh1816 Hulpdienst;
- het motorrijtuig bevindt zich in een goede technische staat;
- het motorrijtuig, als dat van toepassing is, moet APK goedgekeurd zijn.
In sommige situaties wordt voor een andere oplossing gekozen om u hulp te bieden. De Nh1816 Hulpdienst doet dit altijd in samenspraak met u.
U heeft recht op deze dekking als:
- de bestuurder overlijdt, ernstig ziek wordt of een ongeval overkomt en niemand van de andere inzittenden in staat is om het motorrijtuig te besturen;
- de bestuurder vanwege dringende familieomstandigheden, een zaakschade, of als begeleider van een te repatriëren zieke of gewonde medeverzekerde plotseling met achterlating van het motorrijtuig naar huis moet terugkeren en niemand van de andere inzittenden in staat is het motorrijtuig te besturen;
- de bestuurder uitvalt omdat hij gearresteerd wordt en niemand van de reisgenoten in staat kan worden geacht het motorrijtuig terug te rijden. Deze hulp wordt niet verleend als er geen overige reisgenoten zijn die met het motorrijtuig mee terugreizen;
- de bestuurder en de andere inzittenden zijn geëvacueerd in verband met een natuurramp of andere calamiteit en het motorrijtuig ter plaatse is achtergebleven;
- het motorrijtuig ter plaatse wordt gerepareerd en de reparatie door onvoorziene omstandigheden zodanig uitloopt dat die langer dan 2 werkdagen duurt en niemand van de verzekerden de reparatie kon afwachten;
- het motorrijtuig ter plaatse is achtergebleven omdat het vervoer per veerboot niet mogelijk was wegens een langdurige staking of andere calamiteit en alle verzekerden dringend naar huis moesten terugkeren en er geen redelijke alternatieven zijn om de reis met het motorrijtuig voort te zetten;
- het motorrijtuig binnen het verzekeringsgebied en tijdens de geldigheidsduur van de verzekering wordt gestolen en later wordt teruggevonden in een land binnen het verzekeringsgebied en u op het moment van terugvinden nog belang bij het motorrijtuig heeft.
Wij vergoeden de schade niet of verlenen geen hulp als:
- u recht op hulpverlening en/of vergoeding van kosten heeft op grond van een andere verzekering of voorziening van een verzekerde;
- de behoefte aan hulp bij het begin van de vakantiereis redelijkerwijs was te voorzien;
- u of een andere verzekerde niet in Nederland woont;
- de schadegebeurtenis het gevolg is van opzet of met goedvinden van u of een andere verzekerde heeft plaatsgevonden;
- de schadegebeurtenis is ontstaan door of als de hulp niet kan worden verleend als gevolg van een:
- gewapend conflict, burgeroorlog, opstand, binnenlandse onlusten, muiterij en oproer, waaronder niet begrepen kleine relletjes;
- natuurramp(en). Een uitzondering hierop is als het motorrijtuig ter plaatse is achtergebleven omdat het vervoer per veerboot niet mogelijk was wegens een langdurige staking of andere calamiteit en alle verzekerden dringend naar huis moesten terugkeren en er geen redelijke alternatieven zijn om de reis met het motorrijtuig voort te zetten;
- de bestuurder het motorrijtuig bestuurde en niet in het bezit was van een geldig rijbewijs, dat voor het betreffende motorrijtuig wettelijk is voorgeschreven;
- het gewicht van het motorrijtuig meer dan 3500 kg is;
- de hulpverlening niet door of na toestemming van de Nh1816 Hulpdienst is verleend;
- het motorrijtuig bij het begin van de vakantiereis zodanig slecht was onderhouden, dat was te voorzien of redelijkerwijs voorzien had kunnen worden, dat het motorrijtuig respectievelijk de aanhangwagen gedurende deze reis zou uitvallen. Van slecht onderhoud is in ieder geval sprake als de wettelijke APK-keuring op het moment van uitvallen is verlopen;
- de schade of het defect, waardoor het motorrijtuig uitvalt, geheel of gedeeltelijk werd veroorzaakt doordat het motorrijtuig overbelast was;
- het ledig gewicht plus laadvermogen van het motorrijtuig meer dan 3.500 kg is. Of als het motorrijtuig een camper is en deze heeft een ledig gewicht en laadvermogen van meer dan 5.000 kg;
- de schade is veroorzaakt door of voortvloeit uit deelname van een verzekerde aan wedstrijden (waaronder straatraces), rally’s, proeven, snelheids- of behendigheidsritten en dergelijke. Wel verzekerd is schade veroorzaakt door of voortvloeiende uit de deelname aan zogenaamde oriëntatie- of puzzelritten. Hiervoor geldt dat:
- de rit wordt gehouden in Nederland, België en /of Duitsland;
- de rit niet langer duurt dan 24 uur;
- het snelheidselement niet van belang is voor het eindklassement.
Voorbeeld van overbelasting
Het trekken van een zwaardere aanhangwagen dan wat volgens het kentekenbewijs van het motorrijtuig is toegestaan.
Valt u motorrijtuig uit en/of heeft u hulp nodig tijdens uw reis? Bel dan met de NH1816 Hulpdienst. Het telefoonnummer van de Nh1816 Hulpdienst staat vermeld in de Verzekeringsapp en op www.Nh1816.nl. We zijn dag en nacht bereikbaar.
U bent verplicht:
- een hulpverleningsverzoek zo spoedig mogelijk bij de Nh1816 Hulpdienst aan te melden;
- de aanwijzingen van de Nh1816 Hulpdienst op te volgen en de Nh1816 Hulpdienst alle gevraagde informatie te geven;
- alle noodzakelijke medewerking te verlenen;
- de schade zo veel mogelijk te beperken;
- de Nh1816 Hulpdienst volledig te informeren over eventuele vorderingen die bij een garage, stallingplaatsen e.d. (nog) openstaan. En wanneer de Nh1816 Hulpdienst daarom vraagt, deze kosten vooraf te betalen, als die geheel of gedeeltelijk niet op grond van deze verzekering worden vergoed;
- om een verzoek tot vergoeding op basis van deze verzekering zo spoedig mogelijk en met originele nota’s aan ons of aan de Nh1816 Hulpdienst te sturen. Stuurt u een verzoek om vergoeding aan ons, dan mogen wij uw claim ter behandeling en beoordeling aan de Nh1816 Hulpdienst voorleggen.
Als op basis van deze bijzondere voorwaarden de Nh1816 Hulpdienst hulp heeft verleend en daarvoor betalingen heeft gedaan, terwijl deze verzekering daar feitelijk geen dekking voor verleent, dan dient u deze betalingen als voorschotten te beschouwen die u moet terugbetalen.
- De terugbetaling van deze voorschotten moet u binnen de termijn doen die op de eerste factuur, die u van ons of van de Nh1816 Hulpdienst ontvangt, staat vermeld;
- Alle verzekerden zijn hoofdelijk aansprakelijk voor het terugbetalen van deze schuld;
- Het terugbetalen van dergelijke voorschotten kan niet verrekend worden met een eventuele vordering die u op ons heeft.
Atoomkernreacties
Onder atoomkernreacties wordt verstaan iedere kernreactie waarbij energie vrijkomt zoals kernfusie, kernsplijting, kunstmatige of natuurlijke radioactiviteit. De uitsluiting terzake van atoomkernreacties geldt niet met betrekking tot radioactieve nucliden, die zich buiten een kerninstallatie bevinden en gebruikt worden of bestemd zijn om gebruikt te worden voor industriële, commerciële, landbouwkundige, medische of wetenschappelijke doeleinden, mits er een door enige overheid afgegeven vergunning (voor zover vereist) van kracht is voor vervaardiging, gebruik, opslag en het zich ontdoen van radioactieve stoffen. Voor zover krachtens de wet of enig verdrag een derde voor de geleden schade aansprakelijk is, blijft de uitsluiting van kracht. Onder "wet" is te verstaan de Wet Aansprakelijkheid Kernongevallen (Staatsblad 1979-225), zijnde de bijzondere wettelijke regeling van de aansprakelijkheid op het gebied van kernenergie. Onder "kerninstallatie" wordt verstaan een kerninstallatie in de zin van de bedoelde wet.
Bagage
Hiermee bedoelen wij:
- alle zaken die u voor eigen gebruik op reis meeneemt of koopt (of als geschenk meeneemt of koopt);
- alle zaken die u voor uw reis heeft opgestuurd naar het vakantieadres.
Met bagage bedoelen wij niet:
- geldelijke tegoeden op passen voor elektronisch betalingsverkeer, zoals pinpas, OV-chipkaart, creditcard, chipknip en dergelijke;
- verzamelingen bijvoorbeeld postzegel- en muntenverzamelingen;
- gereedschappen, behalve auto- en motorfietsgereedschappen (zie Rubriek B, artikel 2.5);
- handelsgoederen en monstercollecties;
- dieren;
- vaartuigen, behalve zeilplanken, kano’s en opvouwbare en opblaasbare boten (zie Rubriek B, artikel 2.3);
- alle soorten luchtvaartuigen, waaronder ook drones, inclusief zeilvlieg- en parachute-uitrustingen;
- alle soorten motorrijtuigen en voertuigen inclusief hun onderdelen, toebehoren en accessoires behalve de accessoires genoemd in Rubriek B, artikel 2.5;
- caravans, vouwwagens, vouwcaravans, (voor)tenten/luifels, accessoires, onderdelen en inventaris;
- aanhangwagens en bagagewagens.
Blijvende invaliditeit
Het rechtstreeks en zonder medewerking van andere oorzaken geheel of gedeeltelijk blijvend verlies of functieverlies van enig deel, vermogen of orgaan van het lichaam van verzekerde, als gevolg van een ongeval.
Dagwaarde
De huidige nieuwwaarde minus een bedrag aan afschrijving (aftrek door veroudering en/of slijtage).
Duurzaam samenwonen
Duurzaam samenwonen houdt in dat u met de andere perso(o)n(en) blijvend een gezamenlijke huishouding voert. Er is sprake van een gezamenlijke huishouding als u en de andere perso(o)n(en) samen het hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en op dit adres staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente.
Eigen gebrek/Eigen bederf
Hiermee bedoelen wij schade die ontstaat zonder dat daar een aanwijsbare invloed van buitenaf aan ten grondslag ligt. De schade ontstaat ‘uit zichzelf’ bijvoorbeeld door gebrekkige fabricage. Schade door eigen gebrek/eigen bederf aan verzekerde zaken is niet verzekerd; schade die het gevolg is van ‘eigen gebrek/eigen bederf’ is wel verzekerd. De herstelkosten van het eigen gebrek zelf zijn ook niet verzekerd.
Epidemische ziekte
Een besmettelijke ziekte die door een vertegenwoordiger van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of een officiële overheidsinstantie als epidemie wordt erkend of aangeduid.
Europa
Onder Europa wordt verstaan: Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Fyrom (Macedonië), Gibraltar, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Moldavië, Monaco, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit Rusland, IJsland, Zweden, Zwitserland en de niet-Europese landen aan de Middellandse Zee.
Expert
Hiermee bedoelen wij een deskundige die in overleg met u de geleden schade op ons verzoek zal vaststellen. Deze moet werken volgens de Gedragscode Expertiseorganisaties. Deze gedragscode kunt u vinden op www.verzekeraars.nl.
Familielid in de 1e, 2e en 3e graad
- 1e graad: (ex-)echtgenoot, (ex-)echtgenote, levenspartner, (schoon-/stief)ouders, aangetrouwde/stief)kinderen;
- 2e graad: (schoon-/stief)zussen/broers, grootouders en kleinkinderen;
- 3e graad: overgrootouders, ooms, tantes, kinderen van broers en/of zussen, achterkleinkinderen.
Geld
Hiermee bedoelen wij:
- munten, bankbiljetten en cheques die als wettig betaalmiddel kunnen worden gebruikt;
- passen voor elektronisch betalingsverkeer (voorbeelden: pinpas, chipknip, creditcard en dergelijke).
Hulpverlening
Met hulpverlening bedoelen wij de hulp die de Nh1816 Hulpdienst in opdracht van ons of in onze naam verleent.
Kostbaarheden
Hiermee bedoelen wij:
- beeld- en geluidsapparatuur (zoals televisie-, radio-, foto-, film- en video-apparatuur) inclusief toebehoren en accessoires;
- computerapparatuur inclusief software;
- (auto) telefoonapparatuur en mobiele telefoons;
- sieraden;
- horloges;
- voorwerpen van bont;
- verrekijkers en andere optische instrumenten.
Logiesverblijven
Een logiesverblijf is een gebouw of gedeelte van een gebouw die blijkens zijn constructie en inrichting is bestemd voor het bieden van recreatief verblijf of tijdelijk onderdak biedt aan mensen die hun hoofdverblijf elders hebben.
Mobiele elektronica-apparatuur
Hieronder verstaan wij een: smartphone, mobiele telefoon, tablet, laptop, mobiele geluidsdrager en accessoires, koptelefoon, mobiele navigatie, smartwatch, mobiele dvd-speler en accessoires, mobiele spelcomputer, e-reader en geluidsbox. Onder een smartwatch verstaan we elk horloge dat draadloos verbinding kan maken met internet.
Motorrijtuig
Het motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kentekenbewijs met een maximum ledig gewicht en laadvermogen tot en met 3500kg of als het motorrijtuig een camper is een ledig gewicht en laadvermogen tot en met 5000kg, inclusief een achter het motorrijtuig meegenomen toercaravan, vouw kampeerwagen, boottrailer of bagageaanhangwagen, met bijbehorende bagage. Met een motorrijtuig bedoelen wij niet een door een verzekerde gehuurd motorrijtuig.
Natuurgeweld
Een onvoorziene natuurlijke gebeurtenis met vergaande gevolgen voor de omgeving en de mensen die daar wonen en leven, zoals een aardbeving, aardverschuiving, (bos)brand, orkaan, insneeuwen, tsunami of vulkaanuitbarsting).
Nederland
Wij bedoelen met Nederland het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden dat in West-Europa ligt. Hiermee bedoelen wij niet het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het Caribisch deel van het Koninkrijk bestaat uit:
- de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten;
- de drie bijzondere gemeenten van Nederland Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Nieuwwaarde
De prijs van nieuw aan te schaffen zaken van dezelfde soort en kwaliteit als die beschadigd of verloren zijn.
Ongeval
Plotseling en onverwacht geweld van buitenaf. Alleen dit geweld is de directe oorzaak van de schade, waaronder begrepen materiële schade, lichamelijk letsel of overlijden van een verzekerde. Lichamelijk letsel of overlijden moet door een arts medisch kunnen worden vastgesteld.
Onder ongeval vallen ook situaties waarbij u of een andere verzekerde:
- acuut vergiftigd wordt door iets anders dan voedings-, genot- of geneesmiddelen;
- besmet wordt door ziektekiemen of een allergische reactie krijgt, omdat u ongewild in het water of een andere (vloei)stof valt of daarin terecht komt omdat u een mens, dier of een zaak probeert te redden;
- stoffen of voorwerpen in het spijsverteringskanaal, de luchtwegen, de ogen of de gehoororganen binnenkrijgt, waardoor inwendig letsel ontstaat, met uitzondering van het binnendringen van ziektekiemen of allergenen;
- spier- en/of bandweefsel verstuikt, ontwricht of scheurt;
- (ver)stikt, verdrinkt, bevriest, een zonnesteek of een hitteberoerte oploopt;
- uitgeput raakt, verhongert, verdorst en zonneverbranding oploopt als gevolg van onvoorziene omstandigheden;
- wondinfectie of bloedvergiftiging oploopt doordat ziektekiemen in een door een gedekt ongeval ontstaan letsel binnendringen;
- complicaties krijgt of er verergering van het ongeval letsel optreedt als rechtstreeks gevolg van eerstehulpverlening of van noodzakelijk geworden geneeskundige behandeling.
Onder ongeval wordt niet bedoeld:
- Het ziek worden door een insectenbeet of -steek;
- Het krijgen of oplopen van een ingewandsbreuk, spit, hernia, krakende peesschedeontsteking, spierverrekkingen, zweepslag, ontsteking rondom een schouder- gewricht, tennis- of golfersarm.
Pandemische ziekte
De verspreiding van een besmettelijke ziekte met grote aantoonbare gezondheidsrisico’s voor de mens, die door het WHO (World Health Organization) is uitgeroepen tot een pandemie (Pandemie-alarmfase 5 of hoger). Er is in dat geval sprake van uitbraken in twee of meer landen in dezelfde regio.
Quarantaine
Verplichte en gedwongen afzondering op last van de overheid of de kapitein van een commercieel schip waarvan je aan boord bent tijdens je reis. De quarantaine is bedoeld om verspreiding van een besmettelijke ziekte te stoppen.
Recreatief duiken
Onder recreatief duiken verstaan wij duiken, met hulpmiddelen zoals een ademluchtfles, tot de recreatieve grens van 40 meter diepte. Hieronder verstaan wij niet freediving, duiken in grotten of wrakken.
Reisdocumenten
Hiermee bedoelen wij documenten die noodzakelijk zijn om te kunnen reizen:
- paspoorten;
- reisvisa;
- toeristenkaarten;
- identiteits- en rijbewijzen.
Reisgenoot
Hiermee bedoelen wij een persoon:
- met wie de verzekerde(n) samen een boeking voor een reis- of huurarrangement heeft gedaan;
- die op het boekings-/reserveringsformulier van de reis staat genoemd en;
- die niet onder de begripsomschrijving ‘Wie is verzekerd’ staat vermeld.
Schadegebeurtenis
Een bij het afsluiten van de verzekering nog onzeker voorval dat zich plotseling, onverwacht en onvoorzien voordoet:
- dat schade veroorzaakt en
- dat plaatsvindt tijdens de duur van de verzekering en
- waarbij verzekerde is betrokken.
Voorvallen die met elkaar verband houden, beschouwen wij als één schadegebeurtenis.
Sieraden
Hiermee bedoelen wij juwelen, parels, edelgesteenten en voorwerpen van goud, platina of zilver, met uitzondering van horloges.
Sport of activiteit met een substantieel verhoogd risico op letsel
Hieronder verstaan wij alle vecht- en verdedigingssporten, alle vormen van motor- en autosport (met uitzondering van recreatief karten), paardensport in wedstrijdverband, wielrennen in wedstrijdverband, zeezeilen in wedstrijdverband, rugby in wedstrijdverband, skispringen, skivliegen, skijoring, paraskiën, heliskiën, freestyle skiën, bobsleeën, bergbeklimmen, skeleton, caverafting, kitesurfing, ijshockey, speedskiën, speedraces, bootskiën, downhill mountainbiken, firn blättern en firn ski, skisafari, windwaepon, wisbi en ijsklimmen.
Rodelen, klettern, abseilen, deltavliegen, zeilvliegen, parachutespringen, parasailing, hanggliding, paraglyding, wildwatervaren, bungeejumpen, canyoning is verzekerd als:
- dit onder begeleiding van een professionele organisatie en/of persoon plaatsvindt en
- als geen ervaring of training is vereist om de sport/activiteit te beoefenen.
Stallingskosten
De kosten die gemaakt moeten worden om tijdelijk het motorrijtuig in bewaring te geven.
Technisch duiken
Onder technisch duiken verstaan wij sportduiken, met hulpmiddelen zoals een ademluchtfles, buiten de recreatieve dieptelimiet van 40 meter, en het duiken in grotten of wrakken. Hieronder verstaan wij niet freediving.
Tent
Een tent is een draagbaar onderkomen dat bestaat uit stof of ander flexibel materiaal dat over een frame is gespannen. Tenten zijn er in diverse types, zoals koepeltenten, tunneltenten, tipi’s en meer. Onder tent verstaan wij ook een daktent op een motorrijtuig mits deze niet permanent is verbonden met het motorrijtuig. Onder tent verstaan wij niet een voortent of luifel aan een caravan of camper.
Vakantiereis
Met een vakantiereis bedoelen wij de periode, die ligt tussen het moment dat u het woonadres voor een uitsluitend recreatieve reis verlaat en het moment dat u na de reis weer in uw woning terugkeert. Als een verzekerde(n) uitsluitend in het buitenland boodschappen gaat doen, gaat tanken of een soortgelijke activiteit onderneemt, dan wordt dit niet beschouwd als een vakantiereis.
Verblijfskosten
Onder extra verblijfskosten verstaan wij kosten voor de huur van een accommodatie en de in redelijkheid gemaakte kosten voor eten en drinken.