
Bijzondere voorwaarden rechtsbijstandverzekering motorrijtuigen (ARAG)
Deze verzekering geeft u recht op het volgende:
- Juridische hulp.
- Telefonisch advies.
- Hulp van een juridisch specialist tegen een scherp tarief als uw conflict niet is verzekerd.
Deze verzekering geldt alleen voor particulieren. Dit betekent dat u er alleen een beroep op kunt doen voor conflicten in uw privésfeer. Niet als particulier beschouwen wij; het starten van een bedrijf, het werken als zelfstandige en het werken met een eigen kantoor of praktijk. Of het verkrijgen van andere inkomsten buiten loondienst.
- Rubriek MR3 | motorrijtuigrechtsbijstand
- Rubriek MV3 | motorrijtuigverhaalsrechtsbijstand
In de voorwaarden heten die modules. Op uw polisblad staat welke module(s) u heeft verzekerd. Bij iedere module horen aparte regels. Maar er zijn ook algemene regels die voor alle modules gelden.
Met deze verzekering kunt u hulp krijgen van een juridisch specialist van ARAG. Daarvoor moet uw conflict wel verzekerd zijn. Hoe weet u of uw conflict verzekerd is?
- Lees de algemene regels voor deze verzekering.
- Kijk op uw polisblad welke modules u heeft verzekerd.
- Kijk bij de regels voor die modules of uw conflict erbij staat.
- Check de meest voorkomende situaties waarin uw conflict niet verzekerd is.
Als u bij ons verzekerd bent, staan wij altijd voor u klaar. Om uw juridische vragen te beantwoorden of om u te helpen bij een conflict. Daarbij maakt het niet uit of uw vraag of conflict in onze voorwaarden staat. Ons team van meer dan 500 juristen en advocaten staat dagelijks voor u klaar.
- Onze eerste gedachte is oplossen!
- Wij hebben op elk rechtsgebied een ervaren specialist. Zo heeft u altijd een uitstekende specialist voor uw conflict.
- Onze juridisch specialist blijft van het begin tot het einde betrokken bij uw conflict.
- Wij helpen rond 6.000 mensen per maand met hun conflict.
ARAG biedt u altijd juridische hulp. Kijk op www.ARAG.nl voor uitgebreide informatie of bel ons: (033) 434 23 42.
Onze ervaring is dat de meeste conflicten ontstaan door onduidelijke afspraken en misverstanden. Om dit te voorkomen helpen wij u graag met advies. Veel antwoorden staan al op onze website. Maar u kunt ons ook gewoon bellen. Hoe eerder u dat doet, hoe groter de kans is dat u een conflict voorkomt. Of dat we uw conflict snel kunnen oplossen.
Staat uw juridische vraag of uw conflict niet in onze voorwaarden? Dan helpen we u toch. Ons eerste advies via de telefoon of via e-mail is gratis. Heeft u niet genoeg aan een eerste advies, dan gaan we nog verder. U krijgt korting op het uurtarief van onze ARAG-juristen. Daarvoor hebben we een speciale service: ARAG Legal Services. Zo hoeft u niet zelf op zoek naar een jurist.
Deze verzekering geldt voor de persoon die de verzekering heeft afgesloten en het verzekerde motorrijtuig. Voor de volgende personen geldt de verzekering ook, maar ze hebben zijn of haar toestemming nodig om de verzekering te gebruiken:
- de persoon die het verzekerde motorrijtuig mag besturen van de eigenaar.
- de personen die in het motorrijtuig zitten.
Ook geldt deze verzekering voor de nabestaanden van een verzekerde die overlijdt door een ongeval. De nabestaanden kunnen deze verzekering gebruiken om een schadevergoeding te eisen.
Let op!
Heeft u een conflict met een ander voor wie deze verzekering ook geldt? Dan kunt u geen van beiden deze verzekering gebruiken.
Om de tekst leesbaar te houden, gebruiken we in deze voorwaarden de woorden ‘u’ en ‘wij’. Dit is wat we bedoelen:
Nh1816
De verzekeraar van uw polis. Nh1816 heeft de uitvoering van deze verzekering overgedragen aan ARAG SE, statutair gevestigd te Düsseldorf (Duitsland) en kantoor houdend in Leusden, verder in deze Bijzondere Voorwaarden te noemen ‘ARAG’.
Nh1816 garandeert nakoming door ARAG van de in deze Bijzondere Voorwaarden genoemde verplichtingen.
Nh1816 en ARAG communiceren in het Nederlands met u. Waar in deze voorwaarden 'brief' staat bedoelen wij ook e-mail.
U bent verzekerd voor juridische hulp als u een conflict heeft. De conflicten
waarvoor we hulp bieden, staan steeds precies in de verzekerde modules van deze voorwaarden. Voor andere conflicten bieden we geen hulp.
U meldt een conflict. Wat gebeurt er dan? Hieronder leest u eerst de stappen die we zetten. Daarna leggen we een aantal stappen uit.
De stappen
- We kijken eerst of u voor uw conflict verzekerd bent.
- We nemen binnen 2 werkdagen contact met u op om u dit te laten weten. In bijzondere situaties kan dit langer duren.
- Bent u verzekerd voor uw conflict? Dan overleggen we met u hoe we het conflict zien en wat de kans op succes is. En we maken samen met u een plan voor hoe we het conflict aanpakken. We kunnen dit plan later nog veranderen als dat nodig is.
- Zijn de kosten van onze hulp te hoog als je ze vergelijkt met om hoeveel geld uw conflict gaat? Dan kunnen we besluiten uw conflict niet te behandelen, maar wel uw schade te vergoeden. Daarna heeft u geen recht meer op onze juridische hulp voor uw conflict.
Welke hulp krijgt u?
U krijgt hulp van een van onze juridisch specialisten. U geeft deze juridisch specialist een machtiging om:
- namens u op te treden in het conflict.
- te onderhandelen voor u met de tegenpartij.
- een rechtszaak te beginnen als dat nodig is.
- u te verdedigen tegen de eisen van de tegenpartij.
Wij hebben meer dan 500 juristen en advocaten in dienst. Daardoor hebben we op elk rechtsgebied een ervaren specialist. Zo heeft u altijd een uitstekende juridisch specialist voor uw conflict van het begin tot het einde.
Kunt u niet overweg met de juridisch specialist die uw conflict behandelt? Dat kan gebeuren. U mag ons altijd vragen om een andere behandelaar.
Wanneer krijgt u hulp van een juridisch specialist die niet bij ARAG werkt?
Soms mag u zelf een advocaat kiezen. Of een andere deskundige die u volgens de wet mag helpen. Daarvoor gelden de volgende regels.
- Wij schakelen deze juridisch specialist in. Dat mag u niet zelf doen.
- Wij schakelen per gebeurtenis maar één juridisch specialist van buiten ARAG in.
- Is uw conflict in Nederland? Dan mag u alleen een juridisch specialist kiezen die in Nederland ingeschreven is en zijn kantoor in Nederland heeft.
- Is uw conflict in het buitenland? Dan mag u alleen een juridisch specialist kiezen die in dat land is ingeschreven en zijn kantoor heeft.
- Wij willen op de hoogte blijven zodat we kunnen letten op de kosten en het resultaat. U bent verplicht om de juridisch specialist toestemming te geven om ARAG op de hoogte te houden.
- Behandelt een juridisch specialist van buiten ARAG uw conflict? Dan kunt u daarna niet meer kiezen voor hulp van een medewerker van ARAG. Ook niet als u een conflict heeft met de juridisch specialist van buiten ARAG. Een conflict met een juridisch specialist of expert van buiten ARAG is nooit verzekerd.
In de volgende twee situaties mag u zelf een juridisch specialist kiezen. Wij moeten daar wel eerst toestemming voor geven en wij schakelen deze juridisch specialist in.
- Als het nodig is om een gerechtelijke of administratieve procedure te voeren.
- Als u een conflict meldt waarvoor u onze hulp wilt, en dat conflict is volgens deze voorwaarden bij ons verzekerd. En de tegenpartij komt bij ons met datzelfde conflict, is ook verzekerd volgens deze voorwaarden en wil ook onze hulp. Wij hebben dan een belangenconflict.
Ook ARAG kan besluiten om een deskundige van buiten ARAG in te schakelen. Daarbij gelden dezelfde maximum bedragen zoals in het volgende artikel omschreven.
- Wij betalen alle kosten van hulp van onze eigen juridisch specialisten. We hebben specialisten op elk rechtsgebied. U krijgt dan ook altijd een uitstekende specialist voor uw conflict. Onze specialist blijft van het begin tot het einde betrokken bij uw conflict.
- Daarnaast vergoeden wij een aantal andere kosten. Welke dat zijn, staat onder Wat zijn de andere kosten? verderop in dit artikel. Al deze kosten samen vergoeden wij tot maximaal € 50.000,-. Dit maximumbedrag geldt per gebeurtenis.
Let op! In onderstaande situaties gelden andere maximumbedragen.
- Bent u volgens de wet niet verplicht om voor een gerechtelijke of administratieve procedure een advocaat in te schakelen? Maar wilt u toch een deskundige van buiten ARAG inschakelen?
- Zodra u een deskundige van buiten ARAG kiest, gaat een ander maximumbedrag gelden. Dit maximumbedrag is € 6.000,– en geldt voor uw hele conflict en voor alle kosten samen.
- U betaalt vooraf zelf een bedrag van € 250,–, uw eigen bijdrage. Dit bedrag staat op uw polisblad.
Let op! We behandelen uw conflict pas nadat u heeft betaald.
- Het maximumbedrag van € 50.000,-geldt voor gebeurtenissen in Europa en in de niet-Europese landen die grenzen aan de Middellandse Zee. In andere landen vergoeden we maximaal € 10.000,-.
- Voor uw deelname aan het verkeer geldt als verkeersdeelnemer geen maximum-
bedrag als de gebeurtenis in Nederland plaatsvindt.
Let op!
- Er kan sprake zijn van verschillende, met elkaar samenhangende gebeurtenissen en hieruit kunnen meerdere conflicten ontstaan. Deze samenhangende gebeurtenissen en samenhangende conflicten worden gezien als één gebeurtenis en hiervoor geldt één gezamenlijke limiet per polis.
- Wij vergoeden nooit meer dan het bedrag waar uw conflict over gaat.
Wat zijn de andere kosten?
Wij betalen de volgende kosten.
Kosten van één juridisch specialist of expert die niet bij ARAG werkt
- Die juridisch specialist moet iemand zijn die u volgens de rechtsregels juridische hulp mag geven. Die kosten moeten normaal en gebruikelijk en vooral redelijk zijn.
- De kosten van één expert die wij voor u inschakelen. Een expert is een erkende deskundige op het gebied van bijvoorbeeld auto’s, bouw, medische onderwerpen of techniek.
Kosten van mediation
Uw deel van de kosten voor mediation. Mediation is een manier om een conflict op te lossen zonder rechter. Een mediator bemiddelt tussen u en de ander.
Kosten van een rechtszaak
- Reiskosten en kosten voor overnachtingen die u moet maken omdat u persoonlijk bij een rechtbank in het buitenland moet komen. Die kosten moeten wel redelijk zijn.
- Kosten die u aan de rechtbank moet betalen voor uw rechtszaak.
- Kosten van getuigen en experts die u heeft opgeroepen.
- Kosten van de tegenpartij in een rechtszaak. Maar alleen het deel waarvan de rechter vindt dat u het moet betalen. Beslist de rechter dat de tegenpartij de buitengerechtelijke kosten en/of de kosten van de rechtszaak moet betalen? Of kent de gemeente of ander bestuursorgaan u een vergoeding toe? Dan krijgen wij dit geld, niet u.
- Kosten om een uitspraak van de rechter uit te voeren als de tegenpartij niet vrijwillig doet wat er in deze uitspraak staat. Maar alleen in de eerste 5 jaar nadat de rechter de uitspraak heeft gedaan.
Heeft u een conflict? Of denkt u dat u een conflict krijgt waar u misschien onze hulp bij nodig heeft? Meld dat dan direct aan ons. Ook al weet u nog niet zeker of u dat conflict ook echt krijgt. Het is heel belangrijk dat wij uw conflict zo snel mogelijk kunnen beoordelen.
Hoe meldt u een conflict?
U kunt een conflict op de volgende manieren melden.
Bellen
Ons telefoonnummer (033) 434 23 42 is onder werktijd bereikbaar. En in noodsituaties 24 uur per dag, 7 dagen in de week.
Online
Ga naar www.ARAG.nl en klik op ‘Meld uw zaak’.
Stuur alle documenten digitaal mee. Lukt het niet om alle documenten digitaal te maken? Dan kunt u uw zaak per post melden. Zet op ieder document uw polisnummer en stuur uw contactgegevens mee (in ieder geval het telefoonnummer waarop wij u kunnen bereiken). U vindt het polisnummer op uw polisblad.
ARAG Rechtsbijstand
Schadeadministratie
Postbus 230
3830 AE Leusden
Welke informatie willen wij van u hebben?
We willen alle informatie van u die belangrijk is om uw conflict te beoordelen en behandelen. Alleen dan kunnen we u goed helpen. Daarnaast kunnen we u om extra informatie en bewijzen vragen. Stuur ons alleen kopieën van documenten. Houd de originele documenten zelf.
Uw verzekering geldt in ieder geval in Nederland. Bij iedere module van deze verzekering staat in welke landen die module nog meer geldt. U kunt in deze landen alleen hulp krijgen als:
- het recht van één van deze landen geldt voor wat er gebeurd is én
- de rechter van één van deze landen uw conflict mag behandelen én
- de tegenpartij is gevestigd in één van deze landen.
U krijgt juridische hulp als u die nodig heeft bij een conflict. En als dat een conflict is waarvoor u bij ons verzekerd bent. We hebben een paar eisen voordat we u helpen:
- u wist niet dat u een conflict zou krijgen toen u de verzekering afsloot. En u kon toen ook niet weten dat u een conflict zou krijgen. Of u wist niet dat u een conflict zou krijgen toen u een extra module afsloot, en u kon dat toen ook niet weten en
- er is altijd een moment waarop een conflict ontstaat. Maar daarvóór gebeuren er dingen die leiden tot een conflict. Dat zijn de gebeurtenissen. De eerste van die gebeurtenissen zien we als de oorzaak van het conflict. Onze eis is dat u deze verzekering of de extra module al had afgesloten en dat daarna pas die eerste gebeurtenis plaatsvond en
- de eerste gebeurtenis én het conflict moeten na het begin van de verzekering plaatsvinden. En vóór de einddatum. Alleen dan krijgt u juridische hulp.
Voorbeeld
- U laat het verzekerde motorrijtuig bij een garage repareren. De reparatie blijkt niet goed te zijn uitgevoerd. De gebeurtenis is: het moment waarop u ontdekt dat de reparatie niet goed is uitgevoerd. U heeft een conflict als de garage niet meewerkt aan het alsnog goed uitvoeren van de reparatie. (Module MR3)
- U raakt gewond door een verkeersfout van een ander. De gebeurtenis is: het moment van de verkeersfout. U heeft een conflict als (de verzekeraar van) de ander niet meewerkt aan het betalen van de ingediende schadeclaim. (Module MV3)
- U rijdt een voetganger aan. u wordt vervolgd voor ‘dood door schuld’ of voor ‘letsel door schuld’. De gebeurtenis is: de aanrijding. U heeft een conflict als het Openbaar Ministerie u vervolgt. (Module MV3)
Is er wel een conflict?
Het is niet altijd duidelijk of er wel een conflict is. Bijvoorbeeld als wij niet weten waardoor u schade heeft. Of wie er verantwoordelijk is voor een gebeurtenis. Wij mogen u dan vragen eerst te bewijzen dat er een conflict is. Dat doet u met een deskundigenrapport. Daarin moet duidelijk worden wat er gebeurd is, waardoor dat gebeurd is, wat de gevolgen zijn en wie het conflict veroorzaakt heeft. Kunnen wij u op basis van dat deskundigenrapport verder helpen? Dan vergoeden we u de kosten van één deskundigenrapport alsnog. Die kosten moeten wel redelijk zijn.
De volgende kosten vergoeden wij niet
- Kosten die de tegenpartij maakt buiten de rechtszaak om (buitengerechtelijke kosten). Ook niet als u die moet betalen.
- Kosten die u kunt terugkrijgen van een ander. Bijvoorbeeld van de overheid, of van een andere verzekeraar.
- Boetes en dwangsommen die u moet betalen.
- Kosten van een tolk of vertaalkosten als u de Nederlandse taal niet (voldoende) machtig bent. Zie artikel 3.
- Een beloning als u afspreekt met uw juridisch specialist dat hij of zij deze krijgt als
uw zaak wordt gewonnen. U betaalt de beloning zelf.
Soms vergoeden we niet alle kosten
In sommige gevallen vergoeden we niet alle kosten.
- Als niet alle onderdelen van uw conflict verzekerd zijn. We vergoeden dan de kosten van het deel dat we verzekerd is.
- Als er ook anderen zijn die belang hebben bij de oplossing van uw conflict. We vergoeden dan uw evenredige aandeel in de totale kosten. Daarbij maakt het niet uit of die anderen meedoen met uw zaak.
De conflicten waarvoor we hulp bieden, staan steeds precies in deze voorwaarden. U vindt ze in deze algemene regels en bij de module waarvoor u verzekerd bent. Voor andere conflicten bieden we geen hulp.
Daarnaast krijgt u geen juridische hulp van ons in de volgende situaties. Wij vergoeden dan ook geen kosten.
U vraagt een ander om u te helpen bij uw conflict. Bijvoorbeeld een advocaat. En u heeft daarvoor geen toestemming gevraagd aan ons.
U geeft ons verkeerde informatie. Of u geeft ons niet alle hulp of informatie die wij nodig hebben van u om uw conflict te kunnen beoordelen of behandelen.
U behandelt ons, de tegenpartij of anderen die wij hebben ingeschakeld niet zoals het hoort. U gedraagt zich bijvoorbeeld bedreigend of beledigend. Of u doet iets wat in de samenleving als heel ongepast wordt beschouwd.
U meldt het conflict zo laat dat de kosten om uw conflict te behandelen daardoor hoger geworden zijn dan nodig was. Of dat daardoor de oplossing moeilijker is geworden dan nodig was. U meldt bijvoorbeeld te laat:
- als wij u zelf geen juridische hulp meer kunnen geven doordat u zo laat heeft gemeld.
- als wij daardoor zelf niets meer kunnen oplossen met de tegenpartij, zonder rechter.
- als wij daardoor alleen nog met extra kosten iets kunnen oplossen met de tegenpartij.
- als wij daardoor de kosten van het proces moeten betalen, of andere kosten om u te helpen.
- als u het conflict niet binnen 3 jaar meldt nadat u met het conflict bekend bent geworden.
Meldt u uw conflict later dan een maand nadat deze verzekering, of de module waaronder het conflict verzekerd zou zijn, gestopt is? Dan heeft u helemaal geen recht meer op onze hulp.
Uw conflict heeft ermee te maken dat u een bedrijf of praktijk wilt beginnen, uw conflict gaat over iets wat u doet terwijl u met een vrij beroep of bedrijf bezig bent of uw conflict heeft te maken met iets anders wat u doet waarmee u inkomsten verwerft buiten loondienst.
Uw conflict gaat over een bedrag van minder dan € 110,- . Daarbij tellen rente en de kosten om het bedrag te incasseren niet mee.
Let op! Als u een schadevergoeding eist van een ander en die ander moet volgens de wet de schadevergoeding betalen geldt geen minimumbedrag.
Uw conflict heeft ermee te maken dat u het niet eens bent met wetten of regels van de overheid. Het gaat om wetten of regels die nu gelden of die in de toekomst gaan gelden.
Uw conflict heeft ermee te maken dat u een schuld niet kunt betalen. Bijvoorbeeld:
- iemand heeft uw faillissement aangevraagd.
- u heeft surseance (uitstel) van betaling gekregen.
Let op! In de situatie dat er een faillissement is uitgesproken van een verzekerde is ARAG gerechtigd de juridische hulp te stoppen.
Uw conflict heeft te maken met een natuurramp of een atoomkernreactie.
U heeft een conflict waarbij u eerst niet betrokken was, maar nu wel. Bijvoorbeeld doordat u een schuld of een vordering van iemand heeft overgenomen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij een erfenis. Of doordat u borg heeft gestaan voor iemand anders. Een schuld is geld dat u nog aan iemand moet betalen, of iets anders waarop iemand nog recht heeft. Een vordering is geld dat iemand nog aan u moet betalen, of iets anders waarop u nog recht heeft.
Uw conflict heeft te maken met industriële of intellectuele eigendomsrechten. Bijvoorbeeld met auteursrecht, een handels- of domeinnaam.
Uw conflict heeft te maken met iets wat u deed, niet goed deed of juist niet deed. En u wist of kon weten dat u daardoor een conflict zou krijgen. En dat u daardoor juridische hulp nodig zou hebben.
Uw conflict heeft te maken met deze Rechtsbijstandverzekering. Bijvoorbeeld met de premie of over het afsluiten van de verzekering. Of waarvoor we wel en niet hulp geven of betalen.
Als u voor uw conflict een beroep kunt doen op een andere verzekering, of een voorziening vanuit de overheid.
Uw conflict heeft te maken met molest. Met molest bedoelen we de situaties in het kader hieronder.
Molest:
- Een gewapend conflict: Hiermee bedoelen we een conflict tussen staten of georganiseerde groepen waarbij militaire wapens gebruikt worden. Hiermee bedoelen we ook een actie van een vredesmacht van de Verenigde Naties.
- Een burgeroorlog. Hiermee bedoelen we een min of meer georganiseerde gewelddadige strijd tussen inwoners van een land waaraan een groot deel van de inwoners meedoet.
- Een opstand. Dit is een georganiseerd verzet met geweld tegen het openbaar gezag.
- Binnenlandse onlusten. Dit zijn min of meer georganiseerde gewelddadige acties op verschillende plaatsen in een land.
- Oproer. Dit is een min of meer georganiseerde gewelddadige actie tegen het openbaar gezag.
- Muiterij. Dit is een min of meer georganiseerde gewelddadige actie van leden van een groep tegen hun leiders.
U doet voor uw conflict een beroep op een internationaal of supranationaal rechtscollege. Bijvoorbeeld het Europese Hof van Justitie.
Uw conflict heeft te maken met belastingrecht.
Als u een conflict heeft met een externe rechtshulpverlener. Hieronder valt ook een conflict met de scheidsrechter zoals omschreven staat in artikel 15.
Uw conflict heeft te maken met terrorisme.
Als de behandeling van uw conflict inbreuk pleegt op de sanctiewet-en regelgeving.
Sanctiewetgeving
ARAG verleent geen polisdekking volgens de voorwaarden van deze verzekering, als dit zou inhouden dat dit inbreuk pleegt op de sanctiewet- en regelgeving, waarbij het voor de verzekeraar verboden is om dekking te verlenen.
U krijgt geen juridische hulp als u verdacht wordt van strafbare feiten en daarvoor vervolgd wordt. Dat geldt ook voor strafbare feiten die volgens het bestuursrecht worden behandeld. De gevolgen van deze zaken zijn ook niet verzekerd. Maar in de volgende gevallen betalen wij u wel de verzekerde kosten terug die u heeft gemaakt voor juridische hulp.
- Als de strafrechter u definitief van alle feiten vrijspreekt.
- Als de strafrechter u definitief voor alle feiten ontslaat van rechtsvervolging.
- Als de officier van justitie besluit u niet verder te vervolgen.
Als de bestuursrechter u volgens een onherroepelijke uitspraak achteraf in het gelijk stelt.
Let op! Stuur ons binnen een maand de definitieve beslissing van de rechter of de officier van justitie. Wij kunnen dan namelijk de kosten nog terugvragen van de overheid. Meldt u te laat, dan vergoeden we uw kosten niet.
Heeft u een conflict met een buitenlandse overheid? En moet u daardoor een borgsom betalen? Als dat is voor een conflict dat bij ons verzekerd is, dan geldt het volgende.
- Wij lenen u het bedrag van de borgsom.
- We spreken met u af wat onze voorwaarden zijn.
- We lenen u maximaal € 50.000,–. Dit geld moet u aan ons terugbetalen.
- U hoeft ons geen rente te betalen.
Einddatum
De verzekering loopt door tot u of Nh1816 het contract stopt of niet verlengt. Maar in drie gevallen stopt de verzekering altijd automatisch:
- Als degene die het contract met Nh1816 heeft afgesloten niet meer in Nederland woont of verblijft.
- Als degene die het contract met Nh1816 heeft afgesloten overlijdt. Uw partner mag dan laten weten dat hij of zij wil verdergaan met deze verzekering.
- Als degene die het contract met Nh1816 heeft afgesloten failliet is verklaard.
Hoe kan, naast het vermelde in artikel 8.2 van de Algemene voorwaarden Combipolis, de polis worden stopgezet? Nh1816 mag de verzekering in een aantal situaties stoppen.
- Als u vaker dan gemiddeld schades meldt. Nh1816 kijkt naar hoeveel zaken u meldt, de periode waarin deze zijn gemeld en welk soort zaken u meldt. Dat kan dan een reden zijn om uw verzekering te veranderen of te beëindigen. Nh1816 kan bijvoorbeeld de premie verhogen, een bepaald soort conflict niet meer verzekeren of uw verzekering beëindigen.
- Heeft u Nh1816 of ARAG verkeerde informatie gegeven? En was dat met opzet, om te misleiden? Of had Nh1816 nooit een contract met u afgesloten als de juiste informatie was opgegeven? Of behandelt u de tegenpartij, Nh1816, ARAG of anderen die wij of de tegenpartij hebben ingeschakeld niet zoals het hoort? U gedraagt zich bijvoorbeeld bedreigend of beledigend. Of u doet iets wat in de samenleving als heel ongepast wordt beschouwd. Dan kan dit een reden zijn dat Nh1816 de verzekering wilt beëindigen.
Als Nh1816 de verzekering beëindigt, dan krijgt u de opzegbrief minstens 2 maanden van tevoren. Nh1816 stopt de verzekering op de datum die in de brief staat genoemd. Heeft u een zaak bij ARAG gemeld? En moeten zij u juridische hulp geven of uw kosten betalen? En wil Nh1816 de verzekering beëindigen dan geldt dat lopende zaken nog wel worden behandeld.
Wij vinden het belangrijk om uw conflict goed te behandelen. Toch kan het gebeuren dat u het niet met ons eens bent over de juridische stappen die wij willen nemen. Of dat wij vinden dat het resultaat dat u wilt bereiken geen redelijke kans van slagen heeft. Kunnen u en wij het daarover niet met elkaar eens worden? Dan gebeurt het volgende.
- In overleg met u maken wij een brief. Daarin formuleren we precies uw standpunt en ons standpunt.
- Wij vragen de plaatselijke Deken van de Orde van Advocaten om een scheidsrechter aan te wijzen. Dat is altijd een onafhankelijke advocaat.
- Wij sturen de brief met uw en ons standpunt naar de scheidsrechter. Ook krijgt hij van ons de informatie waarover wij beschikken die belangrijk is om ons meningsverschil te kunnen beoordelen.
- De scheidsrechter beslist met deze informatie wie er gelijk heeft, u of wij. Hij mag voor zijn beslissing geen nieuwe informatie gebruiken.
Is de scheidsrechter het met ons eens?
Als de scheidsrechter vooral ons gelijk geeft, zijn er twee mogelijkheden.
- Wij behandelen uw conflict zoals wij eerder hadden voorgesteld.
- U wilt het conflict behandelen zoals u denkt dat het goed is. U betaalt de kosten daarvan zelf. Maar bereikt u op deze manier het resultaat dat u wilde? En is dat resultaat definitief? Dan betalen we u alsnog de kosten tot aan de limiet die van toepassing is op het conflict.
Is de scheidsrechter het met u eens?
Als de scheidsrechter vooral u gelijk geeft, behandelen wij uw conflict zoals de scheidsrechter heeft geadviseerd. Schakelen we voor de verdere behandeling een advocaat in? Dan mag u kiezen wie dat wordt. U mag alleen niet kiezen voor de scheidsrechter en ook niet voor iemand die voor zijn kantoor werkt. We betalen de kosten waarvoor u bij ons verzekerd bent.
- Als u het niet eens bent met een juridisch specialist van buiten ARAG.
- Bij zaken die u (lopende de behandeling door ARAG tot u heeft getrokken zonder gebruik te maken van de regeling zoals omschreven in artikel 15 en op grond van de uitkomst van die zaak aanspraak maakt op vergoeding van de kosten van rechtsbijstand.
Als u een klacht hebt over de totstandkoming van deze verzekering of over de dienstverlening van Nh1816, neemt u dan contact op met uw verzekeringsadviseur. Deze zoekt, zo nodig in overleg met Nh1816, naar een passende oplossing. Als het overleg met uw verzekeringsadviseur geen oplossing biedt, kunt u een klacht indienen bij de directie van Nh1816. Als u het met het oordeel van de directie van Nh1816 niet eens bent, kunt u zich, binnen 3 maanden nadat u een definitieve reactie heeft ontvangen, wenden tot het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), Postbus 93257, 2509 AG Den Haag, telefoon: 0900 355 22 48.
Heeft u een klacht over een conflict dat ARAG behandelt? Dan kunt u ARAG schrijven of bellen. ARAG behandelt uw klacht zo snel mogelijk. Een medewerker van het klachtenbureau neemt in ieder geval binnen 5 werkdagen contact met u op om de klacht met u te bespreken. Hieronder vindt u onze gegevens.
ARAG-klachtenbureau
Postbus 230
3830 AE Leusden
Telefoon: (033) 434 24 20
E-mail: klachtenbureau@ARAG.nl
Bent u niet tevreden met de beslissing van het klachtenbureau? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan:
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Telefoon: (070) 333 89 99
Website: www.kifid.nl
Gaat de klacht over een advocaat van ARAG en levert uw klacht bij niet het gewenste resultaat op? Dan kunt u de klacht ook melden bij de lokale deken van de Orde van Advocaten van het arrondissement waar deze advocaat werkzaam is. U vindt deze adressen op www.advocatenvanorde.nl/lokale-orden.
In de algemene regels leest u in artikel 1 voor wie deze verzekering geldt. Daarnaast zijn de volgende personen verzekerd.
- De eigenaar van het motorrijtuig met Nederlands kenteken.
- Heeft u een ander toestemming gegeven om uw motorrijtuig te gebruiken? Dan is die ander ook verzekerd.
- De passagiers van uw motorrijtuig met Nederlands kenteken.
Op uw polisblad staat welk motorrijtuig is verzekerd. Ook is verzekerd een caravan of aanhanger die gekoppeld is aan uw motorrijtuig en een motorrijtuig dat u gebruikt omdat uw eigen motorrijtuig wordt gerepareerd. Het vervangende motorrijtuig moet wel een Nederlands kenteken hebben.
U heeft recht op juridische hulp als u deelneemt aan het verkeer en een conflict heeft doordat een van de volgende gebeurtenissen plaatsvindt.
Iemand maakt een verkeersfout waardoor u schade heeft of gewond raakt.
Iemand maakt een andere fout waardoor uw motorrijtuig beschadigd raakt of waardoor u gewond raakt. Bijvoorbeeld schade aan uw auto doordat iemand de wasstraat niet goed heeft afgesteld. Of als u een ongeval krijgt door een reparatie die de garage niet goed heeft uitgevoerd.
Wordt u vervolgd voor ‘dood door schuld’ of ‘letsel door schuld’? Dan krijgt u direct juridische hulp van ons. In artikel 12 van de algemene regels leest u de voorwaarden voor onze hulp in strafbare zaken.
De overheid neemt u uw rijbewijs af omdat de overheid vindt dat u niet meer geschikt bent om te rijden. En de overheid doet dit niet met een strafzaak.
Als uw conflict gaat over een van de volgende contracten van uw motorrijtuig:
- een koopcontract;
- een verkoopcontract;
- een reparatie;
- de verzekering van uw motorrijtuig.
In de algemene regels leest u bij hoofdstuk 11 wanneer u geen juridische hulp krijgt. Daarnaast heeft u ook in de volgende gevallen geen recht op juridische hulp.
Als u wordt verweten het vervoermiddel te hebben bestuurd terwijl dit volgens de wet niet mocht. Bijvoorbeeld omdat u alcohol heeft gedronken of bepaalde medicijnen of drugs heeft gebruikt.
Als u deelneemt aan snelheidswedstrijden of behendigheidswedstrijden.
Als u het motorrijtuig gebruikt om er uw beroep mee uit te oefenen. U gebruikt het bijvoorbeeld als taxi of lesauto.
Als u een conflict heeft dat samenhangt met, of betrekking heeft op een tweedehands motorrijtuig. En u heeft deze gekocht zonder BOVAG-garantie of
een schriftelijke garantie van een merkdealer.
In de algemene regels leest u in artikel 1 voor wie deze verzekering geldt. Daarnaast zijn de volgende personen verzekerd.
- De eigenaar van het motorrijtuig met Nederlands kenteken.
- Heeft u een ander toestemming gegeven om uw motorrijtuig te gebruiken? Dan is die ander ook verzekerd.
- De passagiers van uw motorrijtuig met Nederlands kenteken.
Op uw polisblad staat welk motorrijtuig is verzekerd. Ook is verzekerd een caravan of aanhanger die gekoppeld is aan uw motorrijtuig en een motorrijtuig dat u gebruikt omdat uw eigen motorrijtuig wordt gerepareerd. Het vervangende motorrijtuig moet wel een Nederlands kenteken hebben.
U heeft recht op juridische hulp als u deelneemt aan het verkeer en een conflict heeft doordat een van de volgende gebeurtenissen plaatsvindt.
Iemand maakt een verkeersfout waardoor u schade heeft of gewond raakt.
Wordt u vervolgd voor ‘dood door schuld’ of ‘letsel door schuld’? Dan krijgt u direct juridische hulp van ons. In artikel 12 van de algemene regels leest u de voorwaarden voor onze hulp in strafbare zaken.
In de algemene regels leest u bij hoofdstuk 11 wanneer u geen juridische hulp krijgt. Daarnaast heeft u ook in de volgende gevallen geen recht op juridische hulp.
Als u wordt verweten het vervoermiddel te hebben bestuurd terwijl dit volgens de wet niet mocht. Bijvoorbeeld omdat u alcohol heeft gedronken of bepaalde medicijnen of drugs heeft gebruikt.
Als u deelneemt aan snelheidswedstrijden of behendigheidswedstrijden.
Als u het motorrijtuig gebruikt om er uw beroep mee uit te oefenen. U gebruikt het bijvoorbeeld als taxi of lesauto.
- Op deze Bijzondere Voorwaarden zijn ook de geldende Algemene Voorwaarden Combipolis Particulieren en de Algemene Voorwaarden Combipolis voor Bedrijven en de geldende Voorwaarden Pakketverzekering Motorrijtuigen van kracht en maken daar één onderdeel van uit.
- Waar deze Bijzondere Voorwaarden afwijken van de Algemene Voorwaarden Combipolis of de Voorwaarden Pakketverzekering Motorrijtuigen gaan deze Bijzondere Voorwaarden voor.