
Bijzondere voorwaarden Annuleringskosten (DR)
1.1 Bij annulering
Wij vergoeden, tenzij anders op uw polisblad vermeld, de annuleringskosten tot maximaal € 1.500,– per verzekerde per reis als de reis- of huurovereenkomst moet worden geannuleerd als:
een verzekerde overlijdt, ernstig ziek wordt of een ernstig ongevalletsel overkomt;
een familielid in de 1e of 2e graad van een verzekerde overlijdt, ernstig ziek wordt of een ernstig ongevalletsel overkomt;
een familielid in 3e graad van een verzekerde overlijdt;
een ex-partner, die de ouder van (een van) uw kind(eren) is, overlijdt;
een verzekerde op medisch advies niet ingeënt kan worden voor een inenting die voor de reis of het verblijf verplicht is;
een verzekerde dringend noodzakelijk aanwezig moet zijn in verband met een belangrijke zaakschade aan zijn eigen woning, zijn huurwoning of eigen bedrijf in Nederland door brand, inbraak, explosie of natuurgeweld;
een verzekerde voor de reis werkloos is geworden door onvrijwillig ontslag uit een dienstverband van minimaal 12 maanden;
een verzekerde, die door een onvrijwillige werkloosheid een uitkering krijgt, een nieuwe betaalde baan van tenminste 20 uur per week aanvaardt, die zijn aanwezigheid bij de nieuwe werkgever tijdens de reis-, verblijf- of huurperiode noodzakelijk maakt;
een verzekerde na een afgelegd eindexamen plotseling voor een herexamen wordt opgeroepen dat alleen tijdens de reis-, verblijf- of huurperiode kan worden afgelegd. Wij vergoeden enkel wanneer wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
- de periode van het herexamen op het moment van boeken van de reis nog niet bekend was;
- het uitstellen van het herexamen niet mogelijk is;
- het herexamen tijdens de reis plaatsvindt;
- het om een herexamen gaat voor een meerjarige opleiding;
een verzekerde van plan was om bij in het buitenland wonende familieleden of kennissen te verblijven, maar door plotseling overlijden, ernstige ziekte of ongevalletsel van een van die familieleden of kennissen of door schade aan de huisvesting van die familieleden of kennissen daar niet kan verblijven;
een verzekerde onverwacht een huurwoning of eigen woning krijgt toegewezen in de periode van 30 dagen voor de reis tot de laatste dag van de reis-, verblijf- of huur- periode, maar alleen als u geen invloed heeft op de opleverings- of overdrachtsdatum;
het motorrijtuig waarmee de reis naar het buitenland gemaakt zou worden, valt plotseling en onvoorzien uit door een oorzaak van buitenaf zoals een aanrijding of diefstal. Deze dekking geldt alleen:
- als het vervoermiddel uitvalt binnen 30 dagen voor het begin van de reis;
- als reparatie of vervanging niet voor het begin van de reis mogelijk is;
- het motorrijtuig uw eigendom is.
Wij vergoeden de schade niet als het vervoermiddel uitvalt door pech. Met pech bedoelen wij een mechanisch of elektronisch gebrek aan het motorrijtuig;
u of uw partner ontdekt na het boeken van de reis en na afsluiten van deze verzekering zwanger te zijn, of u of uw partner krijgt medische complicaties tijdens de zwangerschap;
het huwelijk van een verzekerde definitief wordt ontbonden. Hiermee bedoelen wij ook de ontbinding van een notarieel vastgelegd samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap;
als u geen visum of een ander vergelijkbaar document kunt krijgen om toegang te krijgen tot een land of als deze is ingetrokken en
- het document noodzakelijk is om uw reis te maken en
- het niet krijgen of het intrekken van het document niet uw schuld is;
Voorbeeld van uw schuld
Met ‘uw schuld’ bedoelen wij oorzaken binnen uw invloedsfeer. Bijvoorbeeld: u heeft een misdrijf gepleegd, of u heeft uw visum niet tijdig aangevraagd, of op uw visumaanvraag heeft u onjuiste of verkeerde informatie gegeven of de gegevens niet goed gecontroleerd, waardoor een visum niet wordt verkregen of wordt ingetrokken.
voor uw reisbestemming in de geboekte reisperiode een negatief reisadvies (code oranje of rood) is afgegeven door het Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken. En er op moment van boeken van uw reis nog geen negatief reisadvies van toepassing was. Zie ook artikel 1.5.4 in deze voorwaarden;
een verzekerde of reisgenoot vóór aanvang van de reis of tijdens de reis in quarantaine moet vanwege blootstelling aan een epidemische of pandemische ziekte (zoals COVID-19), maar alleen als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- de quarantaine geldt specifiek voor een verzekerde(n) of een reisgenoot. Dat betekent dat een verzekerde(n) of een reisgenoot specifiek en met name genoemd moet zijn in een individuele aanwijzing tot quarantaine vanwege een epidemische of pandemische ziekte en
- de quarantaine moet het gevolg zijn van een schadegebeurtenis;
een evenement niet doorgaat. Het evenement moet vooraf aan de reis zijn geboekt en betaald in Nederland.
1.2 Annulering als gevolg van schade aan het geboekte verblijf
Als het geboekte verblijf door een natuurramp beschadigd is geraakt, waardoor het voor verzekerde(n) onmogelijk is geworden om daar te verblijven, dan geven wij een vergoeding. Deze vergoeding geven wij alleen als de eigenaar of de verhuurder van dat verblijf u een vergoeding heeft geweigerd en/of u geen gelijkwaardig alternatief verblijf heeft aangeboden.
1.3 Annuleringskosten bij samengestelde reis
Als één van de onderdelen van een samengestelde reis onvoorzien uitvalt zonder dat er sprake is van een gedekte gebeurtenis dan vergoeden wij de annuleringskosten van de overige onderdelen van die samengestelde reis. Wij vergoeden die annuleringskosten alleen als de verhuurder en/of de reisorganisatie deze annuleringskosten niet vergoedt of niet voor vervanging kan zorgen.
1.4 Aankomstvertraging van vliegtuig, boot, trein of bus
Komt u met vertraging aan op uw reisbestemming omdat u een of meerdere aansluitingen mist? Omdat de boot, bus, trein of het vliegtuig waarmee u reist bij het eerste vertrek uit Nederland (of België of Duitsland) onverwacht vertraging heeft? Dan bent u verzekerd voor aankomstvertraging tot maximaal het verzekerde bedrag zoals vermeld op uw polisblad voor elke niet gebruikte reisdag.
Hierbij geldt dat:
- voor een vertraging van 8 tot 20 uur wordt 1 dag vergoed;
- voor een vertraging van 20 tot 32 uur worden 2 dagen vergoed;
- voor een vertraging van langer dan 32 uur worden 3 dagen vergoed.
Reist u niet rechtstreeks naar uw vakantiebestemming, maar moet u een of meerdere keren overstappen? En heeft u aankomstvertraging omdat u een aansluitende vlucht, boot-, bus- of treinreis heeft gemist? Dan geldt aanvullend dat er sprake moet zijn van minimaal 60 minuten vertraging bij het eerste vertrek vanuit Nederland (België of Duitsland) en de vertraging van dit eerste vertrek heeft geleid tot de aankomstvertraging op de vakantiebestemming omdat u als gevolg van deze vertraging uw eerste aansluiting heeft gemist.
Deze dekking geldt uitsluitend voor reis-, verblijf- of huurarrangementen die langer duren dan 3 dagen bij een vertraging van minimaal 8 uur. Wij vergoeden alleen hele niet gebruikte reisdagen. Het bedrag per dag is de totale reissom gedeeld door het aantal dagen dat u van plan was op reis te gaan. Wij betalen niet de door u gemaakte extra kosten.
Een eventuele vergoeding van de vervoerder (boot, bus, trein, vliegtuig) ter compensatie van aankomstvertraging worden op de door ons verstrekte vergoeding in mindering gebracht.
1.5 Bij afbreking en onderbreking
Bij afbreking of onderbreking van de reis door een van de in artikel 1.1 (niet artikel 1.2 en artikel 1.3) genoemde gebeurtenissen bestaat recht op een pro rata-vergoeding, tot maximaal het verzekerde bedrag zoals vermeld op uw polisblad, voor elke niet gebruikte reisdag met een maximum van 40 dagen. Eventuele restituties van het hotel, de reis- of vervoersorganisatie of de verhuurder worden op de vergoeding in mindering gebracht.
1.5.1 Ziekenhuisopname
Als de reis wordt onderbroken omdat een verzekerde tijdens de reis in het ziekenhuis wordt opgenomen en deze opname duurt langer dan 8 uur, dan geldt elke dag in het ziekenhuis die in de reis-, verblijf- of huurperiode valt, als een niet gebruikte reisdag.
1.5.2 Reisgenoot
Deze dekking is alleen van kracht als de getroffen reisgenoot en u samen heen en weer zouden reizen én:
- de gebeurtenis van de getroffen reisgenoot onder de dekking van zijn/haar annuleringsverzekering valt, maar zijn/haar annuleringsverzekering geen vergoeding verleent voor de meereizende verzekerde (u),
óf; - de reisgenoot geen eigen annuleringsverzekering heeft en de gebeurtenis van de getroffen reisgenoot valt onder de dekking van deze verzekering,
en; - de getroffen reisgenoot en u samen heen en weer zouden reizen.
1.5.3 Zaakwaarneming
Als u een zakelijke waarnemer heeft aangesteld en die persoon de zakelijke waarneming niet kan verrichten door onvoorziene gebeurtenissen zoals genoemd in artikel 1.1 bullet a, b, c en f en u daardoor noodzakelijk moet annuleren, later vertrekken of voortijdig moet terugkeren dan vergoeden wij de daarmee samenhangende annuleringskosten. Wij vergoeden deze annuleringskosten alleen als op het polisblad is vermeld dat u heeft gekozen voor de dekking ‘Zaakwaarneming’ en u daarvoor de meerpremie heeft betaald. Eventuele restituties van het hotel, de reis- of vervoersorganisatie of de verhuurder worden op de hiervóór onder artikel 1.1, artikel 1.4 en artikel 1.5 vastgestelde vergoeding in mindering gebracht.
1.5.4 Negatief reisadvies
Geldt op het moment van boeken van uw reis, óf op het moment van afsluiten van deze verzekering wanneer u deze afsloot ná het boeken van de desbetreffende reis, voor uw reisbestemming een reisadvies met code oranje of rood? Of is het negatieve reisadvies afgegeven in verband met een pandemie? Dan heeft u geen recht op een vergoeding als u de reis annuleert of vervroegd afbreekt vanwege de onveilige situatie op uw reisbestemming. Dit reisadvies met informatie over de veiligheid van gebieden en landen wordt afgegeven door het Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Heeft u wel recht op vergoeding? Wij verlagen de betaling met vergoedingen (hieronder verstaan wij ook reisvouchers of reistegoeden) wanneer u die u terugkrijgt van:
- de reisorganisatie;
- het vervoersbedrijf;
- het garantie- of calamiteitenfonds.
Wij vergoeden niet de schade:
- ontstaan door voorzienbare omstandigheden waardoor een annulering, een later vertrek, de voortijdige terugkeer of een ziekenhuisopname noodzakelijk of wenselijk zou zijn of worden;
- ontstaan door gebeurtenissen die direct of indirect het gevolg zijn van een bekende ernstige kwaal of ziekte van een verzekerde of een reisgenoot en een behandelend arts, als die vóór de boeking van de reis daarnaar gevraagd zou zijn, zou hebben bevestigd dat de reis medisch gezien niet verantwoord was;
- als u deze verzekering langer dan 7 dagen na het boeken van de reis afsloot en u moet uw reis annuleren of afbreken vanwege een ziekte, aandoening of afwijking van een verzekerde, een reisgenoot of een familielid in de 1e, 2e of 3e graad en de ziekte of aandoening kwam al voor of veroorzaakte al klachten in de drie maanden voordat u de verzekering afsloot.
Bij een schade heeft u de volgende verplichtingen:
- als er een gebeurtenis ontstaat waardoor u de reis moet annuleren, dan moet u dit direct maar uiterlijk binnen 3 werkdagen na die gebeurtenis melden aan de instantie waar de reis is geboekt;
- zodra u op de hoogte bent of hoort te zijn van een schadegebeurtenis die voor ons tot een betalingsverplichting kan leiden, bent u verplicht om ons zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 werkdagen van die schadegebeurtenis op de hoogte te stellen;
- als u om een schadevergoeding vraagt, moet u aan ons een origineel bewijsstuk geven als wij daarom vragen.
Aankomstvertraging
Hiermee bedoelen wij een vertraging (langer dan 8 uur, op een reis die minimaal 3 dagen duurt) van boot, bus, trein of vliegtuig die bij vertrek uit Nederland (België of Duitsland) of bij aankomst op de vakantiebestemming door oorzaken buiten uw invloedsfeer en die van de reis- of vervoersorganisatie (overmacht) is ontstaan. Bijvoorbeeld door staking van luchtverkeersleiding of luchthavenpersoneel, (sneeuw)stormen of andere zeer slechte weersomstandigheden of natuurrampen.
Technische mankementen vallen volgens het Europese Hof van Justitie niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen. Stakingen van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij worden door de Nederlandse rechter ook niet gezien als overmacht. In deze situaties hebben reizigers recht op een vergoeding van de vervoersorganisatie.
Afbreking
Hiermee bedoelen wij een voortijdige terugkeer of door een ziekenhuisopname verhinderde voortijdige terugkeer naar de woonplaats van verzekerde.
Annuleringskosten
Hiermee bedoelen wij de (gedeeltelijke) reissom en de administratiekosten die u bij annulering moet betalen vóórdat u op reis gaat.
Epidemische ziekte
Een besmettelijke ziekte die door een vertegenwoordiger van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of een officiële overheidsinstantie als epidemie wordt erkend of aangeduid.
Ernstige ziekte
Ziekte die zonder directe behandeling niet zal genezen en ook bij behandeling blijvende gevolgen kan hebben.
Evenement
Hiermee bedoelen we een concert, helikoptervlucht, museumbezoek, sportwedstrijd, excursie, pretpark of andere bezienswaardigheden.
Niet gebruikte reisdagen
Hiermee bedoelen wij de ongebruikte reisdagen die u niet op uw reisbestemming of verblijfplaats kunt doorbrengen.
Pandemische ziekte
De verspreiding van een besmettelijke ziekte met grote aantoonbare gezondheidsrisico’s voor de mens, die door het WHO (World Health Organization) is uitgeroepen tot een pandemie (Pandemie-alarmfase 5 of hoger). Er is in dat geval sprake van uitbraken in twee of meer landen in dezelfde regio.
Pro rata-vergoeding
Een vergoeding voor ieders persoonlijke reissom gedeeld door tot totaal aantal oorspronkelijk reisdagen. De oorspronkelijke reisduur moet blijken uit de voorafgaand aan de reis in Nederland geboekte accommodatie(s).
Quarantaine
Verplichte en gedwongen afzondering op last van de overheid of de kapitein van een commercieel schip waarvan je aan boord bent tijdens je reis. De quarantaine is bedoeld om verspreiding van een besmettelijke ziekte te stoppen.
Reisgenoot
Hiermee bedoelen wij een persoon:
- met wie de verzekerde(n) samen een boeking voor een reis- of huurarrangement heeft gedaan;
- die op het boekings-/reserveringsformulier van de reis staat genoemd en;
- die niet onder de begripsomschrijving ‘Wie is verzekerd’ staat vermeld.
Reissom
Hiermee bedoelen wij het bedrag dat u moet of moest betalen voor boekingen en reserveringen van het vervoer en/of het verblijf voorafgaand aan de reis van uit Nederland. Een evenement kan ook onderdeel zijn van de reissom.
Samengestelde reis
Een reis die bestaat uit apart van elkaar geboekte onderdelen. U hebt zelf (d.w.z. niet via bemiddeling van een reisbureau) een vervoersticket en een verblijf geboekt los van elkaar. Het gaat uitsluitend om vervoer en/of accommodatie die u voor vertrek uit Nederland hebt geboekt.
Schadegebeurtenis
Een bij het afsluiten van de verzekering nog onzeker voorval dat zich plotseling, onverwacht en onvoorzien voordoet en
- dat schade veroorzaakt en
- dat plaatsvindt tijdens de duur van de verzekering en
- waarbij verzekerde is betrokken.
Voorvallen die met elkaar verband houden, beschouwen wij als één schadegebeurtenis.
- Deze voorwaarden vormen één geheel met de Algemene Voorwaarden Combipolis Particulieren en de Voorwaarden van de geldende polismantel Doorlopende Reisverzekering.
- Deze voorwaarden zijn van kracht tenzij in de Algemene Voorwaarden Combipolis Particulieren en/of de Voorwaarden van de geldende polismantel Doorlopende Reisverzekering wordt afgeweken.
- Woorden waarbij de eerste letter onderstreept is, worden nader beschreven in ‘Nadere omschrijvingen’ en staan op alfabetische volgorde.