
Algemene Voorwaarden
Combipolis voor Bedrijven
Een Nh1816 Combipolis voor Bedrijven is een administratieve verzameling van één of meer afgesloten verzekeringen. Die verzekeringen staan op uw polisblad vermeld.
Deze Algemene Voorwaarden Combipolis Bedrijven gelden voor alle Nh1816 verzekeringen die deel uitmaken van uw combipolis. Elke Nh1816 verzekering heeft ook bijzondere voorwaarden die uitsluitend voor die verzekering gelden naast deze algemene voorwaarden. Op het polisblad staat vermeld welke voorwaarden dat zijn. Als de bijzondere voorwaarden afwijken van de algemene voorwaarden dan gelden de bijzondere voorwaarden.
Als ook verzekeringen van andere verzekeringsmaatschappijen deel uitmaken van een Nh1816 Combipolis voor Bedrijven, dan gelden voor die verzekeringen naast deze Algemene Voorwaarden Combipolis Bedrijven ook de algemene en/of de bijzondere voorwaarden van die betreffende verzekeringsmaatschappij. Voorbeelden hiervan zijn rechtsbijstandverzekeringen van ARAG of van DAS. Als de Algemene Voorwaarden Combipolis Bedrijven afwijken van de algemene en/of bijzondere polisvoorwaarden van de betreffende andere verzekeringsmaat schappij, dan gelden de algemene en/of bijzondere polisvoorwaarden van de andere verzekeringsmaatschappij.
In uw combipolis kunnen meerdere soorten verzekeringen worden afgesloten. Als in uw combipolis 4 of meer zakelijke verzekeringen zijn afgesloten en zijn ingegaan, dan geldt voor elke verzekering een premiekorting van 5%.
De netto termijnpremie die op uw polisblad staat vermeld is altijd inclusief de combikorting en assurantiebelasting. Het geldende percentage combikorting wordt ook op het polisblad aangegeven.
Met de maatschappij wordt de N.V. Noordhollandsche van 1816 Schadeverzekerings maatschappij bedoeld die verder in deze en de bijzondere voorwaarden wordt aangeduid met ‘wij’ of ‘ons / onze’.
Bij een DAS rechtsbijstandverzekering wordt de DAS Nederlandse Rechtsbijstand Verzekeringsmaatschappij N.V. bedoeld die verder in de bijhorende voorwaarden wordt aangeduid met DAS.
Bij een ARAG rechtsbijstandverzekering wordt de ARAG Nederland, Algemene Rechtsbijstand Verzekeringsmaatschappij S.E. bedoeld die verder in de bijbe horende voorwaarden wordt aangeduid met ARAG.
De verzekeringnemer is de persoon of organisatie die met ons de verzekeringsovereenkomst is aangegaan en die onder die benaming op het polisblad is vermeld en die verder in deze en de bijzondere voorwaarden wordt aangeduid met ‘u’ / ‘uw’.
De verzekering begint op de ingangsdatum die op uw polisblad staat vermeld of zoveel eerder als met ons een voorlopige dekking is overeengekomen.
De schadeverzekeringen die in een Nh1816 Combipolis voor Bedrijven kunnen worden afgesloten hebben een geldigheidsduur van 1 jaar. Op de contracts vervaldatum wordt een verzekering telkens met een jaar verlengd.
7.1 U wilt de polis beëindigen
Nadat u de verzekering heeft aangevraagd heeft u 14 dagen bedenktijd vanaf de dag waarop u de polis van uw verzekering heeft ontvangen. Binnen deze periode heeft u het recht om uw verzekering te ontbinden per de ingangsdatum. U ontvangt van ons hiervan een bevestiging en u bent ons geen premie en kosten verschuldigd. U kunt alleen gebruik maken van deze bedenktijd als u nog geen schade heeft gemeld. Maakt u gebruik van de bedenktijd? Dan is er geen dekking onder de polis geweest, waardoor wij mogelijke schade niet vergoeden.
U kunt de verzekering dagelijks schriftelijk opzeggen. Wij hanteren geen opzegtermijn. Na ontvangst van uw schriftelijke opzegging, dit mag ook digitaal, ontvangt u van ons een bevestiging van uw opzegging. Heeft u te veel premie betaald? Dan krijgt u die van ons terug.
7.2 Wij willen de polis beëindigen
Naast de opzegmogelijkheden die in de wet zijn bepaald, kunnen wij de verzekering ook beëindigen in de volgende situaties:
als u, of een verzekerde, fraude pleegt of ons opzettelijk misleidt of heeft misleid dan kunnen wij de verzekering(en) direct, dus zonder opzegtermijn, beëindigen. Er bestaat dan geen recht op premierestitutie. Voor meer informatie verwijzen wij u naar artikel 14 van deze voorwaarden.
als u de totale pakketpremie, kosten en assurantiebelasting, ook nadat wij u daarover hebben herinnerd, niet volledig of niet op tijd betaalt of weigert aan ons te betalen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar artikel 11 van deze voorwaarden.
op de contractsvervaldatum van uw polis;
nadat op grond van deze verzekering een schade is gemeld, uitbetaald of door ons is afgewezen;
als u kenbaar heeft gemaakt aan ons of uw verzekeringsadviseur geen gebruik meer te willen maken van de diensten van uw verzekeringsadviseur of van de diensten van een andere bij ons aangesloten verzekeringsadviseur.
als u vaker dan gemiddeld schades meldt en wij u in een eerder stadium schriftelijk hebben geattendeerd op de mogelijke gevolgen hiervan, als u dekkingen meerdere keren per jaar wijzigt of als u meedere keren per jaar andere objecten verzekert op uw verzekering. Wij zoeken in dat geval naar een oplossing en maken afspraken voor de toekomst. Leidt dat naar ons oordeel niet tot verbetering, of wilt u hieraan niet meewerken? Dan kan dit voor ons aanleiding zijn de verzekering te beëindigen;
als u onze medewerkers ongewenst behandelt of onze eigendommen beschadigt bijvoorbeeld; als u gewelddadig bent, u bedreigt of u intimideert. U krijgt geen premie terug;
als sprake is van een vertrouwensbreuk;
als schade werd veroorzaakt terwijl de bestuurder zodanig onder invloed was van alcohol, drugs en/of medicijnen, dat niet gereden had mogen worden;
als de bestuurder weigerde mee te werken aan een bloedonderzoek of een ander onderzoek ter vaststelling van het alcoholgehalte of gebruik van drugs en/of medicijnen;
als u de verplichtingen uit de verzekeringsovereenkomst niet nakomt.
In de hierboven omschreven situaties, met uitzondering van de punten a en b, eindigt de verzekering om 24.00 uur op de datum die wij u in de opzegbrief noemen, waarbij wij een opzegtermijn van 2 maanden gebruiken.
De verzekeringsovereenkomst komt niet tot stand als u of een andere belanghebbende voorkomt op een nationale of internationale sanctielijst. Wij toetsen dit achteraf. Daarom is een ‘opschortende voorwaarde’ van kracht. De toetsing voeren wij zo snel mogelijk uit. Als u of een andere belanghebbende niet voorkomt op een sanctielijst, dan is de overeenkomst geldig vanaf de op de polis vermelde ingangsdatum. Komt u of een belanghebbende wel voor op een sanctielijst? Dan informeren wij u daarover schriftelijk. Wij doen dit in ieder geval binnen 30 dagen nadat wij de polis hebben verzonden.
De opschortende voorwaarde luidt:
De overeenkomst komt alleen tot stand als er voldoende informatie beschikbaar is en uit toetsing niet blijkt dat het verboden is om op grond van de sanctiewet- of regelgeving financiële diensten te verlenen voor of ten behoeve van:
- Verzekeringnemer, verzekerden, medeverzekerden en andere (rechts) personen die voordeel zouden kunnen hebben bij het bestaan van de overeenkomst;
- Vertegenwoordigers en gemachtigden van het bedrijf van verzekeringnemer;
- Uiteindelijk financieel belanghebbenden bij het bedrijf van verzekeringnemer.
8.1 Gedurende de looptijd van de verzekering
De verzekeringsovereenkomst kan niet gehandhaafd worden als u of een andere belanghebbende voorkomt op een nationale of internationale sanctielijst. Wij toetsen regelmatig of onze relaties of andere belanghebbenden voorkomen op een sanctielijst. Als dit het geval is, hebben wij het recht de verzekering met onmiddellijke ingang te beëindigen. De verzekeringsovereenkomst kan gehandhaafd worden zolang als uit toetsing niet blijkt dat het verboden is om op grond van sanctiewet- of regelgeving financiële diensten te verlenen voor of ten behoeve van:
- Verzekeringnemer, verzekerden, medeverzekerden en andere (rechts)personen die voordeel zouden kunnen hebben bij het bestaan van de overeenkomst;
- Vertegenwoordigers en gemachtigden van het bedrijf van verzekeringnemer;
- Uiteindelijk financieel belanghebbenden bij het bedrijf van verzekeringnemer.
Met de hoofdpremievervaldatum wordt de datum bedoeld waarop wij jaarlijks de premie van de verzekering(en) vaststellen.
Bij het aanvragen van de verzekering kunt u ervoor kiezen de premie, kosten en assurantiebelasting per maand, per kwartaal, per halfjaar of per jaar te betalen;
Bij het aanvragen van de verzekering kunt u de premie en assurantiebelasting betalen aan uw verzekeringsadviseur of aan ons. Een keuze daarin is afhankelijk van de mogelijkheden van uw adviseur.
U bent de totale premie en assurantiebelasting voor alle verzekeringen in de combipolis periodiek in één bedrag verschuldigd op de vervaldatum van de polis. Deze datum staat op uw polisblad. Een verzekeringspremie betaalt u vooraf en betaalt u in periodes genoemd in artikel 10a;
Als u de totale pakketpremie en assurantiebelasting niet of niet volledig binnen 30 dagen heeft betaald of weigert te betalen dan ontvangt u van ons een herinnering. Als wij na de in de herinnering vermelde termijn de totale pakket premie en assurantiebelasting nog steeds niet hebben ontvangen dan is er voor alle verzekeringen in het combipakket met terugwerkende kracht vanaf de datum dat u de premie en assurantiebelasting verschuldigd was, geen dekking ondanks dat een eventuele vervolgpremie wel is geïncasseerd. U blijft wel verplicht om de totale pakketpremie en assurantiebelasting alsnog te betalen. De dekking voor de verzekeringen gaan weer in en wel alleen voor de toekomst 1 dag nadat wij uw betaling inclusief eventuele incasso en proceskosten hebben ontvangen van de gehele achterstand en hebben geaccepteerd. In 7.2b van deze algemene voorwaarden lichten wij de consequenties van een niet tijdige premiebetaling verder toe. Maken wij daar gebruik van dan bent u ons na de datum van beëindiging geen premie meer verschuldigd.
Wij hebben het recht om tussentijds de premie en de voorwaarden van een of meerdere soorten verzekeringen voor al onze verzekerden tegelijk te veranderen. Ook deze algemene voorwaarden mogen wij op die manier aanpassen. Als de premie of voorwaarden veranderen, ontvangt u van ons informatie over de wijziging(en).
Wij hebben het recht om op een door ons te bepalen datum de premie en de voor waarden van een of meerdere soorten verzekeringen voor al onze verzekerden te veranderen. Deze verandering gaat dan in op de eerstvolgende contractsverval datum van uw polis. Ook de algemene voorwaarden mogen wij op die manier aan passen. Als de premie of voorwaarden veranderen, ontvangt u van ons informatie over de wijziging.
Wanneer u een schade meldt, behandelen wij die zoals beschreven in de polis voorwaarden van uw verzekering. We beoordelen altijd de omstandigheden waar onder de schade ontstond. Als wij daar een aanleiding voor zien, kunnen we uw verzekering aanpassen. Bijvoorbeeld als u veel, of vaker dan gemiddeld, schades claimt, of als de soort schade of de oorzaak van de schade opvalt. Wij kunnen dan besluiten om de premie en/of uw eigen risico te verhogen, om aan vullende voorwaarden te stellen en/of beveiligingsmaatregelen te verplichten. De aanpassing kunnen wij doen binnen 2 maanden na onze schade-uitkering, of onze afwijzing van uw schadeclaim.
Bent u het niet eens met een wijziging van premie of voorwaarden? Dan kunt u de verzekering opzeggen per de ingangsdatum van de wijziging. Als wij niet binnen 30 dagen, na de datum dat de wijzigingen ingaan, bericht hierover van u ontvangen, dan nemen wij aan dat u met de wijziging hebt ingestemd. Binnen deze termijn heeft u het recht de Combipolis per de wijzigingsdatum op te zeggen.
Als wij een verzoek tot schadevergoeding ontvangen dan beoordelen wij deze. U of een gemachtigde ontvangt van ons een mededeling met daarin ons definitieve standpunt.
Dat kan zijn:
- wij delen u de vastgestelde schadevergoeding mee;
- wij wijzen het verzoek om schadevergoeding af.
Bent u het niet eens met ons definitieve standpunt over de schadevergoeding, dan kunt u ons dat binnen 36 maanden laten weten. De 36 maanden gaan in op de dag dat u of uw gemachtigde onze mededeling heeft ontvangen. Na die termijn is de vordering verjaard en kunt u niet meer terugkomen op ons standpunt.
14.1 Wat bedoelen wij met fraude?
Met ‘fraude’ bedoelen wij dat u ons doelbewust benadeelt. Bijvoorbeeld doordat u:
- niet eerlijk vertelt wat er is gebeurd;
- (aankoop)nota’s wijzigt en/of valse nota’s instuurt;
- meer dan de geleden schade claimt;
- bij meerdere partijen dezelfde schade claimt en dat niet aan ons doorgeeft;
- informatie achterhoudt of wijzigingen niet aan ons doorgeeft;
- een eerder afgewezen schade opnieuw met een ander verhaal claimt.
14.2 Wat doen wij als u fraudeert?
Constateren wij dat u heeft gefraudeerd? Dan nemen wij één of meer van de volgen de maatregelen:
- Wij verhalen alle onderzoekskosten op u, wij vergoeden de schade niet en/of reeds ontvangen vergoedingen moet u terugbetalen;
- Wij beëindigen alle verzekeringen die u bij ons of via ons bij ARAG of DAS heeft;
- Wij sluiten u uit voor toekomstige verzekeringen;
- Wij nemen uw gegevens op in ons interne incidentenregister;
- Wij geven uw gegevens door aan de Stichting CIS (Centrale Informatie Systeem) in Den Haag. Andere financiële instellingen in Nederland kunnen nagaan of u hierin voorkomt met uw persoonsgegevens. Dit is toegestaan volgens het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen. Meer informatie hier over vindt u op de website van Stichting CIS; www.stichtingcis.nl;
- Wij geven uw gegevens door aan het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars;
- Wij doen aangifte bij de politie.
15.1 Wat moet u doen bij schade?
U dient zich aan een aantal verplichtingen te houden. Dit betreffen de volgende verplichtingen:
- Bij een gebeurtenis die kan leiden tot schade, dient u de schade zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast dient u de schade als deze zich heeft voorgedaan zoveel mogelijk te voorkomen en/of te beperken;
- Zodra u op de hoogte bent, of behoort te zijn van een gebeurtenis die leidt tot een schadevergoedingsverplichting, dient u deze gebeurtenis zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk aan ons te melden;
- U bent verplicht om bij (een gebeurtenis die kan leiden tot) schade binnen een redelijke termijn alle inlichtingen en stukken te verschaffen die van belang zijn om onze schadevergoedingsplicht te beoordelen;
- U bent verplicht om bij (een gebeurtenis die kan leiden tot) schade, volledige medewerking te verlenen en alles na te laten wat onze belangen kan schaden.
Wanneer wij u informatie sturen gebruiken wij uw bij ons bekende adres of het adres van de verzekeringsadviseur die u hebt ingeschakeld bij het afsluiten van de verzekering. Wij gaan er in die gevallen van uit dat onze informatie of mededelingen die aan dat adres zijn gestuurd u heeft / hebben bereikt.
Bij de aanvraag of de wijziging van een verzekering of bij de verwerking van een schade worden aan u persoonsgegevens gevraagd en eventuele andere gegevens. Deze gegevens gebruiken wij om met u een verzekeringscontract te kunnen sluiten en om dat contract te kunnen onderhouden. We gebruiken de gegevens ook om fraude te bestrijden en om u op de hoogte te houden van onze producten en diensten. Deze laatstgenoemde activiteiten vinden in principe plaats via uw verzekeringsadviseur.
Op de verwerking van de persoonsgegevens is de gedragscode ‘Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars’ van toepassing. Hierin staan de rechten en plichten van partijen bij de verwerking van gegevens genoemd. De volledige tekst kunt u opvragen bij het informatiecentrum van het Verbond van Verzekeraars, Postbus 93450, 2509 AL Den Haag, telefoon (070) 333 85 00 of via www.verzekeraars.nl/branche/zelfreguleringsoverzicht-digiwijzer/gedragscode-verwerking-persoonsgegevens. Hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens kunt u lezen in onze privacyverklaring: www.nh1816.nl/privacyverklaring.
Wij kunnen uw gegevens raadplegen bij de Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) te Den Haag. Dit kunnen we doen bij een aanvraag of aanpassing van een verzekering én als u een schade bij ons meldt.
Als u een schade meldt, leggen wij de gegevens van deze schade en uw persoonsgegevens altijd vast bij de Stichting CIS. Het maakt daarbij niet uit of de schade door uw schuld is ontstaan. Deze registratie doen wij om te voorkomen dat schades dubbel geclaimd worden. Beëindigen wij uw verzekering als u hebt gefraudeerd of als u uw contractuele verplichtingen niet bent nagekomen, bijvoorbeeld als u niet meewerkt aan een schade? Dan kunnen wij dit samen met uw persoonsgegevens ook vastleggen bij de Stichting CIS. Als we dat doen, informeren wij u hierover.
Stichting CIS
Stichting CIS is een initiatief van alle verzekeraars die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars om risico’s te beheersen en fraude tegen te gaan. Wij leggen uw klantgegevens vast en kunnen uw gegevens opvragen bij Stichting CIS. In sommige gevallen kan het zijn dat wij uw toestemming hiervoor nodig hebben. U kunt altijd opvragen bij Stichting CIS welke gegevens er van u geregistreerd staan. Meer informatie en het privacyreglement van de Stichting CIS vindt u op http://www.stichtingcis.nl.
Als u klachten hebt over deze verzekering of over onze dienstverlening, neemt u dan contact op met uw verzekeringsadviseur. Deze zoekt, zo nodig in overleg met ons, naar een passende oplossing.
Als het overleg met uw verzekeringsadviseur geen oplossing biedt, kunt u een klacht indienen bij onze directie. Als u het met het oordeel van onze directie niet eens bent, kunt u zich, binnen 3 maanden nadat u een definitieve reactie van ons heeft ontvangen, wenden tot het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD), Postbus 93257, 2509 AG Den Haag, telefoon: 0900 355 22 48.
Als u geen gebruik wil maken van deze klachtenbehandelingsmogelijkheden of de behandeling of de uitkomst hiervan niet bevredigend vindt, kunt u het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter.
Schade door terrorisme vergoeden we volgens het Protocol afwikkeling claims van de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden N.V. De volledige tekst van dit Protocol vindt u op http://www.terrorismeverzekerd.nl of op onze website, http://www.nh1816.nl.