
Bijzondere Voorwaarden Cascoverzekering Motorrijtuigen
Verzekerd zijn:
- u als verzekeringnemer;
- de eigenaar en/of houder van het motorrijtuig;
- de gemachtigd bestuurder, mits deze met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van één van de onder punt 1 of 2 genoemde verzekerden gebruik maakt van het verzekerd object.
Op het polisblad staat vermeld welke dekking van kracht is. Wij vergoeden schade aan of verlies van het motorrijtuig, de onderdelen die aan het motorrijtuig zijn gemonteerd en de meeverzekerde accessoires, mits aanwezig in, aan of op het motorrijtuig. Niet verzekerd zijn zaken die door u worden gehuurd of geleased.
2.1 U heeft een volledig cascodekking
U bent verzekerd voor schade aan en/of (gedeeltelijk of totaal) verlies van het motorrijtuig als gevolg van:
een plotseling van buiten komend onheil, zoals botsen, omslaan, slippen, van de weg raken of in het water belanden, kwaadwillige beschadiging/vandalisme;
en voor schadegebeurtenissen die vallen onder 2.2 ‘U heeft een beperkt cascodekking’.
2.2 U heeft een beperkt cascodekking
U bent verzekerd voor schade aan en/of (gedeeltelijk of totaal) verlies van het motorrijtuig als gevolg van:
joyriding met, diefstal van, poging tot diefstal van, braakschade aan, verduistering van het motorrijtuig of diefstal van onderdelen en/of accessoires;
ruitbreuk (een pit, een breuk of een scheur in of van de ruit), echter uitsluitend als de ruit wordt hersteld of vervangen door een met ons samenwerkend ruitschadeherstelbedrijf zie 3. Er moet sprake zijn van ruitbreuk niet gepaard gaande met andere schade aan het motorrijtuig behalve door scherven van de ruit;
brand, explosie, kortsluiting of blikseminslag;
brand buiten het verzekerde motorrijtuig, maar alleen als de schade aan het verzekerde motorrijtuig het directe gevolg is van brand en/of hitte van een ander brandend object (woning, gebouw, of ander motorrijtuig) waar het verzekerde motorrijtuig naast geparkeerd stond. Schade door vuurwerk is uitgesloten;
Voorbeelden van brand buiten het motorrijtuig:
Uw auto staat geparkeerd naast een woonhuis. In deze woning ontstaat brand. Door de hitte van de brand ontstaat er als direct gevolg rook/roet- en smeltschade aan uw auto. Deze schade is verzekerd.
Met brand buiten het motorrijtuig bedoelen wij niet: iemand steekt moedwillig een brandbare stof, zoals vuurwerk, naast uw voertuig in brand. Als gevolg van deze brand beschadigt uw auto. Dit beschouwen wij als vandalismeschade.
storm, echter uitsluitend als dit betreft het omwaaien van het motorrijtuig zelf of doordat voorwerpen door storm op of tegen het motorrijtuig (onder voorwerpen verstaan wij niet een portier, deur of iets soortgelijks die bij het openen daarvan uit de handen waait).
Voorbeeld van een schade die niet verzekerd is op de beperkte cascodekking:
Schade die is ontstaan doordat het motorrijtuig na of tijdens een storm tegen op de weg liggende zaken of voorwerpen aan rijdt.
natuurgeweld zoals een aardbeving / vulkanische uitbarsting, lawine, overstroming, hagel, vloedgolf, aardverschuiving, vallend gesteente / berginstorting;
een botsing met loslopende dieren of met vogels, maar alleen voor zover de schade het direct gevolg is van de botsing met het dier;
Voorbeeld van een schade die niet verzekerd is op een beperkt cascodekking:
Schade die is ontstaan doordat het motorrijtuig al dan niet door het uitwijken voor een loslopend dier of na een botsing met een loslopend dier tegen een boom is gereden.
een luchtvaartuig dat neerstort, onderdelen van dit luchtvaartuig of een voorwerp dat daaruit valt;
een plotseling van buiten komend onheil terwijl een vervoersonderneming het motorrijtuig vervoert (per motorrijtuig, schip, trein of vliegtuig). Hierbij geldt dat geen vergoeding wordt verstrekt voor schade bestaande uit schrammen, krassen en schade aan uitsluitend de lak.
2.3 Vergoeding extra kosten
Een schadegebeurtenis kan naast schade aan uw motorrijtuig ook meerdere kosten met zich meebrengen. Deze kosten zijn niet verzekerd met uitzondering van de afleveringskosten.
Taxatie-, afhandelings- en autohuurkosten kunnen worden voorkomen of beperkt als u gebruik maakt van een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf. Vraag uw adviseur naar de voorwaarden.
2.4 Vergoeding van schade die het gevolg is van slijtage of een eigen gebrek
Wij vergoeden schade ook als dit het gevolg is van slijtage of een eigen gebrek van het motorrijtuig of door reparatie-, constructie- of materiaalfouten. U krijgt geen vergoeding voor de herstelkosten van de slijtage, het eigen gebrek zelf, de reparatie-, constructie- of materiaalfout(en). In aanvulling hierop geldt dat schade aan de motor van het motorrijtuig alleen is verzekerd als de schade het gevolg is van een schadeoorzaak zoals in 2.1 en 2.2 is beschreven. Schade aan de motor als gevolg van slijtage of een eigen gebrek van een onderdeel van uw motorrijtuig is nooit gedekt.
Voorbeeld
Door slijtage breekt de stuurstang. Hierdoor raakt u van de weg en botst tegen een boom. U bent casco verzekerd waardoor de gevolgschade aan uw motorrijtuig is verzekerd. De schade aan en het vervangen van de stuurstang is niet verzekerd.
2.5 Welke alarmeisen gelden er bij diefstal van het verzekerde motorrijtuig
Voor personenauto’s geldt:
De onderstaande alarmeisen zijn verplicht, tenzij op het polisblad anders is vermeld:
- voor personenauto’s met een oorspronkelijke cataloguswaarde van minder dan € 80.000,– inclusief BTW en BPM en niet ouder dan 36 maanden geldt dat het motorrijtuig op het moment van diefstal minimaal moet zijn voorzien van een goedgekeurd Kiwa/SCM klasse 1 beveiligingssysteem, of een zogenaamd af-fabriek beveiligingssysteem. Het systeem moet ingebouwd zijn door een Kiwa/SCM erkende installateur of door de fabriek of importeur;
- voor personenauto’s met een oorspronkelijke cataloguswaarde vanaf € 80.000,– tot € 100.000, –inclusief BTW en BPM en niet ouder dan 36 maanden geldt dat het motorrijtuig op het moment van diefstal moet zijn voorzien van een goedgekeurd Kiwa/SCM klasse 3 beveiligingssysteem, dat is ingebouwd door een Kiwa/SCM erkende installateur, dan wel door Kiwa/SCM als gelijkwaardig aangemerkt beveiligingssysteem ingebouwd door de fabriek of importeur;
- voor personenauto’s met een oorspronkelijke cataloguswaarde vanaf € 100.000,– inclusief BTW en BPM en niet ouder dan 36 maanden geldt dat het motorrijtuig op het moment van diefstal moet zijn voorzien van een goedgekeurd Kiwa/SCM klasse 5 beveiligingssysteem dat is ingebouwd door een Kiwa/SCM erkende installateur, dan wel door Kiwa/SCM als gelijkwaardig aangemerkt beveiligingssysteem ingebouwd door de fabriek of importeur.
Bij diefstal moet u kunnen aantonen dat het beveiligingssyste(e)m(en) volgens de voorschriften is onderhouden en ons de certificering overleggen. Als niet aan deze verplichting is voldaan of dit niet kan worden aangetoond dan zal er geen schadevergoeding plaatsvinden.
Voor bestelauto’s geldt:
De onderstaande alarmeisen zijn verplicht, tenzij op het polisblad anders is vermeld:
- Voor bestelauto’s met een oorspronkelijke cataloguswaarde van minder dan € 60.000,– inclusief BTW en BPM en niet ouder dan 36 maanden geldt dat de bestelauto op het moment van diefstal minimaal moet zijn voorzien van een goedgekeurd Kiwa/SCM klasse 1 beveiligingssysteem, of een zogenaamd af-fabriek beveiligingssysteem. Het systeem moet ingebouwd zijn door een Kiwa/SCM erkende installateur of door de fabriek of importeur;
- Voor bestelauto’s met een oorspronkelijke cataloguswaarde vanaf € 60.000,– inclusief BTW en BPM en niet ouder dan 36 maanden geldt dat het motorrijtuig op het moment van diefstal moet zijn voorzien van een goedgekeurd Kiwa/SCM klasse 3 beveiligingssysteem dat is ingebouwd door een Kiwa/SCM erkende installateur, dan wel door Kiwa/SCM als gelijkwaardig aangemerkt beveiligingssysteem ingebouwd door de fabriek of importeur.
Bij diefstal moet u kunnen aantonen dat het beveiligingssyste(e)m(en) volgens de voorschriften is onderhouden en ons de certificering overleggen. Als niet aan deze verplichting is voldaan of dit niet kan worden aangetoond dan zal er geen schadevergoeding plaatsvinden.
In artikel 2 van de polisvoorwaarden Pakketverzekering Motorrijtuigen zijn de algemene uitsluitingen genoemd. Daarnaast is ook niet verzekerd:
- ruitschade als de schade niet wordt hersteld door een met ons samenwerkend ruitschadeherstelbedrijf;
- schade veroorzaakt door warmte, vocht of vorst;
- schade aan de motor van het motorrijtuig doordat de bestuurder met het motorrijtuig is gaan rijden, dan wel door is blijven rijden na of tijdens het verliezen van olie en/of koelvloeistof terwijl bijvoorbeeld waarschuwingslampjes werden getoond of de distriubutieriem is gebroken;
- diefstal, beschadiging of verlies van kentekenbewijzen, kentekencard, tenaamstellingscode;
- schade aan gehuurde of geleasde zaken;
- diefstal of verlies en beschadiging van de sleutels die zich buiten het voertuig bevinden, met uitzondering van wat hierover in artikel 5.9 is bepaald;
- kosten van brandstof;
- schade en kosten als gevolg van het tanken van verkeerde brandstof;
- schade ontstaan terwijl de bestuurder van het motorrijtuig zodanig onder invloed van alcoholhoudende drank, geneesmiddelen, drugs of een bedwelmend middel verkeert dat hij of zij niet in staat kan worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen.
- Van het niet in staat worden geacht het motorrijtuig te besturen is in ieder geval sprake als:
- het bloedalcoholgehalte van de bestuurder ten tijde van de schadegebeurtenis 0,5‰ of hoger was;
- het adem-alcoholgehalte 220 ug/l of hoger was;
- de bestuurder een door de politie opgedragen ademtest of een urine- of bloedproef weigert.
- Wanneer er nog geen 5 jaren zijn verstreken sinds de datum waarop aan de betrokken bestuurder voor de eerste maal een rijbewijs is afgegeven, is van het niet in staat worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen, in ieder geval sprake als:
- het bloedalcoholgehalte van de bestuurder ten tijde van de schadegebeurtenis 0,2‰ of hoger was;
- het adem-alcoholgehalte 88 ug/I of hoger was;
- de bestuurder een door de politie opgedragen ademtest of een urine- of bloedproef weigert.
- Deze uitsluiting geldt niet als verzekerde kan aantonen dat dit buiten zijn of haar weten en tegen zijn of haar wil heeft plaatsgevonden en dat hem daarin geen enkel verwijt valt te maken;
- Van het niet in staat worden geacht het motorrijtuig te besturen is in ieder geval sprake als:
- waardevermindering van het motorrijtuig;
- schade aan of verlies van het motorrijtuig door inbraak, diefstal of joyriding doordat u, de bestuurder of de laatste gebruiker van het motorrijtuig onzorgvuldig bent of is geweest. Bijvoorbeeld als het motorrijtuig niet is afgesloten, de sleutels nog in het motorrijtuig waren achtergelaten of verzekerde niet de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen bij het beheren van de sleutels;
Een voorbeeld van niet de normale voorzichtigheid in acht nemen bij het beheren van de sleutels
Een verzekerde hangt zijn jas in de kleedkamer van een sporthal met daarin de sleutels van zijn motorrijtuig. De kleedkamer is vrij toegankelijk voor andere mensen. Tijdens het sporten wordt zijn jas met sleutels gestolen. De dief steelt vervolgens met gebruik van de sleutels het motorrijtuig van verzekerde.
- kleurverschil dat zichtbaar blijft na herstel van een schade;
- diefstal van losse of eenvoudig te demonteren zaken zoals navigatieapparatuur of andere diefstalgevoelige inboedel uit het motorrijtuig, met een gezamenlijke nieuwwaarde van meer dan € 450,– inclusief BTW, wanneer verzekerde niet de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen.
Een voorbeeld van niet de normale voorzichtigheid in acht nemen
Hiervan is in iedere geval sprake wanneer deze zaken in het motorrijtuig liggen en van buitenaf zichtbaar zijn.
Bij herstel/reparatie van ruitbreuk
Bij ruitschade geldt een eigen risico van € 75,– per gebeurtenis als de ruit wordt vervangen. Als de ruit wordt hersteld door middel van harsinjectie geldt geen eigen risico.
Bij herstel/reparatie van overige schade
Er is geen eigen risico van toepassing als de schade volledig wordt hersteld door een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf.
Er is een eigen risico van € 500,– per schadegebeurtenis van toepassing als de schade niet of niet volledig wordt hersteld door een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf of als het motorrijtuig (behalve in geval van totaal verlies) niet wordt hersteld. Is uw motorrijtuig als oldtimer verzekerd en staat dit ook op uw polisblad vermeld? Dan vervalt de verplichting om de schade te laten herstellen door een bij ons aangesloten schadeherstelbedrijf. Wij brengen geen eigen risico in rekening wanneer niet wordt hersteld door een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf. Dit geldt niet voor het eventueel vrijwillig gekozen extra eigen risico.
Extra eigen risico
Als u heeft gekozen voor een extra eigen risico dan staat dit vermeld op uw polisblad. Dit extra eigen risico zullen wij altijd in rekening brengen, ook als u uw motorrijtuig laat herstellen door een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf, en komt altijd bovenop andere eigen risico’s die van toepassing zijn. Dit geldt voor zowel beperkt casco- als ook casco schadegebeurtenissen (artikel 2.1 en 2.2), maar met uitzondering van herstel/reparatie van ruitbreuk (artikel 2.2 b.).
Voorbeeld
U heeft gekozen voor een extra eigen risico van € 150,–. U rijdt tegen een paaltje en de schade aan uw motorrijtuig bedraagt € 5.000,–. U laat de schade herstellen bij een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf. Wij betalen € 4.850,– en u betaalt € 150,– aan het schadeherstelbedrijf.
U laat de schade herstellen bij een niet met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf? Wij betalen dan € 4.350,– en u betaalt € 650,– (€ 500,– + € 150,–) aan het schadeherstelbedrijf.
U heeft niet gekozen voor een extra eigen risico en u laat de schade herstellen bij een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf? Wij betalen dan € 5.000,– en u betaalt geen eigen risico.
5.1 Hoe stellen wij de schade vast?
Wij stellen de schade aan het motorrijtuig op de volgende manier vast:
- Als het motorrijtuig beschadigd is: vergoeding van de herstelkosten tot maximaal het verschil tussen de van toepassing zijnde dagwaarde, aanschafwaarde of nieuwwaarde vóór de schadegebeurtenis en de restantwaarde na de schadegebeurtenis. De herstelkosten worden alleen vergoed als het schaderapport is opgemaakt door een schadeherstelbedrijf dat in Nederland is gevestigd. Noodzakelijke herstelkosten van een noodreparatie uitgevoerd in het buitenland vallen wel onder de dekking. Bij het bepalen van de herstelkosten kan rekening worden gehouden met een aftrek nieuw voor oud waar het aan slijtage onderhevige delen betreft, zoals bijvoorbeeld een accu, uitlaat of banden.
- Als het motorrijtuig (technisch of economisch) totaal verloren is: het verschil tussen de van toepassing zijnde dagwaarde, aanschafwaarde of nieuwwaarde vóór de schadegebeurtenis en de restantwaarde na de schadegebeurtenis. Wij hebben het recht te bepalen aan wie de restanten van het motorrijtuig worden overgedragen. De schade wordt pas vergoed nadat u het eigendomsrecht van het motorrijtuig aan ons heeft overgedragen en u aan ons (of de door ons ingeschakelde expert) alle kentekenbewijzen of kentekencard met tenaamstellingscode en sleutels heeft overgedragen.
- Bij diefstal of verduistering van het motorrijtuig gelden dezelfde bepalingen als bij totaal verlies. Wij keren de schadevergoeding uit 30 dagen na aangifte bij de politie, mits de waarde is vastgesteld en door u is geaccepteerd. De schadevergoeding wordt pas uitgekeerd nadat u het eigendomsrecht van het motorrijtuig aan ons heeft overgedragen en alle bijbehorende documenten en sleutels heeft ingeleverd, zie ook artikel 5.12. Wordt het motorrijtuig binnen 30 dagen na aangifte teruggevonden, dan blijft het uw eigendom. Wordt het motorrijtuig na deze periode teruggevonden en is er nog geen schadevergoeding uitgekeerd, dan heeft u de keuze:
- u kunt het motorrijtuig en de eigendomsrechten aan ons overdragen en de schadevergoeding ontvangen of
- u behoudt het motorrijtuig en eventuele herstelkosten komen voor rekening van ons, mits er geen sprake is van totaal verlies.
5.2 Uw verzekerd bedrag is te laag
Als bij een schadegebeurtenis blijkt dat het verzekerd bedrag op het polisblad lager is dan de werkelijke waarde voor de schadegebeurtenis, dan behouden wij ons het recht voor om de verzekering aan te passen. Als wij de verzekering aanpassen dan corrigeren wij met terugwerkende kracht, per de ingangsdatum van de verzekeringsdekking, het verzekerd bedrag. Eventuele premieverhogingen worden in mindering gebracht op de schade-uitkering.
Als het motorrijtuig exclusief BTW of BPM is verzekerd dan wordt de schade altijd exclusief BTW en/of exclusief BPM uitgekeerd.
5.3 Nieuwwaarderegeling motorrijtuigen particulier
Als het motorrijtuig particulier staat geregistreerd (eigenaar of houder) en geen Quad, Trike, MP3 is en verzekerd is met een beperkt cascodekking of volledig cascodekking, dan wordt de waarde onmiddellijk voor de schadegebeurtenis volgens de nieuwwaarderegeling vastgesteld. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
- de nieuwwaarde is maximaal € 125.000,–;
- de nieuwwaarde is inclusief BTW en BPM. Afleveringskosten, antiroestbehandeling en accessoires al dan niet later gemonteerd worden meegeteld;
- het motorrijtuig is niet ouder dan 36 maanden;
- het motorrijtuigis geen leaseauto, huurauto, taxi of tijdelijk vervangend voertuig of wordt als zodanig gebruikt;
- het motorrijtuig was nieuw toen het kentekenbewijs deel 1A of kentekencard met tenaamstellingscode (voertuigbewijs) werd afgegeven en u bent de eerste eigenaar (als u een demo-auto heeft gekocht, bent u geen eerste eigenaar).
Als niet wordt voldaan aan bovenstaande voorwaarden dan is de nieuwwaarderegeling niet van toepassing en wordt de waarde van het motorrijtuig onmiddellijk vóór de schadegebeurtenis vastgesteld op de dagwaarde.
Wij stellen de waarde voor de schadegebeurtenis op de volgende manier vast.
- In de eerste 12 maanden na afgifte van het kentekenbewijs deel 1A of de datum dat de kentekencard met tenaamstellingscode voor het eerst werd afgegeven, is er geen afschrijving van de nieuwwaarde van het motorrijtuig. Wij gaan uit van de laatst bekende cataloguswaarde van een motorrijtuig van hetzelfde merk, type en uitvoering met dezelfde meeverzekerde accessoires;
- In de 13e tot en met 36e maand: per (deel van de) maand wordt 1% over de nieuwwaarde afgeschreven.
- Na de 36e maand wordt de waarde vastgesteld op basis van de dagwaarde.
Uitbreiding nieuwwaarderegeling
Als u voor de uitbreiding nieuwwaarderegeling heeft gekozen en dit staat vermeld op uw polisblad en u betaalt hiervoor de meerpremie dan wordt de waarde op de volgende manier vastgesteld:
- in de eerste 36 maanden na afgifte van het kentekenbewijs deel 1A of de datum dat de kentekencard met tenaamstellingscode voor het eerst werd afgegeven, is er geen afschrijving van de nieuwwaarde van het motorrijtuig. Wij gaan uit van de laatst bekende cataloguswaarde van een motorrijtuig van hetzelfde merk, type en uitvoering met dezelfde meeverzekerde accessoires;
- na de 36e maand wordt de waarde bij schade vastgesteld op basis van de dagwaarde.
5.4 Nieuwwaarderegeling motorrijtuigen zakelijk
Als het motorrijtuig zakelijk staat geregistreerd (eigenaar of houder), en geen Quad, Trike, MP3 is en verzekerd is met een beperkt cascodekking of volledig cascodekking, dan wordt de waarde onmiddellijk voor de schadegebeurtenis volgens de nieuwwaarderegeling vastgesteld. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
- de nieuwwaarde is maximaal € 125.000,–;
- de nieuwwaarde is inclusief BTW en inclusief BPM. Afleveringskosten, antiroestbehandeling en accessoires al dan niet later gemonteerd worden meegeteld;
- het motorrijtuig is geen leaseauto, huurauto, taxi of tijdelijk vervangend voertuig of wordt als zodanig gebruikt;
- het motorrijtuig was nieuw toen het kentekenbewijs deel 1A of kentekencard met tenaamstellingscode (voertuigbewijs) werd afgegeven en de eigenaar of houder is de eerste eigenaar (als het een demo-auto betreft, is er geen sprake van eerste eigenaar).
Als niet wordt voldaan aan bovenstaande voorwaarden dan is de nieuwwaarderegeling niet van toepassing en wordt de waarde van het motorrijtuig onmiddellijk vóór de schadegebeurtenis vastgesteld op de dagwaarde.
Wij stellen de waarde voor de schadegebeurtenis op de volgende manier vast.
- in de eerste 12 maanden na afgifte van het kentekenbewijs deel 1A of de datum dat de kentekencard met tenaamstellingscode voor het eerst werd afgegeven, is er geen afschrijving van de nieuwwaarde van het motorrijtuig. Wij gaan uit van de laatst bekende cataloguswaarde van een motorrijtuig van hetzelfde merk, type en uitvoering met dezelfde meeverzekerde accessoires;
- vanaf de 13e maand wordt de waarde vastgesteld op basis van de dagwaarde.
5.5 Aanschafwaarderegeling motorrijtuigen particulier
Als het motorrijtuig particulier staat geregistreerd (eigenaar of houder) en geen Quad, Trike, MP3 is en verzekerd is met een beperkt cascodekking of volledig cascodekking, dan wordt de waarde onmiddellijk voor de schadegebeurtenis volgens de aanschafwaarderegeling vastgesteld. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
- de aanschafwaarde is maximaal € 125.000,–;
- de aanschafwaarde is inclusief BTW en BPM. Afleveringskosten, antiroestbehandeling en accessoires al dan niet later gemonteerd worden meegeteld;
- het motorrijtuig is geen leaseauto, huurauto, taxi of tijdelijk vervangend voertuig of wordt als zodanig gebruikt;
- Het motorrijtuig is gekocht bij een officiële merkendealer (ook in het buitenland) of een BOVAG-bedrijf (NDA-lid of ABA-lid aangesloten motorrijtuigmobielbedrijf);
- u bent geen eerste eigenaar.
Als niet wordt voldaan aan bovenstaande voorwaarden dan is de aanschafwaarderegeling niet van toepassing en wordt de waarde van het motorrijtuig onmiddellijk vóór de schadegebeurtenis vastgesteld op de dagwaarde.
Wij stellen de waarde voor de schadegebeurtenis op de volgende manier vast:
- de eerste 12 maanden na afgifte van het kentekenbewijs deel II (1B) of de datum van overdracht van de kentekencard en tenaamstellingscode door de vorige eigenaar van het motorrijtuig, dan wordt de waarde van het motorrijtuig onmiddellijk voor het ontstaan van de schade vastgesteld op basis van de aanschafwaarde van het motorrijtuig, eventueel vermeerderd met de dagwaarde van de meeverzekerde accessoires.
- als de schade ontstaat 12 maanden na afgifte van het kentekenbewijs deel II (1B) of de datum van overdracht van de kentekencard en tenaamstellingscode door de vorige eigenaar van het motorrijtuig dan zal de waarde onmiddellijk voor het ontstaan van de schade worden vastgesteld door de aanschafwaarde vanaf de 13e tot en met de 36e maand te verminderen met 1,5% over elke maand of gedeelte van een maand. Na de 36e maand wordt de waarde vastgesteld op basis van dagwaarde.
Uitbreiding aanschafwaarderegeling
Als u voor de uitbreiding aanschafwaarderegeling heeft gekozen en dit staat vermeld op uw polisblad dan wordt de waarde op de volgende manier vastgesteld:
- de eerste 36 maanden na afgifte van het kentekenbewijs deel II (1B) of de datum van overdracht van de kentekencard en tenaamstellingscode door de vorige eigenaar van het motorrijtuig, dan wordt de waarde van het motorrijtuig onmiddellijk voor het ontstaan van de schade vastgesteld op de aanschafwaarde van het motorrijtuig, eventueel vermeerderd met de dagwaarde van de meeverzekerde accessoires;
- na de 36e maand wordt de waarde bij schade op basis van dagwaarde vastgesteld.
U dient de aanschafwaarde van het motorrijtuig aan te tonen door middel van het overleggen van de originele aankoopnota. Als deze niet kan worden overlegd dan geldt de aanschafwaarderegeling niet.
5.6 Aanschafwaarderegeling motorrijtuig zakelijk
Als het motorrijtuig zakelijk staat geregistreerd (eigenaar en/of houder) en geen Quad, Trike, MP3 is en verzekerd is met een beperkt cascodekking of volledig cascodekking, dan wordt de waarde onmiddellijk voor de schadegebeurtenis volgens de aanschafwaarderegeling vastgesteld. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
- de aanschafwaarde is maximaal € 125.000,–;
- de aanschafwaarde is inclusief BTW en inclusief BPM. Afleveringskosten, antiroestbehandeling en accessoires al dan niet later gemonteerd worden meegeteld;
- het motorrijtuig is geen leaseauto, huurauto, taxi of tijdelijk vervangend voertuig of wordt als zodanig gebruikt;
- het motorrijtuig is gekocht bij een officiële merkdealer (ook in het buitenland) of een BOVAG-bedrijf (NDA-lid of ABA-lid aangesloten motorrijtuigmobielbedrijf);
- de eigenaar of houder is geen eerste eigenaar.
Als niet wordt voldaan aan bovenstaande voorwaarden dan is de aanschafwaarderegeling niet van toepassing en wordt de waarde van het motorrijtuig onmiddellijk vóór de schadegebeurtenis vastgesteld op de dagwaarde.
Wij stellen de waarde voor de schadegebeurtenis dan op de volgende manier vast:
- de eerste 12 maanden na afgifte van het kentekenbewijs deel II (1B) of de datum van overdracht van de kentekencard en tenaamstellingscode door de vorige eigenaar van het motorrijtuig wordt de waarde van het motorrijtuig onmiddellijk voor het ontstaan van de schade vastgesteld op basis van de aanschafwaarde van het motorrijtuig, eventueel vermeerderd met de dagwaarde van de meeverzekerde accessoires.
- vanaf de 13e maand wordt de waarde vastgesteld op basis van de dagwaarde.
5.7 Overige bepalingen nieuwwaarderegeling en aanschafwaarderegeling
Is de nieuwwaarde of aanschafwaarde die op uw polisblad staat hoger dan € 125.000,– inclusief BTW en BPM? Dan is de nieuwwaarderegeling of aanschafwaarderegeling niet van toepassing en is de waarde van de motorrijtuig op moment van schade de dagwaarde onmiddellijk vóór de schadegebeurtenis.
5.8 Hoe regelen wij de schade?
Wij regelen de schade (niet zijnde een ruitschade) op de volgende manier:
- u kunt het motorrijtuig ter reparatie aanbieden bij een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf. Als u hiervoor kiest, geeft u ons toestemming de schade met deze hersteller te regelen. Kunt u de BTW verrekenen dan betaalt u de BTW zelf aan het schadeherstelbedrijf. Als u het motorrijtuig niet aanbiedt bij een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf, dan geldt dat u schades die maximaal € 1.000,– inclusief BTW bedragen, ter reparatie kunt aanbieden zonder vooraf toestemming van ons;
- is de schade hoger dan € 1.000,- inclusief BTW of is er sprake van schade door een aanrijding met een dier of kan de schade worden verhaald op het Waarborgfonds Motorverkeer, dan dient er gewacht te worden met herstel en zal er contact met u of uw schadehersteller worden opgenomen door een door ons ingeschakelde expert om de schade aan het motorrijtuig vast te stellen. Als u zelf een expert inschakelt, bijvoorbeeld wanneer u of uw schadeherstelbedrijf het niet eens is met de vastgestelde schade, dan vergoeden wij de in redelijkheid gemaakte expertisekosten;
- zijn beide experts het niet met elkaar eens over de schade? Dan benoemen zij een derde expert die een bindende uitspraak zal doen. De in redelijkheid gemaakte kosten komen voor onze rekening.
Toestemming van ons voor herstel van de schade betekent niet dat wij tot het vergoeden van de schade overgaan. Eerst moet er door ons een dekkingsbeoordeling op basis van de polisvoorwaarden worden gedaan.
5.9 Bijzondere, afwijkende en aanvullende vergoedingen
Er zijn afwijkende vergoedingsvoorwaarden voor enkele specifieke situaties:
- als accessoires zijn gestolen, dan willen wij ter vaststelling van de schade de originele aankoopnota’s ontvangen. Als de accessoires niet ouder zijn dan 12 maanden zal de vergoeding plaatsvinden op basis van nieuwwaarde. Als deze nota’s niet kunnen worden overlegd of als de accessoires ouder zijn dan 12 maanden dan zal de vergoeding plaatsvinden op basis van de dagwaarde;
- als de sleutel(s) van het motorrijtuig zijn gestolen uit de woning van verzekerde of deze zijn met geweld van verzekerde afgenomen, dan vergoeden wij het aanpassen van de startonderbreker of, als dit niet mogelijk is, het vervangen van de sloten tot maximaal € 500,–. Een voorwaarde is dat er sporen van braak aan de woning moeten zijn, dat er direct aangifte moet zijn gedaan bij de politie en dat in het proces verbaal staat vermeld wat er heeft plaatsgevonden. Op deze vergoeding is geen eigen risico van toepassing.
5.10 Dagvergoeding bij diefstal of verduistering van het motorrijtuig
Indien het motorrijtuig een personen- en/of bestelauto betreft (geen oldtimer) dan keren wij een tegemoetkoming uit voor het gemis van het voertuig. Deze vergoeding bedraagt € 30,– per dag voor iedere dag waarop u in verband met de diefstal/verduistering niet over het voertuig kon beschikken met een maximum van 30 dagen. Op het moment dat het voertuig wordt teruggevonden wordt u geacht weer over het voertuig te kunnen beschikken.
5.11 Wanneer verhalen wij de schade op u, de bestuurder of de passagier?
Soms kunnen wij een uitkering verhalen op de bestuurder van het motorrijtuig, op de verzekeringnemer, een passagier en/of hun werkgever (als die aansprakelijk is). Wij verhalen de schade:
- als niet aan alle verplichtingen van deze verzekering is voldaan, zie ook artikel 5.12;
- als er sprake is van een situatie die genoemd is in artikel 2 ‘Welke schade vergoeden wij niet?’ van de Polismantel Pakketverzekering Motorrijtuigen of artikel 3 van deze voorwaarden, bijvoorbeeld rijden zonder rijbewijs of onder invloed van alcohol;
- op de bestuurder of de dief als het motorrijtuig gestolen is of gebruikt wordt voor joyriding;
- op de bestuurder of diens werkgever als dit een medewerker is van een bedrijf waar het motorrijtuig een onderhoudsbeurt, reparatie, keuring of soortgelijke behandeling ondergaat en deze medewerker het voertuig daarom onder zich heeft;
- op een passagier als die van u toestemming had om mee te rijden en zelf een particuliere aansprakelijkheidsverzekering heeft waarop de schade kan worden verhaald;
- op een passagier als die van u geen toestemming had om mee te rijden;
- op u, de bestuurder of passagier als een polisuitsluiting van toepassing is en wij de schade hebben betaald aan een met ons samenwerkend schadeherstelbedrijf omdat wij hiermee een overeenkomst hebben gesloten;
- als er sprake is van een onverschuldigde betaling.
5.12 Wat moet(en) de verzekerde(n) doen bij schade?
De verzekerde(n) moet(en) zich aan een aantal verplichtingen houden. Deze verplichtingen zijn opgenomen in de Bijzondere Voorwaarden Aansprakelijkheid artikel 5.2 "Wat moet(en) de verzekerde(n) doen bij schade?". Ook geldt dat bij inbraak, kwaadwillige beschadiging /vandalisme, diefstal of verduistering of doorrijden na een aanrijding direct aangifte bij de politie in de gemeente waar dit plaatsvond moet worden gedaan en dat u in geval van diefstal van het gehele motorrijtuig deze zelf direct na constatering van de diefstal moet melden bij het Aangifteloket Gestolen Voertuigen (AGV) via telefoonnummer (088) 662 82 88. Kijk voor meer informatie over diefstal op onze site "Iets verloren of bestolen?" en "Meld verlies of diefstal". Het is belangrijk om zo snel mogelijk telefonisch aangifte te doen bij het AGV. Uw motorrijtuig wordt dan direct nationaal en internationaal als gestolen geregistreerd. Het opsporen wordt dan meteen in gang gezet en de kans op terugvinden is vele malen groter. Wij, u en/of de politie geven bij diefstal of verduistering de gegevens van het motorrijtuig door aan het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV). Dit bureau vervult een centrale rol in de bestrijding van voertuigcriminaliteit.
Houdt u zich niet aan deze verplichtingen? En schaadt u daardoor onze belangen? Dan hebt u (mogelijk) geen recht op een schadevergoeding.
5.13 Tijdelijk gebruik van een ander motorrijtuig
De verzekeringsdekking geldt ook voor een tijdelijk vervangend motorrijtuig omdat het verzekerde motorrijtuig wordt gerepareerd, een onderhoudsbeurt of APK-keuring krijgt of een vergelijkbare behandeling ondergaat. De dekking is dan ook van kracht voor het tijdelijk vervangende motorrijtuig mits het tijdelijk in gebruik zijnde motorrijtuig van dezelfde soort en prijsklasse is als het verzekerde motorrijtuig. Het op het polisblad vermelde motorrijtuig blijft tijdens de vervanging ook verzekerd. Voor het vervangende motorrijtuig geldt dezelfde dekking als voor het verzekerde motorrijtuig. Als voor vervangend motorrijtuig een andere verzekering dekking biedt, dan keren wij geen vergoeding uit. Dit geldt ook als een andere verzekering dekking biedt als onze verzekering niet zou hebben bestaan.
Aanschafwaarde
De prijs die door de verzekerde bij aanschaf van het motorrijtuig, waarvan verzekerde niet de eerste eigenaar is, na aftrek van kortingen werd betaald.
Aardbeving/vulkanische uitbarsting
Onder schade door aardbeving en vulkanische uitbarsting wordt verstaan: schade ontstaan, hetzij gedurende de tijd waarin, hetzij gedurende 24 uur nadat in of nabij de plaats waar de verzekerde zaken zich bevinden, als gevolg van een aardbeving of vulkanische uitbarsting. Tenzij u bewijst dat de schade niet aan een van de genoemde verschijnselen kan worden toegeschreven.
Accessoires
Onderdelen en/of voorwerpen die in of aan het motorrijtuig zijn bevestigd en niet tot de standaard uitvoering behoren. Tot een bedrag van € 3.000,– inclusief BTW zijn deze gratis meeverzekerd. Boven dit bedrag zijn de extra accessoires alleen verzekerd als u ze aan ons heeft opgegeven en dit vermeld staat op uw polisblad.
Voorbeelden van accessoires zijn:
- fietsdrager, (ski)box, dakdragers;
- niet-draagbare audio(visuele) apparatuur,zoals bijvoorbeeld een navagatiesysteem of een dashcam;
- een gasinstallatie, een schuif- of roldak en reclame-uitingen;
- vast gemonteerde betimmering in de laadruimte van een bestelauto;
- extra diefstalbeveiliging.
De volgende onderdelen en voorwerpen gelden niet als accessoires en zijn niet verzekerd:
- apparatuur die wettelijk niet is toegestaan, zoals een radardetector of iets vergelijkbaars;
- mobiele apparatuur, zoals een mobiele telefoon, een draagbaar navigatiesysteem;
- gereedschappen;
- stickers, vignetten, raamfolie die op een ruit zijn geplakt;
- accessoires die zijn gehuurd of geleased.
Afleveringskosten
Dit zijn kosten die bovenop de aanschafprijs van een nieuw motorrijtuig bij de eerste koper in rekening worden gebracht en dienen om het motorrijtuig rijklaar te maken.
Alarmeisen
In de actuele voorwaarden zijn de vereisten met betrekking tot diefstalpreventie en alarmsystemen voor uw motorrijtuig geactualiseerd. Eventuele specifieke afwijkende afspraken worden vermeld op uw polisblad. Afhankelijk van de situatie kan één van de onderstaande beveiligingsklassen vereist zijn:
Alarmklasse | Toelichting |
---|---|
Klasse 1 – Startonderbreker | Startonderbreker met eigen autorisatie, gecertificeerd volgens de laatste voorschriften van Kiwa/SCM (voorheen VbV/SCM); |
Klasse 2 – Alarmsysteem | Alarmsysteem dat voldoet aan de eisen van Kiwa/SCM; |
Klasse 3 – Alarmsysteem met hellingshoekdetectie | Geavanceerd alarmsysteem inclusief hellingshoekdetectie, gecertificeerd door Kiwa/SCM; |
Klasse 4 – Voertuigvolgsysteem | Voertuigvolgsysteem dat voldoet aan de Kiwa/SCM-normen, met actieve opvolging bij diefstal; |
Klasse 5 – Voertuigvolgsysteem met alarmsysteem | Een combinatie van een voertuigvolgsysteem en een gecertificeerd alarmsysteem, beide volgens Kiwa/SCM-standaarden; |
Af-fabriek 1 (startonderbreker) | Fabrieksmatig geïnstalleerde startonderbreker met eigen autorisatie, erkend door Kiwa/SCM; |
Af-fabriek 2 | Af-fabriek geïnstalleerd alarmsysteem, dat aan de Kiwa/SCM-eisen voldoet; |
Af-fabriek 3 | Af-fabriek alarmsysteem met geïntegreerde hellingshoekdetectie, gecertificeerd door Kiwa/SCM. |
Blikseminslag
Onder blikseminslag wordt verstaan het getroffen worden door bliksem van het object of voorwerp. Derhalve is geen blikseminslag schade door overspanning of inductie zonder waarneembare sporen van de blikseminslag in of aan het object.
Bovag bedrijf
Een garagebedrijf dat aangesloten is bij brancheorganisatie BOVAG, waardoor zekerheden als BOVAG Garantie, BOVAG Hulp bij Klachten en de met consumentenorganisaties afgestemde leveringsvoorwaarden van toepassing zijn.
Brand
Onder brand wordt verstaan een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten. Derhalve is onder andere geen brand:
- schade ontstaan door hitte zonder vlammen (zengen, schroeien, smelten, verkolen of broeien);
- doorbranden van elektrische apparaten en motoren.
Cataloguswaarde
De prijs van het motorrijtuig, zoals die op het moment dat kentekenbewijs deel 1A of op de datum dat de kentekencard met tenaamstellingscode voor het eerst werd afgegeven, in de catalogus van de fabrikant of importeur is vermeld. Deze prijs moet worden verhoogd met alle door de fabrikant en/of dealer aangebrachte opties en meeruitvoeringen voor de datum van de 1e oplevering. Bij het bepalen van de cataloguswaarde moeten eventuele kortingen op het motorrijtuig buiten beschouwing worden gelaten. Heeft het motorrijtuig een elektrische aandrijving dan is een oplaadkabel standaard opgenomen in de cataloguswaarde.
Dagwaarde
Het bedrag dat op de datum van de schadegebeurtenis nodig is om een vergelijkbaar motorrijtuig aan te schaffen. Met vergelijkbaar bedoelen wij zelfde merk en type, ouderdom, staat van onderhoud, accessoires, kwaliteit en garantievoorwaarden. Afleveringskosten zijn geen onderdeel van de dagwaarde.
Eigen gebrek
Een gebrekkige eigenschap of tekortkoming aan een zaak waardoor het teniet gaat of beschadigd raakt.
Expert/contra-expert
Dit is een deskundige die moet werken volgens de Gedragscode Expertiseorganisaties. Deze gedragscode kunt u vinden op www.verzekeraars.nl . Als de expert niet volgens deze Gedragscode werkt, vergoeden wij de kosten niet.
Explosie
Onder schade door explosie wordt verstaan een gehele of gedeeltelijke vernieling onmiddellijk veroorzaakt door een eensklaps verlopende hevige krachtsuiting van gassen of dampen, met inachtneming van het hierna bepaalde. Is de explosie ontstaan binnen een al dan niet gesloten vat, dan is aan het vereiste van een eensklaps verlopende krachtsuiting voldaan, indien de wand van het vat onder de druk van de zich daarin bevindende gassen of dampen (onverschillig hoe deze gassen of dampen zijn ontstaan en onverschillig of zij reeds vóór de explosie aanwezig waren dan wel eerst tijdens deze ontwikkeld werden) een zodanige scheiding heeft ondergaan dat door het uitstromen van gas, damp of vloeistof uit de door de scheiding gevormde opening, de drukken binnen en buiten het vat eensklaps aan elkaar gelijk zijn geworden. Is dit niet het geval of is de explosie buiten een vat ontstaan, dan moet de eensklaps verlopende hevige krachtsuiting de onmiddellijke werking zijn geweest van gassen of dampen, welke door een scheikundige reactie van vaste, vloeibare, gas- of dampvormige stoffen, of een mengsel daarvan, zijn ontwikkeld of tot uitzetting gebracht. In het geval van gehele of gedeeltelijke vernieling door explosie is tevens gedekt de schade aan de verzekerde zaken, welke als een gevolg van die vernieling moet worden aangemerkt. In het geval van gehele of gedeeltelijke vernieling van andere zaken is ook gedekt de schade aan de verzekerde zaken, welke als een gevolg van de nabijheid van die vernieling moet worden aangemerkt.
Gemachtigd bestuurder
Degene(n) die met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verzekeringnemer, de eigenaar en/of houder van het motorrijtuig gebruik maakt van het verzekerde motorrijtuig. Een bestuurder is een persoon die fysiek achter het stuur zit en verantwoordelijk is voor het bedienen en besturen van een motorrijtuig en de controle over het motorrijtuig heeft.
Geweld
Een actie waarbij een lichamelijke verwonding optreedt of een verbale agressieve bedreiging of actie waarbij kenbaar wordt gemaakt dat de dader een verwonding zal toebrengen.
Joyriding
Er is sprake van joyriding als een persoon, zonder daartoe gerechtigd te zijn, een andermans motorrijtuig gebruikt zonder de intentie het motorrijtuig te stelen.
Kortsluiting
Een ongewenst weerstandloze verbinding tussen minstens 2 elektrische geleiders in een stroomkring.
Luchtvaartuig
Onder schade door een luchtvaartuig wordt verstaan schade aan de verzekerde zaken door het getroffen worden door een vertrekkend, vliegend, landend of vallend lucht- of ruimtevaartuig, dan wel een daaraan verbonden, daarvan losgeraakt, daaruit geworpen of daaruit gevallen projectiel, explosiemiddel of ander voorwerp, alsmede enig ander voorwerp dat getroffen is door enig hier genoemd voorwerp.
Nieuw voor oud
Hiermee wordt bedoeld een bedrag, dat in geval van herstelbare schade, op de reparatiekosten van de verzekerde zaak in mindering wordt gebracht omdat vooraf de schadegebeurtenis al sprake was van slijtage door ouderdom of/en gebruik.
Nieuwwaarde
De nieuwwaarde van het motorrijtuig onmiddellijk voor de schadegebeurtenis tot een maximum van 110% van het op het polisblad verzekerd bedrag. Als het motorrijtuig onmiddellijk voor de schadegebeurtenis niet meer leverbaar was, dan wordt uitgegaan van de laatst bekende nieuwwaarde.
Officiële merkendealer
Een dealerbedrijf dat aan een specifiek automerk gebonden is. De merkendealer is een officiële leverancier van een merk en wordt gestuurd door de fabrikant. Waar nodig kan worden teruggevallen op de fabriek of importeur. Bij een merkendealer gelden bepaalde aflevercriteria, werkwijzen en kwaliteitsnormen waaraan door de dealer moet worden voldaan en waarop wordt gecontroleerd.
Overstroming
Onder schade door overstroming wordt verstaan schade door overstroming ten gevolge van het bezwijken of overlopen van dijken, kaden, sluizen of andere waterkeringen, onverschillig of de overstroming oorzaak dan wel gevolg is van een door deze polis gedekte schadegebeurtenis. Niet als overstroming wordt aangemerkt schade als gevolg van water, onvoorzien het motorrijtuig binnengedrongen, indien dit water uitsluitend als gevolg van hevige plaatselijke regenval buiten zijn normale loop is getreden. Onder hevige plaatselijke regenval wordt verstaan neerslag van tenminste 40 mm in 24 uur, 53 mm in 48 uur of 67 mm in 72 uur, op en/of nabij de locatie waar de schade is ontstaan.
Passagier
Iemand die:
- niet de bestuurder van het motorrijtuig is;
- op een officiële zitplaats in het motorrijtuig zit;
- in- of uit het motorrijtuig stapt;
- zich tijdelijk buiten het motorrijtuig bevindt, terwijl deze persoon met het motorrijtuig wordt vervoerd, om:
- brandstof te tanken;
- de ruiten van het motorrijuig schoon te maken;
- een noodreparatie aan het motorrijtuig uit te voeren of hierbij te helpen.
De passagier verricht de handelingen met toestemming van de verzekeringnemer of van iemand anders die bevoegd is hiervoor toestemming te verlenen.
Ruit
Glas aanwezig in een motorrijtuig en bestemd voor zicht en lichtdoorlating zoals een autoruit, panorama- of zonnedak. Niet als ruit worden beschouwd een koplamp en een plastic voorziening in een kap van een cabriolet.
Schadegebeurtenis
Een bij het afsluiten van de verzekering nog onzeker voorval dat zich plotseling en onverwacht en onvoorzien voordoet en:
- dat tijdens de duur van de verzekering plaatsvindt en
- dat schade veroorzaakt en
- waarbij uw motorrijtuigen of de gekoppelde aanhangwagen zijn betrokken en
- waarvan het voor verzekerde en ons onzeker was dat schade voor verzekerde of derden zou ontstaan of naar de normale loop van de omstandigheden was te verwachten.
Voorvallen die met elkaar verband houden, beschouwen wij als één schadegebeurtenis.
Schadeherstelbedrijf/Ruitschadeherstelbedrijf
Een met ons samenwerkend autoschadeherstelbedrijf gespecialiseerd in het repareren van schades en/of het repareren of vervangen van ruiten. Deze bedrijven staan vermeld op onze website www.nh1816.nl. U kunt ook contact opnemen met uw verzekeringsadviseur.
Totaal verlies
Van totaal verlies bij beschadiging is sprake als:
- het motorrijtuig technisch niet hersteld kan of mag worden (technisch totaal verlies);
- de herstelkosten van het motorrijtuig hoger zijn dan het verschil tussen de van toepassing zijnde dagwaarde, aanschafwaarde of nieuwwaarde vóór de schadegebeurtenis en de restantwaarde van het motorrijtuig na de schadegebeurtenis (economisch totaal verlies);
- de nieuwwaarderegeling van toepassing is en de herstelkosten hoger zijn dan 2/3 van de vastgestelde waarde volgens deze regeling.
- Deze Bijzondere Voorwaarden Cascoverzekering Motorrijtuigen vormen één geheel met de Algemene Voorwaarden Combipolis Particulieren en de Algemene Voorwaarden Combipolis voor Bedrijven en de Voorwaarden Pakketverzekering Motorrijtuigen.
- Woorden waarbij de eerste letter onderstreept is, worden nader beschreven in artikel ‘Nadere omschrijvingen’ en staan op alfabetische volgorde.