
Pakketverzekering Bromfietsen
1.1 In welke landen geldt de verzekering?
De verzekering is geldig in Nederland en in de landen waarvan op het door ons afgegeven Internationaal Verzekeringsbewijs (de groene kaart) de landencode(s) niet is of zijn doorgekruist. Op verzoek kunt u een groene kaart opvragen bij uw assurantieadviseur.
1.2 Risicowijziging
U bent verplicht ons zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 30 dagen, te informeren over elke wijziging die van invloed is op het verzekerde risico. Hieronder wordt verstaan een wijziging:
- van de bromfiets zelf (verzekerde krijgt bijvoorbeeld een andere bromfiets);
- van de eigenaar en/of kentekenhouder van de bromfiets;
- van uw adres;
- van de regelmatige bestuurder van de bromfiets;
- als de bromfiets langer dan 6 maanden aaneengesloten buiten Nederland is;
- van het gebruik van de bromfiets van privé naar zakelijk, of van het gebruiken van de bromfiets voor vervoer van personen of goederen tegen betaling of voor het geven van rijlessen.
In al deze gevallen hebben wij het recht de premie en/of voorwaarden te herzien en/of de verzekering te beëindigen.
Als bij schade blijkt dat er een risico is gewijzigd, maar nog niet aan ons is doorgegeven, terwijl de 30 dagen termijn reeds is verstreken, dan hebben wij het recht de betaalde schade te verhalen en/of schadevergoeding te weigeren en/of premie te verrekenen.
Voorbeeld van een risicowijziging
U heeft een bromfiets en u besluit dat uw dochter deze mag gebruiken om dagelijks naar school te rijden. In dit geval moet u de regelmatig bestuurder aanpassen naar uw dochter.
Wij vergoeden de schade niet als:
- de schade met opzet of goedvinden van een verzekerde of belanghebbende is veroorzaakt;
- de schade het gevolg is van roekeloosheid waarvan de bestuurder zich bewust was of bewust had moeten zijn. Voorbeelden zijn onder andere, deelname aan straatraces, vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden en bewust niet verlenen van voorrang;
- de schade het beoogde of zekere gevolg is van het handelen of nalaten van een verzekerde(n);
- de schade is veroorzaakt door of voortvloeit uit deelname van een verzekerde aan wedstrijden (waaronder straatraces), rally’s, proeven, snelheids- of behendigheids- ritten en dergelijke. Wel verzekerd is schade veroorzaakt door of voortvloeiende uit de deelname aan zogenaamde oriëntatie- of puzzelritten. Hiervoor geldt dat:
- de rit wordt gehouden in Nederland, België en /of Duitsland;
- de rit niet langer duurt dan 24 uur;
- het snelheidselement niet van belang is voor het eindklassement;
- de schade is ontstaan op een circuit of slipbaan;
- de bromfiets door verzekerde wordt verhuurd (waaronder lease);
- de bromfiets zich langer dan 6 maanden aaneengesloten buiten Nederland bevindt;
- de bromfiets gebruikt wordt voor het vervoeren en/of bezorgen van goederen tegen betaling;
- de bromfiets gebruikt wordt voor het geven van bromfietsles;
- de bromfiets wordt gebruikt voor vervoer van passagiers tegen betaling;
- de bromfiets voor een ander doel wordt gebruikt dan aan ons is doorgegeven;
- de bromfiets wordt gebruikt voor het plegen van een ernstig strafbaar feit;
- de bestuurder geen geldig rijbewijs heeft voor de bromfiets. Is verzekerde vergeten zijn of haar rijbewijs op tijd te verlengen en is het rijbewijs niet langer dan 1 jaar verlopen, dan is hij of zij wel verzekerd;
- de bestuurder op de bromfiets niet mag rijden vanwege een besluit van de politie of rechter of omdat het rijbewijs ingenomen is;
- de bromfiets is aangepast op een manier die wettelijk niet is toegestaan;
- er sprake is van (een poging tot) fraude;
- de aansprakelijkheid het gevolg is van personenschade, toegebracht aan de bestuurder van de bromfiets of aan zijn of haar spullen;
- een verzekerde één van de in deze voorwaarden of in de Bijzondere voorwaarden Aansprakelijkheidsverzekering Bromfietsen genoemde verplichtingen niet nakomt;
- als een bestuurder om medische redenen niet mag rijden. Bijvoorbeeld een behandelend arts adviseert u om niet te rijden;
- de schade is veroorzaakt door of aan het verzekerde brommobiel, waarbij de bestuurder op het moment van de schadegebeurtenis jonger is dan 24 jaar en hij of zij niet als regelmatige bestuurder vermeld staat op het polisblad.
Heeft iemand anders één van deze situaties veroorzaakt en gebeurde dat tegen de wil van de verzekerde(n)? Was de verzekerde(n) ook niet op de hoogte en valt hem niets te verwijten? Dan vergoeden wij de schade wel, mits de verzekerde(n) dit kan aantonen. Wij zullen de schade dan verhalen op de veroorzaker.
Er zijn enkele situaties waarbij nooit dekking is voor schade. Dit is het geval als:
- de overheid de bromfiets heeft opgeëist of de bromfiets wordt gebruikt op basis van een besluit van de overheid;
- de schade aan de bromfiets is veroorzaakt door molest;
- de schade aan de bromfiets is veroorzaakt door een atoomkernreactie. Het maakt niet uit hoe deze reactie is ontstaan.
3.1 Hoe berekenen wij de premie?
Wij berekenen de premie aan de hand van de gegevens die u heeft opgegeven en op de polis staan vermeld. Als deze gegevens niet juist zijn of als één van deze gegevens tijdens de verzekeringsduur verandert, dan kan ook de premie veranderen. Gegevens die gebruikt worden voor de berekening van de WA premie zijn; de leeftijd van de regelmatig bestuurder, het soort object en het aantal schadevrije jaren. Voor de berekening van de premie van de beperkt cascodekking en volledig cascodekking is een correcte opgave van de cataloguswaarde van belang. U bent verantwoordelijk voor de juistheid van de gebruikte en op de polis vermelde gegevens. Controleer deze daarom altijd en geef veranderingen of onjuistheden direct aan ons door. Als bij schade blijkt dat de gegevens die wij gebruiken bij het berekenen van de premie voor de WA dekking, niet correct zijn dan kunnen wij de premie met terugwerkende kracht vaststellen en brengen wij eventueel te weinig betaalde premie in rekening. Als bij schade blijkt dat de cataloguswaarde niet correct is opgegeven dan hebben wij het recht de schadevergoeding naar evenredigheid te verlagen.
3.2 Wanneer krijgt u een korting of toeslag op uw premie?
Schadevrij rijden wordt beloond. Wij geven hiervoor korting op de premie. Deze korting kan oplopen tot 80%. Bij schade verliest u mogelijk korting of krijgt u een toeslag op de premie. Of u een lagere korting of toeslag krijgt is afhankelijk van de B/M-trede waar u op staat op moment van de schadegebeurtenis en de aard van de schade. De korting of toeslag geldt voor de premie van de wettelijke aansprakelijkheid- en de (beperkt) cascodekking.
Welke kortingen en toeslagen wij hanteren, staat in de volgende tabel vermeld. Deze tabel noemen wij de bonus/malus (B/M)-ladder.
Een korte toelichting:
- Wij stellen bij het afsluiten van de verzekering de B/M-treden vast aan de hand van het aantal kortingsjaren. De kortingsjaren bestaan uit het aantal schadevrije jaren en eventueel een aantal instaptreden die wij toekennen;
- Wij nemen de schadevrije jaren over die u heeft opgebouwd bij een vorige verzekeraar;
- Bij het aantal kortingsjaren hoort een kortingspercentage, zie de tabel hieronder. Wij berekenen hiermee de korting of toeslag op de bij ons te betalen premie;
- U heeft recht op een (hogere) korting na een volledig schadevrij verzekeringsjaar;
- Voor elk volgend verzekeringsjaar wordt de verschuldigde premie berekend aan de hand van onderstaand overzicht, afhankelijk van het aantal schadegevallen dat in het afgelopen verzekeringsjaar heeft plaats gevonden.
Bonus/malus-ladder
B/M-Trede | Premie kortings-percentage | B/M-trede na 1 jaar zonder schade | B/M-trede na 1 jaar bij 1 schade | B/M-trede na 1 jaar bij 2 schades | B/M-trede na 1 jaar bij 3 schades of meer |
---|---|---|---|---|---|
25
| 80% |
25
|
20
|
16
|
1
|
24
| 80% |
25
|
19
|
15
|
1
|
23
| 80% |
24
|
18
|
14
|
1
|
22
| 80% |
23
|
17
|
13
|
1
|
21
| 80% |
22
|
16
|
12
|
1
|
20
| 80% |
21
|
15
|
11
|
1
|
19
| 80% |
20
|
14
|
10
|
1
|
18
| 80% |
19
|
13
|
9
|
1
|
17
| 80% |
18
|
12
|
8
|
1
|
16
| 80% |
17
|
11
|
7
|
1
|
15
| 77,5% |
16
|
10
|
6
|
1
|
14
| 75% |
15
|
9
|
5
|
1
|
13
| 70% |
14
|
8
|
4
|
1
|
12
| 67,5% |
13
|
7
|
3
|
1
|
11
| 65% |
12
|
6
|
2
|
1
|
10
| 60% |
11
|
6
|
2
|
1
|
9
| 55% |
10
|
5
|
1
|
1
|
8
| 50% |
9
|
4
|
1
|
1
|
7
| 45% |
8
|
3
|
1
|
1
|
6
| 40% |
7
|
2
|
1
|
1
|
5
| 35% |
6
|
1
|
1
|
1
|
4
| 25% |
5
|
1
|
1
|
1
|
3
| 15% |
4
|
1
|
1
|
1
|
2
| 5% |
3
|
1
|
1
|
1
|
1
| -25% |
2
|
1
|
1
|
1
|
Het verschil tussen het vaststellen van de bonus/malus-korting en de werkelijke schadevrije jaren.
Hoe wordt de B/M-korting vastgesteld?
In dit voorbeeld is bij het begin van een verzekering de korting voor schadevrij rijden gebaseerd op 8 jaar. Dit aantal is opgebouwd uit 5 jaar waarin u echt schadevrij hebt gereden en 3 zogenoemde instaptreden die u van ons heeft gekregen. De corresponderende korting die u volgens de B/M-tabel krijgt is 50%.
Wat gebeurt er als u in het 1e verzekeringsjaar schadevrij rijdt?
Als u in het 1e jaar van de verzekering schadevrij rijdt, bouwt u 1 extra schadevrij jaar op. In het 2e verzekeringsjaar stijgt de B/M-trede van 8 naar 9 en krijgt u 55% korting. Het aantal schadevrije jaren gaat van 5 naar 6. Deze opbouw volgens de B/M-tabel vindt plaats zolang u in opeenvolgende jaren schadevrij blijft rijden.
Wat gebeurt er als u in het 1e verzekeringsjaar niet schadevrij rijdt?
Veroorzaakt u in het 1e jaar een schade? Dan valt u in de B/M-tabel terug van trede 8 naar trede 4. In het 2e verzekeringsjaar krijgt u dan 25% premiekorting.
3.3 Wanneer heeft een schade geen invloed op de premiekorting of premietoeslag en uw schadevrije jaren?
3.3.1 In de volgende situaties heeft een schade geen invloed:
- wij zijn niet verplicht een schadevergoeding te betalen;
- wij hebben de schade wel betaald, maar ook volledig kunnen verhalen;
- verzekerde betaalt het volledige bedrag, dat wij aan schadevergoeding hebben uitgekeerd, binnen 12 maanden na de datum dat wij het bedrag hebben uitgekeerd terug. Dit is op voorwaarde dat er geen andere schadevergoedingen met betrekking tot die schadegebeurtenis zijn te verwachten;
- wij hebben een overeenkomst met een andere verzekeringsmaatschappij gesloten, waarin wij uitsluitend op grond van die overeenkomst geheel of gedeeltelijk afstand doen van verhaal of geheel of gedeeltelijk moeten betalen. Dit is ook van toepassing als wij geheel of gedeeltelijk afstand moeten doen van verhaal op grond van een wettelijke bepaling;
- het betreft een passagier die de schade heeft veroorzaakt en die als enige aansprakelijk is en die een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren heeft waarop de schade is verzekerd;
- wij hebben uitsluitend kosten gemaakt voor pechhulpverlening, hulpverlening in verband met rechtsbijstand en/of een schade die is uitgekeerd op grond van een ongevallenverzekering opzittenden;
- als een verzekerde uitsluitend aansprakelijk is op grond van artikel 185 van de Nederlandse Wegenverkeerswet. Dit wetsartikel regelt de aansprakelijkheid van de eigenaar en de houder van een motorrijtuig (de zogenaamde sterke verkeersdeelnemer) bij een aanrijding met een niet gemotoriseerde verkeersdeelnemer (de zogenaamde zwakke verkeersdeelnemer). In de praktijk zijn dit voornamelijk fietsers en voetgangers. Dit wetsartikel legt een risicoaansprakelijkheid bij de sterke verkeersdeelnemer. Schuld of verwijtbaarheid van de sterke verkeersdeelnemer hoeft door een zwakke verkeersdeelnemer niet te worden aangetoond om een verplichting tot schadevergoeding vast te stellen. Als verzekerde zich niet aan de verkeersregels heeft gehouden of een verkeersfout heeft gemaakt, is de schademelding wel van invloed op de premiekorting.
Voorbeeld van aansprakelijkheid op grond van artikel 185 Wegenverkeerswet
U nadert een kruispunt. Links van u nadert een 10-jarige fietser hetzelfde kruispunt. U komt van rechts dus u heeft voorrang. U rijdt met aangepaste snelheid, want u ziet de fietser aankomen. U denkt dat de fietser zal stoppen, omdat hij of zij licht afremt. De fietser rijdt echter toch door en er ontstaat een botsing met schade tot gevolg. Op grond artikel 185 van de Nederlandse Wegenverkeerswet bent u aansprakelijk voor de schade ondanks dat u voorrang had. De fietser wordt gezien als een ‘zwakke’ verkeersdeelnemer en wordt beschermd.
3.3.2 Als u een casco (C) of beperkt casco (BC) dekking heeft dan hebben de volgende situaties ook geen invloed:
- bij schade aan de bromfiets die betaald is op grond van de beperkt cascodekking;
- bij schade aan de bromfiets ontstaan tijdens het vervoer door een vervoersonderneming;
- als wij de volledig door ons uitgekeerde schade slechts gedeeltelijk kunnen verhalen omdat wij bij vergoeding van de schade de aanschafwaarderegeling hebben toegepast.
In de Algemene Voorwaarden Combipolis Particulieren staat in artikel 8 hoe een verzekering eindigt. Daarnaast eindigt uw bromfietsverzekering ook in de onderstaande situaties.
4.1 Wanneer wordt de verzekering automatisch stopgezet?
- Als de bromfiets voor een ander doel wordt gebruikt dan aan ons werd opgegeven.
- Als de bromfiets langer dan 6 maanden aaneengesloten buiten Nederland is. Dit moet u binnen 30 dagen na afloop van de termijn van 6 maanden aan ons doorgeven.
- Zodra uw woonplaats niet meer in Nederland is. U bent verplicht ons hierover binnen 30 dagen te informeren.
4.2 Wanneer wordt de dekking beëindigd?
Als u en/of uw erfgenamen de bromfiets niet meer in bezit heeft en u feitelijk geen belang meer heeft bij de verzekering. Bijvoorbeeld omdat u uw bromfiets heeft verkocht en er een andere eigenaar is. Dan eindigt de dekking direct. U of uw erfgenamen zijn verplicht ons binnen 30 dagen hierover te informeren.
4.3 Wanneer wordt de dekking opgeschort?
U kunt ons verzoeken de dekking voor de bromfiets op te schorten nadat u een schorsingsbewijs van de Rijksdienst van het Wegverkeer(RDW) hebt overlegd. De dekking voor de bromfiets kan uitsluitend worden opgeschort bij revisie gedurende minimaal 6 maanden, verkoop, diefstal of totaal verlies. Bij opschorting wordt de verzekeringsdekking opgeschort en de betaalde ongebruikte premie gereserveerd. De verzekering eindigt automatisch als de verzekeringsdekking 1 jaar is opgeschort. De gereserveerde premie vervalt in dat geval aan ons.
Bromfiets
Het op het polisblad omschreven voertuig, waarvan u een geldig Nederlands kentekenbewijs heeft. Een verzekerd object kan zijn een:
- bromfiets: een 2 of 3-wielig motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur en een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50cc, of continue maximumvermogen van ten hoogste 4 kW;
- snorfiets: een 2 of 3-wielig motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 25 km per uur en een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50cc, of continue maximumvermogen van ten hoogste 4 kW;
- high speed e-bike: een fiets met hulpmotor met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur;
- brommobiel: een klein 4-wielig motorrijtuig, die in technisch opzicht en volgens de Rijksdienst van het Wegverkeer een bromfiets is en een maximumsnelheid van 45 km per uur heeft.
Ernstig strafbaar feit
Hiervan is sprake als een verzekerde in een strafzaak door de rechter wordt veroordeeld tot een straf anders dan uitsluitend het opleggen van een geldelijke boete. Het moet gaan om een overtreding of misdrijf.
Molest
Gewapend conflict, burgeroorlog, opstand, binnenlandse onlusten, oproer en muiterij. De exacte definitie staat in de tekst van het Verbond van Verzekeraars. Deze tekst heeft het Verbond van Verzekeraars op 2 november 1981 op de griffie van de Arrondissementsrechtbank in Den Haag gedeponeerd.
Nederland
Wij bedoelen met Nederland het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden dat in West-Europa ligt. Hiermee bedoelen wij niet het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het Caribisch deel van het Koninkrijk bestaat uit:
- de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten;
- de drie bijzondere gemeenten van Nederland Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Opzet
Er is sprake van opzet, als u iets doet of niet doet waarbij u:
- de bedoeling heeft schade te veroorzaken (opzet als oogmerk);
- niet de bedoeling heeft schade te veroorzaken, maar u zeker weet dat er schade ontstaat (opzet met zekerheidsbewustzijn);
- niet de bedoeling heeft schade te veroorzaken, maar u de aanmerkelijke kans dat er schade ontstaat voor lief neemt. En toch handelt u (niet) zo (voorwaardelijk opzet).
Oriëntatierit
Dit is een rit met een wedstrijdelement waarin het niet gaat om snelheid maar om het correct volgen van een route.
Roekeloosheid
Met roekeloosheid wordt bedoeld een in laakbaarheid aan opzet grenzende vorm van schuld.
Passagier
Iemand die:
- niet de bestuurder van de bromfiets is;
- op een officiële zitplaats op de bromfiets zit. De zitplaats moet voldoen aan de wettelijke eisen die daarvoor gelden;
- op of van de bromfiets stapt;
- met de bromfiets wordt vervoerd en afstapt om:
- brandstof te tanken;
- een ruit van een brommobiel schoon te maken;
- een noodreparatie aan de bromfiets uit te voeren of hierbij te helpen.
De passagier verricht de handelingen met toestemming van de verzekeringnemer of van iemand anders die bevoegd is hiervoor toestemming te verlenen.
Puzzelrit
Dit is een rit met een wedstrijdelement waarin het niet gaat om snelheid maar om het correct volgen van een route waarbij vragen moeten worden beantwoord.
Schadegebeurtenis
Een bij het afsluiten van de verzekering nog onzeker voorval dat zich plotseling en onverwacht en onvoorzien voordoet en:
- dat tijdens de duur van de verzekering plaatsvindt en
- dat schade veroorzaakt en
- waarbij uw motorrijtuig of de gekoppelde aanhangwagen zijn betrokken en
- waarvan het voor verzekerde en ons onzeker was dat schade voor verzekerde of derde zou ontstaan. Of onder normale omstandigheden het onzeker was de schade te verwachten.
Voorvallen die met elkaar verband houden, beschouwen wij als één schadegebeurtenis.
Totaal verlies
Van totaal verlies bij beschadiging is sprake als:
- de bromfiets technisch niet hersteld kan of mag worden (technisch totaal verlies);
- de herstelkosten van de bromfiets hoger zijn dan het verschil tussen de van toepassing zijnde aanschaf- of dagwaarde vlak voor de schadegebeurtenis en de waarde minus de restanten van de bromfiets na de schadegebeurtenis (economisch totaal verlies).