
Pakketverzekering Motorrijtuigen
1.1 In welke landen geldt de verzekering?
De verzekering is geldig in Nederland en in de landen waarvan op het door ons afgegeven Internationaal Verzekeringsbewijs (de groene kaart) de landencode(s) niet is of zijn doorgekruist. Op verzoek kunt u een groene kaart opvragen bij uw assurantieadviseur.
1.2 Risicowijziging
U bent verplicht ons te informeren over elke verandering waardoor het risico wijzigt. Dat moet de verzekerde zo spoedig mogelijk doen, maar uiterlijk binnen 30 dagen. Onder wijziging van het risico wordt in ieder geval bedoeld een wijziging van:
- het motorrijtuig zelf (u krijgt bijvoorbeeld een andere auto);
- de eigenaar en/of kentekenhouder van het motorrijtuig;
- het adres en/of de woonplaats van verzekerde;
- de regelmatige bestuurder;
- het motorrijtuig bevindt zich langer dan 6 maanden aaneengesloten buiten Nederland;
- het aantal kilometers dat jaarlijks met het motorrijtuig wordt gereden;
- het gebruik van het motorrijtuig van privé naar zakelijk, vervoer tegen betaling, geven van rijlessen, enz.
In deze gevallen hebben wij het recht de premie en/of voorwaarden te herzien en/of de verzekering te beëindigen.
Als bij schade blijkt dat er een risico is gewijzigd maar nog niet aan ons is doorgegeven terwijl de 30 dagen termijn reeds is verstreken, dan hebben wij het recht de betaalde schade te verhalen en/of schadevergoeding te weigeren en/of premie te verrekenen.
Voorbeeld van een risicowijziging
U verandert van werkgever en hierdoor neemt de reisafstand van uw woon-werk- verkeer toe. Het gevolg is dat u meer kilometers per jaar rijdt dan u heeft opgegeven bij de aanvraag. Bij aanvang heeft u aangegeven jaarlijks minder dan 12.000 kilometer te rijden. Na wijziging van werkgever is dit 15.000 kilometer per jaar geworden. Omdat hierdoor de premie verandert moet u dit doorgeven.
Wij vergoeden niet de schade als:
- de schade met opzet of goedvinden van een verzekerde of belanghebbende is veroorzaakt;
- de schade het gevolg is van bewuste roekeloosheid of merkelijke schuld. Het maakt hierbij niet uit of de veroorzaker een ander is dan degene die een beroep op de verzekering doet;
- de schade het beoogde of zekere gevolg is van het handelen of nalaten van verzekerde(n);
- de schade is veroorzaakt door of voortvloeit uit deelname van een verzekerde aan wedstrijden (waaronder straatraces), rally’s, proeven, snelheids- of behendigheids- ritten en dergelijke. Wel verzekerd is schade veroorzaakt door of voortvloeiende uit de deelname aan zogenaamde oriëntatie- of puzzelritten. Hiervoor geldt dat:
- de rit wordt gehouden in Nederland, België en /of Duitsland;
- de rit niet langer duurt dan 24 uur;
- het snelheidselement niet van belang is voor het eindklassement;
- de schade die ontstaat op een circuit of slipbaan;
- het motorrijtuig het gehele jaar in het buitenland is;
- het motorrijtuig door verzekerde wordt verhuurd (waaronder lease);
- het motorrijtuig zich langer dan 6 maanden aaneengesloten buiten Nederland bevindt;
- het motorrijtuig gebruikt wordt voor het vervoeren en/of bezorgen van goederen tegen betaling;
- het motorrijtuig gebruikt wordt voor het geven van autorijles;
- schade die ontstaat aan of door het motorrijtuig, of door een aan het motorrijtuig gekoppelde aanhanger, tijdens deelname van het motorrijtuig aan (carnavals-)optochten of (bloemen)corso’s;
- het motorrijtuig gebruikt wordt voor vervoer van passagiers tegen betaling (carpooling is wel verzekerd);
- het motorrijtuig voor een ander doel wordt gebruikt dan aan ons is doorgegeven;
- het motorrijtuig wordt gebruikt voor het plegen van een ernstig strafbaar feit;
- de bestuurder geen geldig rijbewijs heeft voor het motorrijtuig. Is hij vergeten zijn rijbewijs op tijd te verlengen en is dit nog niet langer dan 1 jaar verlopen, dan is hij wel verzekerd;
- de bestuurder niet mag rijden in het motorrijtuig vanwege een besluit van de politie of rechter of omdat het rijbewijs ingenomen is;
- het motorrijtuig is aangepast op een manier die wettelijk niet is toegestaan;
- in het kader van het 2toDrive programma een 17-jarige bestuurder met een geldig rijbewijs het verzekerde motorrijtuig bestuurt zonder vergezeld te zijn van een volwassen begeleider die in het bezit is van een geldig legitimatiebewijs en begeleiderspas. Voor meer informatie over dit programma zie http://www.2todrive.nl;
- er sprake is van (een poging tot) fraude;
- een verzekerde één van de in deze voorwaarden genoemde verplichtingen niet nakomt.
Heeft iemand anders één van deze situaties veroorzaakt en gebeurde dat tegen de wil van de verzekerde(n)? Was de verzekerde(n) ook niet op de hoogte en valt hem niets te verwijten? Dan vergoeden wij de schade wel. De verzekerde(n) moet dit kunnen bewijzen. Wij zullen de schade dan verhalen op de veroorzaker.
Er zijn enkele situaties waarbij nooit dekking is voor schade:
- de overheid heeft het motorrijtuig opgeëist of dit motorrijtuig wordt gebruikt op basis van een besluit van de overheid;
- de schade aan het motorrijtuig is veroorzaakt door molest;
- de schade aan het motorrijtuig is veroorzaakt door een atoomkernreactie. Het maakt niet uit hoe deze reactie is ontstaan.
3.1 Hoe berekenen wij de premie?
Wij berekenen de premie aan de hand van de gegevens die u heeft opgegeven en op de polis staan vermeld. Als deze gegevens niet juist zijn of als één van deze gegevens tijdens de verzekeringsduur verandert, dan kan ook de premie veranderen. Gegevens die gebruikt worden voor de berekening van de WA premie zijn; gewicht van het motorrijtuig, uw woonplaats, het jaarlijks aantal te rijden kilometers en de leeftijd van de regelmatige bestuurder. Voor de berekening van de premie van de cascodekking is een correcte opgave van de cataloguswaarde van belang. U bent verantwoordelijk voor de juistheid van de gebruikte en op de polis vermelde gegevens. Controleer deze daarom altijd en geef veranderingen of correcties onmiddellijk aan ons door. Als bij schade blijkt dat de gegevens die wij gebruiken, bij het berekenen van de premie voor de WA dekking, niet correct zijn zullen wij de premie opnieuw met terugwerkende kracht vaststellen en in rekening brengen. Als bij schade blijkt dat de cataloguswaarde en/of de dagwaarde niet correct werd opgegeven dan hebben wij het recht de schadevergoeding te verminderen naar evenredigheid.
3.2 Wanneer krijgt u een korting of toeslag op uw premie?
Schadevrij rijden wordt beloond. Wij geven hiervoor korting op de premie. Deze korting kan oplopen tot 80%. Bij schade verliest u mogelijk korting of krijgt u een toeslag op de premie. Of u een lagere korting of toeslag krijgt is afhankelijk van de BM-trede waar u op staat op moment van schade en de aard van de schade. Deze korting of toeslag geldt voor de premie van de wettelijke aansprakelijkheid- en de (beperkt) cascodekking.
Welke kortingen en toeslagen wij hanteren, staat in de hiernaast vermelde tabel. Deze tabel noemen wij de bonus/malus (b/m) ladder. Deze bonus/malus-ladder geldt voor de wettelijke aansprakelijkheid- en de (beperkt) cascodekking.
Een korte toelichting:
- wij stellen bij het afsluiten van de verzekering het aantal kortingsjaren vast. De kortingsjaren bestaan uit het aantal schadevrije jaren en eventueel een aantal instaptreden dat wij toekennen;
- wij nemen de schadevrije jaren over die u heeft opgebouwd bij een vorige verzekeraar. Deze informatie halen wij uit een systeem genaamd Roy Data. In dit systeem nemen verzekeraars gegevens op over motorrijtuigverzekeringen die zijn beëindigd. Als er geen gegevens aanwezig zijn in Roy Data, dan gaan wij ervan uit dat u geen schadevrije jaren heeft opgebouwd;
- bij het aantal kortingsjaren hoort een kortingspercentage. Wij berekenen hiermee de korting of toeslag op de bij ons te betalen premie;
- u heeft recht op een (hogere) korting na een volledig schadevrij verzekeringsjaar;
- voor elk volgend verzekeringsjaar wordt de verschuldigde premie berekend aan de hand van onderstaand overzicht, afhankelijk van het aantal schadegevallen dat in het afgelopen verzekeringsjaar heeft plaats gevonden.
Bonus/malus-ladder
B/M-Trede | Premie kortings-perc. | B/M-trede na 1 jaar zonder schade | B/M-trede na 1 jaar bij 1 schade | B/M-trede na 1 jaar bij 2 schades | B/M-trede na 1 jaar bij 3 schades of meer |
---|---|---|---|---|---|
25
| 80% |
25
|
20
|
16
|
1
|
24
| 80% |
25
|
19
|
15
|
1
|
23
| 80% |
24
|
18
|
14
|
1
|
22
| 80% |
23
|
17
|
13
|
1
|
21
| 80% |
22
|
16
|
12
|
1
|
20
| 80% |
21
|
15
|
11
|
1
|
19
| 80% |
20
|
14
|
10
|
1
|
18
| 80% |
19
|
13
|
9
|
1
|
17
| 80% |
18
|
12
|
8
|
1
|
16
| 80% |
17
|
11
|
7
|
1
|
15
| 77,5% |
16
|
10
|
6
|
1
|
14
| 75% |
15
|
9
|
5
|
1
|
13
| 70% |
14
|
8
|
4
|
1
|
12
| 67,5% |
13
|
7
|
3
|
1
|
11
| 65% |
12
|
6
|
2
|
1
|
10
| 60% |
11
|
6
|
2
|
1
|
9
| 55% |
10
|
5
|
1
|
1
|
8
| 50% |
9
|
4
|
1
|
1
|
7
| 45% |
8
|
3
|
1
|
1
|
6
| 40% |
7
|
2
|
1
|
1
|
5
| 35% |
6
|
1
|
1
|
1
|
4
| 25% |
5
|
1
|
1
|
1
|
3
| 15% |
4
|
1
|
1
|
1
|
2
| 5% |
3
|
1
|
1
|
1
|
1
| -25% |
2
|
1
|
1
|
1
|
Het aantal schadevrije jaren wordt als volgt bepaald:
Schadevrije jaren | Schadevrije jaren volgende verzekeringsjaar zonder schade | Schadevrije jaren volgende verzekeringsjaar bij 1 schade | Schadevrije jaren volgende verzekeringsjaar bij 2 schades | Schadevrije jaren volgende verzekeringsjaar bij 3 schades |
---|---|---|---|---|
>=16 | +1* | 10 | 5 | 0 |
15 | 16 | 10 | 5 | 0 |
14 | 15 | 9 | 4 | -1 |
13 | 14 | 8 | 3 | -2 |
12 | 13 | 7 | 2 | -3 |
11 | 12 | 6 | 1 | -4 |
10 | 11 | 5 | 0 | -5 |
9 | 10 | 4 | -1 | -5 |
8 | 9 | 3 | -2 | -5 |
7 | 8 | 2 | -3 | -5 |
6 | 7 | 1 | -4 | -5 |
5 | 6 | 0 | -5 | -5 |
4 | 5 | -1 | -5 | -5 |
3 | 4 | -2 | -5 | -5 |
2 | 3 | -3 | -5 | -5 |
1 | 2 | -4 | -5 | -5 |
0 | 1 | -5 | -5 | -5 |
-1 | 0 | -5 | -5 | -5 |
-2 | -1 | -5 | -5 | -5 |
-3 | -2 | -5 | -5 | -5 |
-4 | -3 | -5 | -5 | -5 |
-5 | -4 | -5 | -5 | -5 |
* = het aantal schadevrije jaren wordt met 1 verhoogd.
Het verschil tussen het vaststellen van de bonus/malus-korting en de werkelijke schadevrije jaren.
Hoe wordt de bonus/malus korting vastgesteld?
In dit voorbeeld is bij het begin van een verzekering de korting voor schadevrij rijden gebaseerd op 14 jaar. Dit aantal is opgebouwd uit 8 jaar waarin u echt schadevrij hebt gereden en 6 zogenoemde instaptreden die u van ons heeft gekregen. Volgens deze gegevens start u op bonus/malus-trede 14. De corresponderende korting die u volgens de bonus/malus-tabel krijgt is 75%.
Wat gebeurt er als u in het 1e verzekeringsjaar schadevrij rijdt?
Als u in het 1e jaar van de verzekering schadevrij rijdt, bouwt u 1 extra schadevrij jaar op. In het 2e verzekeringsjaar stijgt de bonus/malus-trede van 14 naar 15 en krijgt u 77,5% korting. Uw aantal schadevrije jaren gaat van 8 naar 9. Deze opbouw volgens de bonus/malus-tabel vindt plaats zolang u in opeenvolgende jaren schadevrij blijft rijden.
Wat gebeurt er als u in het 1e verzekeringsjaar niet schadevrij rijdt?
Veroorzaakt u in het 1e jaar een schade? Dan valt u in de bonus/malus-tabel terug van trede 14 naar trede 9. In het 2e verzekeringsjaar krijgt u dan 55% premiekorting en uw aantal echte schadevrije jaren valt terug van 8 naar 3.
3.3 Wanneer heeft een schademelding geen invloed op de premiekorting en uw schadevrije jaren?
3.3.1 Een schademelding heeft geen invloed op uw premiekorting en schadevrije jaren in de volgende situaties:
- wij zijn niet verplicht een schadevergoeding te betalen;
- wij hebben de schade wel betaald, maar ook volledig kunnen verhalen;
- als uw motorrijtuig een oldtimer is en deze ook als zodanig op uw polisblad omschreven en verzekerd is;
- verzekerde betaalt het volledige bedrag dat wij aan schadevergoeding hebben uitgekeerd binnen 6 maanden na de datum dat wij het bedrag hebben uitgekeerd terug. Dit is op voorwaarde dat er geen andere schadevergoedingen met betrekking tot die schadegebeurtenis zijn te verwachten;
- wij hebben een overeenkomst met een andere verzekeringsmaatschappij gesloten, waarin wij uitsluitend op grond van die overeenkomst geheel of gedeeltelijk afstand doen van verhaal of geheel of gedeeltelijk moeten betalen;
- het betreft een schade aan bekleding van het motorrijtuig en de schade is uitsluitend veroorzaakt door vervoer van een gewonde in het motorrijtuig;
- het betreft een passagier die de schade veroorzaakt en die als enige aansprakelijk is en een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren bij ons heeft waarop de schade is verzekerd;
- wij hebben uitsluitend kosten voor hulpverlening gemaakt;
- als verzekerde uitsluitend aansprakelijk is op grond van artikel 185 van de Nederlandse Wegenverkeerswet. Dit wetsartikel regelt de aansprakelijkheid van de eigenaar en de houder van een motorrijtuig (de zogenaamde sterke verkeersdeelnemer) bij een aanrijding met een niet gemotoriseerde verkeersdeelnemer (de zogenaamde zwakke verkeersdeelnemer). In de praktijk zijn dit voornamelijk fietsers en voetgangers. Dit wetsartikel legt een risicoaansprakelijkheid bij de sterke verkeersdeelnemer. Schuld of verwijtbaarheid door een zwakke verkeersdeelnemer hoeft niet te worden aangetoond om een verplichting tot schadevergoeding vast te stellen. Als verzekerde zich niet aan de verkeersregels heeft gehouden of een verkeersfout heeft gemaakt, is de schademelding wel van invloed op de premie- korting.
Voorbeeld van aansprakelijkheid op grond van artikel 185 Wegenverkeerswet
U nadert een kruispunt. Links van u nadert een 10-jarige fietser hetzelfde kruispunt. U komt van rechts dus u heeft voorrang. U rijdt met aangepaste snelheid, want u ziet de fietser aankomen. U denkt dat de fietser zal stoppen, omdat hij of zij licht afremt. De fietser rijdt echter toch door en er ontstaat een botsing met schade tot gevolg. Op grond artikel 185 van de Wegenverkeerswet bent u aansprakelijk voor de schade ondanks dat u voorrang had en de fietser dus een overtreding heeft begaan. De fietser wordt gezien als een ‘zwakke’ verkeersdeelnemer en wordt beschermd.
3.3.2 Als er sprake is van een casco (C) of beperkt casco (BC) dekking dan heeft een schademelding geen invloed op uw b/m-korting en schadevrije jaren in de volgende situaties;
- bij schade aan het motorrijtuig die betaald is op grond van de beperkt cascodekking;
- bij schade aan het motorrijtuig ontstaan tijdens het vervoer door een vervoersonderneming;
- als wij de volledig door ons uitgekeerde schade slechts gedeeltelijk kunnen verhalen omdat wij bij vergoeding van de schade de nieuwwaarde-, aanschaf- of aankoopwaarderegeling hebben toegepast.
3.3.3 Een schade heeft geen invloed op uw b/m-korting, maar wél op uw zuivere schadevrije jaren:
- bij schade die is ontstaan door vandalisme zoals beschreven in de volledig cascovoorwaarden. Deze schade heeft geen invloed op de b/m-korting als binnen 14 dagen na het ontdekken van de schade aangifte werd gedaan bij de politie. Er vindt bij schade door vandalisme zoals hierboven aangegeven wel een aanpassing van de zuivere schadevrije jaren plaats.
In alle andere situaties heeft een schade wél invloed op het uw b/m-korting en zuivere schadevrije jaren.
3.4 U heeft de Bonus Beschermer meeverzekerd?
Dan kunt u één keer per verzekeringsjaar een schade melden zonder dat dit invloed heeft op de korting. Het volgende verzekeringsjaar blijft de b/m-trede ongewijzigd. Het aantal schadevrije jaren passen wij wel aan overeenkomstig de tabel ‘schadevrije jaren’ in deze voorwaarden.
In de Algemene Voorwaarden Combipolis Particulieren staat in artikel 8 wanneer en hoe een verzekering eindigt. Daarnaast eindigt een motorrijtuigenverzekering ook in de volgende gevallen:
4.1 Wanneer wordt de verzekering automatisch stopgezet?
- als het motorrijtuig voor een ander doel wordt gebruikt dan aan ons werd opgegeven;
- als het motorrijtuig langer dan een halfjaar aaneengesloten in het buitenland wordt of gaat worden gestald. Dit moet direct aan ons worden gemeld;
- zodra uw woonplaats niet meer in Nederland is. U bent verplicht ons hierover binnen 30 dagen te informeren.
4.2 Wanneer wordt de dekking beëindigd?
Als u en/of uw erfgenamen het verzekerde motorrijtuig niet meer in bezit heeft en u feitelijk geen belang meer heeft bij de verzekering. Bijvoorbeeld omdat het voertuig is verkocht en er een andere eigenaar is. Dan eindigt de dekking direct. U of uw erfgenamen zijn verplicht om ons binnen 8 werkdagen hierover te informeren.
4.3 Wanneer wordt de dekking opgeschort?
U kunt ons verzoeken het motorrijtuig op te schorten nadat u een schorsingbewijs van de RDW hebt overlegd. Bij een camper-, motor- of oldtimerverzekering geldt dat het motorrijtuig uitsluitend kan worden opgeschort bij revisie gedurende minimaal zes maanden, verkoop, diefstal of totaal verlies. Bij opschorting wordt de verzekeringsdekking opgeschort en de betaalde ongebruikte premie gereserveerd. De verzekering eindigt automatisch als de verzekeringsdekking 3 jaar is opgeschort. De gereserveerde premie vervalt in dat geval aan ons.
5.1 U wilt de Nh1816 Hulpdienst inschakelen?
- als de hulp van de Nh1816 moet worden ingeroepen, is verzekerde verplicht direct telefonisch contact met de Hulpdienst op te nemen onder opgave van de verzekeringsgegevens zoals bijvoorbeeld polisnummer, kenteken, etc.;
- het telefoonnummer van de Nh1816 Hulpdienst staat vermeld op uw (combi)polispas en op www.nh1816.nl;
- de Nh1816 Hulpdienst verleent haar diensten binnen redelijke termijn en in goed overleg met verzekerde, maar is vrij in de keuze van personen en instanties, die bij de uitvoering van haar diensten worden ingeschakeld of behulpzaam zijn;
- de Nh1816 Hulpdienst heeft het recht om van een verzekerde de nodige financiële garanties te verlangen over afspraken en overeenkomsten die met derden met betrekking tot de hulpverlening worden of zijn gemaakt en waarvan de kosten niet door deze verzekering zijn gedekt. De Nh1816 Hulpdienst kan de vorm en omvang van die garanties naar eigen inzicht bepalen;
- bij molest (zie artikel 6 wat hieronder wordt verstaan) en atoomkernreacties en natuurrampen wordt voor zover mogelijk hulpverlening aangeboden.
Er geldt voor de hulpverlening geen eigen risico.
5.2 Welke kosten vergoeden wij bij hulp na een schadegebeurtenis in Nederland?
Is het motorrijtuig of een aangekoppelde aanhanger door een schadegebeurtenis zodanig beschadigd dat hiermee niet verder kan of mag worden gereden? Of kan de bestuurder door bij een schadegebeurtenis opgelopen letsel het motorrijtuig niet verder besturen en is er geen passagier die de besturing kan overnemen?
Dan moet een verzekerde kosten maken. Deze kosten vergoeden wij alleen na instemming van de Nh1816 Hulpdienst.
Wij vergoeden de volgende kosten:
de kosten om het motorrijtuig te bergen, op te ruimen of te bewaken;
de kosten om het motorrijtuig te vervoeren naar een door verzekerde opgegeven afleveradres in Nederland;
de kosten om de bestuurder en de passagiers met hun bagage per taxi te vervoeren naar een door hen opgegeven adres in Nederland.
5.3 Welke kosten vergoeden wij bij hulp na een schadegebeurtenis in het buitenland?
Na een schadegebeurtenis in het buitenland, vergoeden wij binnen het dekkingsgebied dezelfde kosten als bij hulpverlening in Nederland (zie 5.2). Wij vergoeden ook de kosten voor hulpverlening als het motorrijtuig casco is verzekerd en door een mechanisch gebrek tot stilstand is gekomen.
De kosten om het motorrijtuig naar een door u opgegeven afleveradres in Nederland te vervoeren, vergoeden wij alleen als het motorrijtuig niet binnen 4 werkdagen, gerekend vanaf de dag na de schadegebeurtenis, gerepareerd kan worden zodat verder reizen veilig kan plaatsvinden.
Moet het motorrijtuig worden ingevoerd of vernietigd in een ander land? Dan regelen wij dat voor u en de hieraan verbonden kosten zullen door ons worden betaald. Eventuele opbrengsten van het restant wordt verrekend met de kosten van invoer.
Is de bestuurder niet in staat om door een schadegebeurtenis terug te rijden naar Nederland (bijvoorbeeld omdat hij gewond is geraakt) en kan geen van de passagiers het motorrijtuig besturen of kan het motorrijtuig niet binnen 4 werkdagen gerepareerd worden? Dan vergoeden wij de volgende terugreiskosten voor de bestuurder, passagiers en motorrijtuig:
- eenmalig de noodzakelijke kosten om het motorrijtuig en/of aanhanger naar een door u te bepalen afleveradres te vervoeren;
- taxikosten naar het dichtstbijzijnde spoorwegstation;
- kosten voor een treinreis (2e klasse) naar het spoorwegstation in Nederland dat het dichtst bij de plaats van bestemming ligt;
- taxikosten van de het station naar de plaats van bestemming.
5.4 Wanneer komt u niet in aanmerking voor hulpverlening?
De inhoud van artikel '2’ van deze voorwaarden geldt ook voor hulpverlening. Bij het beoordelen van uw verzoek om hulpverlening, houden wij rekening met de waarde van het motorrijtuig. Zijn de kosten hoger dan de waarde van het motorrijtuig, dan kunnen wij de hulpverlening of de vergoeding van kosten beperken.
5.5 Kunt u een andere hulpverleningsinstantie inschakelen?
Als u ook een beroep kunt doen op een andere hulpverleningsinstantie dan zal de Nh1816 hulpdienst bij een hulpvraag niet verwijzen naar deze instantie. De noodzakelijke hulp wordt geboden door de NH1816 hulpdienst en eventuele kosten worden vergoed. De NH1816 hulpdienst behoud zich het recht voor om de door haar betaalde kosten te verhalen op de andere hulpverleningsinstantie.
Voorbeeld van schade dat is gedekt op twee verzekeringen.
U heeft een ongeval met het motorrijtuig in Frankrijk en u staat langs de snelweg. U kunt een beroep doen op de Nh1816 hulpdienst maar ook op de hulpdienst van uw reisverzekeraar. U besluit te bellen met de Nh1816 hulpdienst. Zij helpen u direct en zorgen dat u geholpen wordt conform de polisvoorwaarden. In dit geval wordt er door de Nh1816 hulpdienst niet verwezen naar de hulpdienst van uw reisverzekeraar. Voor wat betreft de kosten van de hulpverlening kan de Nh1816 hulpdienst (deels) verhaal zoeken op de reisverzekeraar.
Aanhanger
Een aanhangwagen, vouwwagen, caravan of ander voer- of werktuig dat aan het motorrijtuig is gekoppeld.
Bewuste roekeloosheid of merkelijke schuld
Bewuste roekeloosheid of merkelijke schuld is een juridische term waarmee een ernstige mate van schuld die aan opzet grenst wordt bedoeld. De vraag of iemand bewust of onbewust handelde is niet aan de orde bij merkelijke schuld.
Ernstig strafbaar feit
Hieronder wordt verstaan als de verzekerde in een strafzaak door de rechter wordt veroordeeld anders dan uitsluitend het opleggen van een geldelijke boete.
Molest
Gewapend conflict, burgeroorlog, opstand, binnenlandse onlusten, oproer en muiterij. De exacte definitie staat in de tekst van het Verbond van Verzekeraars. Deze tekst heeft het Verbond van Verzekeraars op 2 november 1981 op de griffie van de Arrondissementsrechtbank in Den Haag gedeponeerd.
Nederland
Wij bedoelen met Nederland het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden dat in West-Europa ligt. Hiermee bedoelen wij niet het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het Caribisch deel van het Koninkrijk bestaat uit:
- de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten;
- de 3 openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Opzet
Er is sprake van opzet, als u iets doet of niet doet waarbij u:
- de bedoeling heeft schade te veroorzaken (opzet als oogmerk);
- niet de bedoeling heeft schade te veroorzaken, maar u zeker weet dat er schade ontstaat (opzet met zekerheidsbewustzijn);
- niet de bedoeling heeft schade te veroorzaken, maar u de aanmerkelijke kans dat er schade ontstaat voor lief neemt. En toch handelt u (niet) zo (voorwaardelijk opzet).
Oriëntatierit
Dit is een rit met een wedstrijdelement waarin het niet gaat om snelheid maar om het correct volgen van een route.
Passagier
Iemand die:
- niet de bestuurder van het motorrijtuig is;
- op een normale zitplaats in het motorrijtuig zit;
- in- of uit het motorrijtuig stapt;
- zich tijdelijk buiten het motorrijtuig bevindt - terwijl deze persoon met het motorrijtuig wordt vervoerd - om:
- brandstof te tanken ;
- de ruiten van het motorrijtuig schoon te maken;
- een noodreparatie aan het motorrijtuig uit te voeren of hierbij te helpen.
De passagier verricht deze handelingen met toestemming van de verzekeringnemer of van iemand anders die bevoegd is hiervoor toestemming te verlenen.
Puzzelrit
Dit is een rit met een wedstrijdelement waarin het niet gaat om snelheid maar om het correct volgen van een route waarbij vragen moeten worden beantwoord.
Schadegebeurtenis
Een bij het afsluiten van de verzekering nog onzeker voorval dat zich plotseling en onverwacht en onvoorzien voordoet en:
- dat tijdens de duur van de verzekering plaatsvindt en
- dat schade veroorzaakt en
- waarbij uw motorrijtuigen of de gekoppelde aanhangwagen zijn betrokken en
- waarvan het voor verzekerde en ons onzeker was dat schade voor verzekerde of derde zou ontstaan of naar de normale loop van de omstandigheden was teverwachten.
Voorvallen die met elkaar verband houden, beschouwen wij als één schadegebeurtenis.
Totaal verlies
Van totaal verlies bij beschadiging is sprake als:
- het motorrijtuig technisch niet hersteld kan of mag worden (technisch totaal verlies);
- de herstelkosten van het motorrijtuig hoger zijn dan het verschil tussen de van toepassing zijnde dag-, aanschaf-, aankoop-, of nieuwwaarde vlak voor de schadegebeurtenis en de waarde minus de restanten van het motorrijtuig na de schadegebeurtenis (economisch totaal verlies);
- de nieuwwaarderegeling van toepassing is en de herstelkosten hoger zijn dan 2/3 van de vastgestelde waarde volgens deze regeling.
- Deze voorwaarden vormen één geheel met de Algemene Voorwaarden Combipolis Particulieren.
- Woorden waarbij de eerste letter onderstreept is, worden nader beschreven in artikel ‘Nadere omschrijvingen’ en staan op alfabetische volgorde.